Y
Jag har ju 3glas, trä.
30år gamla fönster som inte står emot mycket gällande ljud iaf.

Tänkte först testa byta någon kasset mot något modernt för att få tyst i sovrummet.

Men så funderar jag på om man kanske skulle satsa på sätta extraruta också.
Jag har inte direkt haft så höga tankar om dessa, utan trott det varit en åtgärd för 2glas fönster.

Kan det göra någon märkbar energibesparingsskillnad att ha en extra ruta på utsidan?
Vilka säljer detta och vad pratar vi för priser?
 
De som använder en extra ruta utvändigt är de som för fönstrets konstruktion bara kan sätta det utvändigt. Eller om den yttre delen börjar bli dålig så täcker man den med en ny del med trä,aluminium eller pvc ram. Min son bor på en trafikerad gata med utvändig extra glasruta och det hörs inget från normalåkande bilar. Nackdelen är att du måste tvätta två sidor till eftersom den rutan inte brukar sitta dikt ann mot befintligt fönster. Hur effektiva de är vet jag inte men min uppfattning är att det är effektivare med en isolerruta invändigt som sätts på befintligt fönster. Vet inte hur ditt fönster ser ut men kan det vara möjligt att byta ut den inre rutan mot en 4-6 mm isolerruta och argongas emellan? Beroende på storlek ca 2000 kr st med 4 mm isoleruta invändigt och att det görs på plats för rotavdrag. Annars drygt 1000 kr till. Tänk på att konstruktionen måste klara en ruta till om du inte byter en av dem. Isolerrutor är ganska tunga. En granne böt ut sina till 3-glasfönster och samma fönster sprack 2 gånger innan de förstärkte konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.