Hej!

Är intresserad av ett hus byggt på 70-talet. Grunden är: "Betongplatta på mark med uppreglat och isolerat golv". Vet att det kan innebära fuktproblem.

Fuktmätning är gjord nu i dagarna med följande resultat:

Entréplan / Allmänt
Betongplatta med uppreglat golv. Relativ fuktighet uppmättes mot betongytan till 68 % vid en temperatur av 20,2°C. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.


Vad jag kan läsa mig till är gränsen till kritisk nivå i verkligehten nånstans 70-75% rel fuktighet. 68% är ju väldigt nära... Dock vet inte jag vad som kan anses normalt för denna typ av hus och hur stabilt man kan anse att dessa 68% är. Nog bör det variera under året? Finns det riskt att det är sämre värden på sommaren så att det då är över kritiskt värde? RF i luften ute är väl högre på vintern än sommaren men vad gäller för luften i denna konstruktion.

Tacksam för svar av någon som förstår sånt här :)

Mvh
Frida Grundberg
 
Hej
RF är just relativ fuktighet.
Vintertid är luften betydligt torrare i absolut fuktighet jämfört med sommartid.Det har att göra med att varm luft kan bära betydligt mer vatten än kall innan det blir regn av det.
I just uppreglat golv fallet har jag fått för mig att luftens fuktighet inte spelar så stor roll.
Det som styr är snarare isoleringens tjocklek och hur pass tätt det är mot betongen.
Mer isolerad och tätt orsakar mer skador.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Mikael_L
Vet du hur den mätningen gjordes?
Med en luftfuktighetsgivare nära betongens yta, med någon slags kontaktgivare mot betongen, genom att borra ett hål och långtidsmäta i ett förseglat hål?

Eller något annat sätt. Beroende på hur det har mätts så får man både olika resultat och olika grad av tillförlitlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.