MB77: Bra fråga. Jag vet inte.
Det fanns nästan inget tryck när vi tog över huset, låg nere på 0,2-0,3 bar (har ingen aning om vad förre ägaren sysslat med). Så vi luftade både vid pannan och alla elementen, och fyllde på till 1,2 ungefär. När sen säkringen gick hände samma sak, och det rann ur skvallerröret i ett par dygn tills vi äntligen fått allt luftat på nytt. Kanske behöver det luftas ännu mer?

Det är ett gammalt hus där flera element är rätt gamla. Men det känns konstigt att det var bättre innan än nu?
Även om vi såklart helst vill köra utan att det går på elpatron såklart.
 
MB77 skrev:
Hur kom luften in i systemet?
Här låter det som att effekten på era radiatorer inte räcker till, om ni inte får upp tempen till mer än 18-19°c med så pass hög framledningstemperatur.
Nu vill jag bara förtydliga att det har tillkommit en frågeställare i den här tråden.

Jag har inget problem med luft i systemet men jag får ändå inte upp temperaturen. Mina element håller inte 60 grader utan sannolikt bara en bit över 40. Man kan hålla i dem utan att det bränns. Jag vet av gammal erfarenhet att elementen kan bli rejält heta när det är ner mot -20 ute men så heta är de inte nu. Våra element är nog på gränsen på underdimensionerade då de är från -62 och på den tiden var det ju normalt att skicka ut grymma temperaturer i värmesystemet.

Det som gör mig förvirrad är just faktumet att jag har klarat mig bra med värmen förr om åren men nu har något hänt som gör att vi inte får upp värmen så som vi ska. Jag har inte ändrat på några inställningar sedan förra vintern och då hade vi det varmt och gott inne hela vintern.
 
Nu har jag kommit lite närmare en lösning på gåtan med min värmepump men jag vet dock inte vad jag ska göra åt det.

Det som sker är att värmepumpen producerar massor av värme till radiatorerna och når slutligen upp i 70 grader i framledningstemperatur. När temperaturen blir så hög slår pumpen ifrån och visar ett larm. Efter någon timme har pumpen svalnat tillräckligt för att starta på nytt och kör än en gång upp värmen i 70 grader, slår ifrån och visar ett larm.

Det sorgliga är att jag har ingen aning om vad jag ska göra för att stoppa pumpen från att skicka ut så mycket värme. När pumpen slår ifrån har vi upp mot 55 grader på radiatorerna så om pumpen bara tog det lite lugnare skulle vi snart ha en bastu här hemma. Dock så hinner vi under den/de timmar som går innan pumpen startar igen kyla ner huset tillräckligt för att vi ska ha det kallt.

Pumpen som vi har är en IVT Greenline HT Plus 9C. Om det är någon som vet hur jag på en sådan hindrar den från att övervärma systemet så är jag tacksam.
 
Mitt bästa tips är att ringa närmaste IVT-återförsäljare och fråga om råd! Jag ringde dom som installerat vår pump när jag hade frågor, dom var väldigt hjälpsamma. Har du någon garanti kvar på pumpen?
 
Jag har redan ringt vårt närmaste service-center och de ska komma hit på torsdag. Jag har dock en liten förhoppning om att få varmt och gott lite tidigare och kanske till och med spara in de kronor som servicekillen kostar.
Tyvärr så har min garanti gått ut då pumpen är 7 år gammal men servicecentret tipsade mig om att man eventuellt kan få ersättning på hemförsäkringen för sådana här saker så det ska jag kolla upp imorgon.
 
Janus82 skrev:
När temperaturen blir så hög slår pumpen ifrån och visar ett larm. Efter någon timme har pumpen svalnat tillräckligt för att starta på nytt och kör än en gång upp värmen i 70 grader, slår ifrån och visar ett larm.
Hej Janus. Jag kan inte IVT men knappar en del på min Nibe.

Detta skriver ivt i sin manual:

"Om returtemperaturen når högre än 57ºC går ett larm och kompressorn
slår ifrån. Värmepumpen startar automatiskt när returtemperaturen har
sjunkit."

Vad har du för "Kurvlutning" inställd. 10?

Hela manualen om du inte har den: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandledning_Greenline_HT_Plus.pdf
 
  • ivt99.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli spännande att se utgången på detta problem, då jag har en likadan pump som du (dock en 7). Kan vara bra att lägga på minnet till framtiden :)
 
pinnladan skrev:
Hej Janus. Jag kan inte IVT men knappar en del på min Nibe.

Detta skriver ivt i sin manual:

"Om returtemperaturen når högre än 57ºC går ett larm och kompressorn
slår ifrån. Värmepumpen startar automatiskt när returtemperaturen har
sjunkit."

Vad har du för "Kurvlutning" inställd. 10?

Hela manualen om du inte har den: [länk]
Jag har manualen i tryckt form men tack ändå för länken.
Det är inte just det larmet som går på min pump eftersom returtemperaturen "bara" kommer upp i ca 53-54 grader. Det är istället ett annat larm som går för att framledningstemperaturen kommer upp i hela 70 grader. Effekten är dock precis den samma som för det larm som du har länkat till; pumpen stänger av och står stilla tills den har svalnat och då startar den automatiskt igen.

