Jag fick säkert hela 10% rabatt på Nordsjö när jag renoverade, men det blev bara två hinkar där, Hornbachs grundpris var närmare halva priset...
 
När vi målade om kåken invändigt så köpte vi en billig, vit väggfärg på Hornbach för att använda som grundfärg (180:- för 10 liter). För att köra slutfinishen så köpte vi Sadolin (ca 550:- för 10 liter)
Den billiga färgen täckte helt OK men sa*an vad den stänkte. Hade färg precis överallt.
Med Sadolin kunde man (nästan) målat utan täckpapp.
Täckmässigt var det dock ingen större skillnad.
 
Tänk på att sadolin är samma färg som nordsjö (fast för den tyska marknaden).

Mina erfarenheter av billig färg är att man behöver måla 3-5gånger innan det täcker, med bättre färg känns det ibland som man nästan skulle räcka med första strykningen.
 
  • Gilla
PinPale och 1 till
  • Laddar…
Jag stryker en grund (med riktig grundfärg) sen max två strykningar. Ofta täcker det efter en redan.
 
cecar33 skrev:
Skall man köpa kvalitets färg så är det Joutons färger som gäller, dom slår allt med hästlängder men är också dyrare.
Det är uttalanden som detta som får mig att tro att detta med färg (såsom motorolja) går att likna med religion, det finns många tvärsäkra åsikter om vad som är rätt och fel (bra och dåligt). Mitt sunda förnuft säjer mig att det inte finns ett färgmärke som slår allt med hästlängder.

Var och en blir salig på sin tro, men det kan lätt bli lite rörigt när det ska framföras som sanningar på ett forum som detta.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Jag handlade alltid på Hornbach tidigare (billigast) men fixade nu ett konto på lokala Colorama och där får jag nu 20% på allt, nikl. blandade Jotun färger!
Kan vara värt att kolla på lokala färghandlen om man kan sätta upp konto. Med 20% där blir det aningen billigare än hornbach och jag slipper åka 2 mil... :)

Mvh,
Anders
 
Anders: Det gäller att kolla priserna också, jag fick 10% på nordsjö, men 10% på 900kr/10l blir fortfarande mer än 550kr/10l på hornbach =/
 
  • Gilla
cc71
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Anders: Det gäller att kolla priserna också, jag fick 10% på nordsjö, men 10% på 900kr/10l blir fortfarande mer än 550kr/10l på hornbach =/
491,20 kr för 10l Jotun på lokala Colorama. 10l Nordsjö på Hornbach tror jag var 520kr i Sundbyberg... så, tack, men jag har kollat... ;)
 
Jag sa inte att du itne kollat, utan det var ett generellt tips, man ska inte tro man får ett bra pris bara för man får rabatt ;)
 
Hur kan det vara möjligt att börja bråka om några färgburkar?:rolleyes:
 
Jag lutar lite åt samma håll i och med att man ofta hör att vissa märken är superbra, men jag har inte egentligen sett så många argument som styrker påståendena.

I helgen målade jag med Rustas färg och den stänkte inte dugg. Dessutom täckte den i stort sett på första strykningen (på nyuppsatt väv). Verktygen var lätta att rengöra och färgen var helt luktfri. Det enda som jag kan se då återstår att skilja skulle kunna vara kulörbeständigheten.

I helgen målade jag även med Byggmax vita färg och samma med denna.

Förstå mig rätt, jag är väldigt intresserad av argumenten och har inga problem att ändra mig men just nu kan jag inte förstå varför man ska betala 2-3 ggr så mycket för samma sak.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Om du bor i GBG kolla på kaparens färg.
När jag handlade så blev det billigare där jämfört med K-rauta.
 
Tack för tipset, men jag bor i Östergötland så det blir lite långt ;-)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Gabbe1 skrev:
Det är uttalanden som detta som får mig att tro att detta med färg (såsom motorolja) går att likna med religion, det finns många tvärsäkra åsikter om vad som är rätt och fel (bra och dåligt). Mitt sunda förnuft säjer mig att det inte finns ett färgmärke som slår allt med hästlängder.

Var och en blir salig på sin tro, men det kan lätt bli lite rörigt när det ska framföras som sanningar på ett forum som detta.

Men då tycker jag absolut att du skall prova så blir du kanske lika övertygad som jag. Jag har gjort misstag med att måla med både Beckers färg och Nordsjö så jag är övertygad. Men valet är fritt!
 
Visst har vi sett fanboy debatter på BH tidigare, både när det gäller robotklippare och datorer men att vi ska få en sådan när det handlar om målarfärg var något riktigt oväntat:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.