Hej!
Helt ny här på detta forum som verkar vara fantastiskt bra!

Min historia börjar med att jag och min sambo precis flyttat in i ett LB hus från 1964. Radiatorerna är från den tiden också men det finns numera en Fjärrvärmeväxlare från 1986. Modell ctc fjv 201.

I början var där varmt och gott och allt verkade fungera felfritt förutom aningen lågt tryck.
Problemet började efter vi bott där i ett par veckor. 3 element började läcka vid termostaterna varav ett troligen läckt pyttelite enn längre tid (Troligtvis därför det lite lägre trycket). Jag ska tillägga att huset har ett "Ettrörs-system" dvs det går bara in ett rör i radiatorerna.
Vi hade över en VVS-sare som hjälpte oss att tömma hela systemet på vatten och byta dessa tre termostater till nya.

När vi sen fyllde på igen och luftade i rätt ordning blev det inte varmt alls och dagen efter hade trycket gått ner till noll igen. Oroväckande då det första man tänker är vattenläcka. Har fått kollat att expantionskärlet och övertrycksventilen är intakta så det är inte orsaken till det fallande trycket.

Finns det någon här som har varit med om något liknande? Tror ni det är en vattenläcka eller kan detta bero på något annat? Kan det ha uppstått en läcka när vi fyllde på? Allt funkade ju bra tills vi tömde systemet för att byta termostaterna.

Givetvis är det vinter och iskallt hemma...Suck.

tacksam för all form av input jag kan få.

Mvh
/Joakim
 
Välkommen till BH.

Tyvärr är din rubrik lite missvisande då ditt problem inte har med LB hus att göra och knappast fjärrvärme heller.
Någon moderator kanske kan hjälpa dig att rätta till detta.

Kort fråga, körde du upp trycket igen EFTER att du luftat radiatorerna?
 
Ja det var ju en rätt lång process med att fylla på. lufta, fylla på lufta... tills där kom vaten i alla element. VVS-aren hjälpte mig med detta också.

Ursäkta min missvisande rubrik, ville bara att folk som känner till denna typ av hus och ettrörssystem kanske skulle uppmärksamma mitt problem.

/Joakim
 
Är elementen ljumna eller är de helt iskalla? Det är inte så att någon ventil för inkommande värme är stängd? Cirkulationspump avstängd? Känns som att felet ligger i närheten av din värmeväxlare.

/C
 
Elementen blev aldrig varma över huvud taget.

Igår gjorde vi en provtryckning så vi får de idag om det har hållit. Jag fattar det som om att VVS-killen kopplar bort pannan helt och bygger ett eget tryck i rören för att se om det är tätt...
Är trycker kvar udag är det ju troligtvis pannan. Cirkulationspumpen har inget att göra med trycket har jag fått höra.
 
Provtryckningen visar att det inte är läckage i rören...skumt...
Om Expantionskärlet är helt och övertrycksventilen är intakt undrar jag vad det kan vara.. kan gamla pannor tappa trycket på något annat sätt? Pannan är som sagt från -82 och håller ca 160 L vatten.. Var tar vattnet vägen då? Det borde ju vara blött under pannan eller ngt...


Vad tror ni?
 
Om systemet har varit helt tömt så kan problemet vara att inte all luft är borta. Men detta borde din röris ha koll på. Inte direkt ovanligt att man får fylla på och lufta flera ggr.
 
Okej, I fredags fyllde vi på systemet igen. På ovansidan av pnnan satt en slags ventil som nog läckte och den är bytt.
Vi har en gammal givare i hallen av märket Honeywell som man skall styra pannan med. Den är tydligen urkopplad så vi får styra på pannan med en tång...

Det vi gjorde var att öppna flödet till max och dra på fjärrvärmen in på fullt. Elementen blem sakta men säkert varma.

MEN...

Dagen efter ... Iskllt igen. Ingen luft i systemet och trycket mestår. Enligt tempmätaren håller pannan ca 50 grader.


Men min fundering är, Den ventilen vi bytte ovanpå på pannan... kan det ha orsakat att flödet stannat upp? Dvs att vattnet aldrig kommer tillbaka till pannan? Har hört om en returventil som ska justera flödet.. men denna ser ut att sitta på vatten UT...
 
Lägg upp lite bilder tack!:)
 
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandade bilder på Pannan. Den silvriga rördelen med en blå spak är den del VVsaren bytte ut. Där satt något liknande innan fast där fanns en skruv ovan ifrån som man kunde reglera något tror jag. Den sitter på Inloppet direkt efter cirkulationspumpen. Därifrån skall det väl ut till elementen... Förstår inte varför bilderna hamnade upp och ner och hit och dit.
 
Hej, det kan vara skit i ventilerna som sitter under elementen, annar sär det säkerligen luft. cirkulationspumpen har stor betydelse. Den måste tugga på rätt så bra när det skall dra igenom alla hprören och elementen.
 
Redigerat av moderator:
Den silvriga delen som byttes ut är en kulventil. visst kan det har varit den gamla som spökade, men i det här fallet är det något annat. Prova att skruva ut skruven ur cirkpumpen och se om där kommer luft. Antingen är det något rent fel på någon detalj, eller så är det luft eller smuts som spökar. Vad är det för vvsare som varit där, det verkar vara en gissa pröva-typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.