I mitt badrum sitter de gammal fläkt, och de dra in massa kalluft där. Då badrummet är kalkat och den enda värmen som finns är golvvärme, kam man isolera de på något sätt? Så att inte kylan kommer in så lätt. Nu är de bara ett hål rätt ut:(

Tacksam för hjälp
 
Hål i väggar fungerar alltid som luftinsläpp.Fungerar mao bara åt rätt håll när fläkten går.När ny luft kommer in så tar den med sig de odörer som finns i badrummet, in i övriga huset.Detta är dock inte det värsta utan luften tar även med sig den fukt som finns där och som senare brukar fällas ut på sovrumsfönstren (särskilt om huset har en övervåning) och kan ofta höja fukthalten i vindsutrymmet. Montera en modern tystgående fläkt tex intellivent istället för den gamla och låt den gå alltid.Gärna på olika hastighet, men alltid.
 
Hmm finns de inte sån som känner av när de är dags att snurra igång? Då blir de ju cirkulation på luften. Vi har 2st ventilationer i bad rummet, en fläkt som vi har igång när man duschar för de mesta.... Sen även en ventilation som går ut i en hall.


Men de blir kallt där inne, så äve om man byter fläkt så bör de väl vara med kallras skydd ellernvad de heter?
 
kallrasspjäll räcker inte. Fläkten skall gå alltid. Den är ventilation för hela huset och suger till sig den tempererade luft som finns i rummen utanför. Det är när fläkten stannar som luften läcker in kalluft utifrån, även om det blir mindre med s.k kallrasskydd.Skit i kallrasskyddet och programmera fläkten för Låg/högfart
 
Jag kör med dubbla kallrasspjäll, de funkar hyfsat. Dels det inbyggda på PAX201:an samt ett på ytterväggen, Vintertid är det sånt jäkla sug i självdraget att jag endast ventilerar duschen vid behov.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.