Min värmekurva är 6 så med den utetemperatur som råder just nu (-8) borde pumpen vara nöjd med en returtemperatur på ca 50 grader men av någon anledning fortsätter pumpen att mata ut mer värme även när den gränsen är nådd. Jag kan även tillägga att vi har inte rört inställningen för värmekurvan sedan vi flyttade in i huset för 2 år sedan så den inställningen har fungerat bra tidigare.
 
Ok! Det verkar som om man dessutom kan justera lite vid sidan av denna kurva. Min tanke är alltså om det kanske blir bättre att sänka kurvan (och nolla eventuella andra inställningar) till tex "5".

Om Femman ger en jämn och fin framledning på kanske 55 grader så borde det bli varmt och skönt. Att det inte blir bra när framledningen pendlar som din gör, och pumpen dessutom hamnar i något sovläge, förstår jag. Tipset är alltså att sänka kurvan för att få varmare inne..
 
Hmm. Det där lät ganska klokt.
Jag ska ge det ett försök så får vi se vad som händer. Tyvärr så hann pumpen precis slå ifrån igen så det dröjer någon eller några timmar innan den kommer upp i maxtemperatur igen så att vi kan se om det fungerar.
 
Hmm, jag har kurva 4 och ingen finjustering, och vi håller ca 21,5 grader inne (ett dåligt isolerat 40-talshus).

Vi köpte huset i höstas, så jag är helt novis på det här med värme :) Förra ägaren hade ställt in kurva 4,1 samt 1,5°c i finjustering. Detta gjorde att vi hade över 24 grader när det var -22 ute. För varmt för mig (och för dyrt :) ).
Jag har även "knäckt" kurvan, så att det skall vara lite skönare vid utetemp 0-5 grader, märkte tidigare att det var ltie kallare inne då.
Finjusteringen används väl bara vid temp över 5 grader ute?
 
Kan det vara så att din växelventil inte fungerar tillfredsställande så pumpen tror att den producerar varmvatten men skickar ut det på värmesystemet istället?
Då borde nog pumpen gå tills den larmar och stänger av eftersom varmvattnet aldrig når börvärdet.
Fast då borde du inte ha varmvatten så det kanske är en felaktig teori.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Kan de va så att din cirkpump skurit och stannat. Inte helt ovanligt. Känn med handen på cirkpumpen.
 
Tack för alla tips så här långt.
Tyvärr så fungerade inte en lägre värmekurva så bra som jag hade hoppats. Jag ställde in så att pumpen skulle stanna vid en returtemperatur på ca 50 grader vilket bör motsvara en framledningstemperatur på 58-62 grader. Det var i alla fall ungefär så som skillnaden mellan framledning och retur låg tidigare under kvällen. När jag kollade historiken nu på morgonen så hade pumpen larmat för samma fel (för hög framledning) med ungefär 2 timmars mellanrum hela natten igenom. Av någon anledning så struntar alltså pumpen i att den har nått korrekt returtemp och fortsätter istället med att skicka ut varmare och varmare vatten.

@Simpa81
När vi flyttade in i huset för ca 2 år sedan så var värmekurva 6 redan iställd och då vi tyckte att det var behagligt inne har vi inte haft behov att ändra på den. Vi har fram tills nu haft ca 21-22 grader inne oavsett hur kallt det har varit ute. Jag har visserligen funderat på att knäcka kurvan eftersom det blir lite svalare just när det är runt 0 grader ute men jag har inte tagit tag i det ännu.

@HansR
Jag kan väldigt lite om värmepumpar men min gissning är att växelventilen fungerar som den ska. När pumpen producerar varmvatten slår den av när den når sitt bör-värde och när den ska producera värme så känner man ganska snart att det blir varmt på framledningsröret.

@forcelite
Jag funderade på det igår så jag öppnade pumpen och försökte göra en bedömning av cirkulationspumpen men jag blev inte särskilt mycket klokare. Det finns inget synligt på utsidan som gör att jag kan avgöra om den snurrar eller inte. När jag lade handen på den så kände jag en svag vibration men inte mycket mer. Tyvärr så gick kompressorn samtidigt så det gick inte att höra något eventuellt surr eller liknande. Om jag gissar vilt så tror jag att cirkulationspumpen fungerar för när pumpen börjar producera värme så känner man direkt att framledningsröret blir hett och efter en stund blir även returröret varmt. Samtliga element blir också varma så det verkar som att systemet snurrar.


Just nu känns det som att det är något sorts mjukvarufel i pumpen som gör att den inte stänger av värmeproduktionen när den når det inställda värdet. Jag har kollat med en extra termometer och det verkar som att alla givare visar korrekt temperatur så det är nog inte ett sådant fel heller. Jag får nog helt enkelt vänta in servicekillen som kommer imorgon och se vad han kan göra.
 
Redigerat:
Teorin om att växelventilen krånglar kan mycket väl stämma. Min bror hade liknande problem och där var det växelventilen som var boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.