Jag har en fundering som är ganska knepig.
Vi har ett helt nytt hus där undervåningen är isolerad från fabrik och det skall således sitta en plast i alla väggar och tak. Nu håller vi på att isolera övervåningen och då ska självklart alla väggar och tak ha en diffspärr där med.

Problemet är i mellanbjälklaget.
Mellanbjälklaget är ca 20cm tjockt och plasten till nedervåningen går på undersida tak.
När jag nu lägger plast på övervåningen kommer den inte möta plasten från väggarna i undervåningen utan det blir ett band runt hela huset utan diffusionsspärr som är 20cm brett.

Det går ju att fixa (alt går bara man vill) men det är ett hästjobb. Hur har ni andra gjort och hur skall man göra?
Försöker bifoga en bild..
/Mattias
 
  • Diffsparr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag kollade just på detaljritningen på vårt nybyggda hus och där är det helt klart att det skall vara diffspärr i mellanbjälklaget också. Har du redan lagt golvet på plan-2, eller ? Om du inte gjort det så borde det gå ganska smärtfritt tycker jag.

/Klein
 
Jag ställs snart inför samma problem inser jag nu. Men hur gör man normalt i ett golvbjälklag, där brukar man väl inte ha diffusionsspärr? Kan det vara så att ångtrycket inte verkar på samma sätt neråt? I så fall skulle det ju inte behövas plast i golvet på vinden.
 
Hej

Vi har diffspärr även i taket mellan plan-1 och plan-2 men jag minns att både vi och KA funderade på varför det skulle vara så (det är enligt ritning sådet är inget som våra snickare hittade på). Vi misstänker dock att det har att göra med att vi har lösullsisolering i mellanbjälklaget och plasten skulle då vara till för att hålla lösullen på plats (fast det borde väl iofs gipsskivorna i innertaket kunna göra, fast det blir väl byggmässigt smidigare med plast och även enklare om man skulle behöva byta gipset i ngt läge).

/Klein
 
För att återgå till frågan så har jag aldrig varit med om att dra plasten GENOM bjälklaget. Visst det kan ju vara smidigt åt ena hållet d.v.s. längs med bjälklaget men åt andra (tvären) hållet då..... Finns nog inga snickare i världen som vill stå och klippa/klistra när det är c/c 60 på bjälklaget för att inte tala om c/c 30 ;)

Så visst, det är ju inte fel att göra så bara väldigt omständigt!
 
Jag håller med dig ByggaNytt omständigt var ordet men det är tur att man har en sambo som tyckte det var kul att skära och tejpa. :)

Häls Niclas
 
Hej

Sen borde det väl vara tämligen svårt att få det tätt också runt alla bjälkar. Man får väl tejpa och ha sig antar jag. I vårt hus har man lagt plast i mellanbjälklaget, men jag undrar om det verkligen blev tätt runt bjälkarna, jag betvivlar det starkt. Längs med bjälkarna är det nog inga problem iofs.

/Klein
 
Ja, sen är det ju svårt, läs omöjligt att dra plasten genom t.ex. spångolvet ;)

Vore intressant att höra "proffsbyggarnas" syn på detta!
Vad säger t.ex. forumets fuktexpert tartan?
 
På Isovers hemsidan hittar man skisser på olika delar i huskroppen.
Här visar de hur en diffspärr ligger utanför mellanbjälklaget ,skiss K18.
Själv har jag svårt att se hur här det går till i verkligheten , mellanbjälklaget ligger väl längre ut i ytterväggen än vad Isover-bilden visar?
 
  • K18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja även om det är jobbigt så får man göra det... ;)

Vi drog plasten, enligt vår KA, genom bjälklaget och fäste mot mellanbjälklag, det var ett hästjobb, men det blir ju inte speciellt tätt om man inte gör det.

 
Om man har ångspärr/broms på mellanbjälklaget, hur blir det då om man lägger ett tätt golv ovanpå?
Tänker på plastmatta, eller kanske såndan där plast som man har under laminatgolv.
Då har man ju helt plötsligt ett instängt utrymme, och det är ju aja baja...

Är själv i samma sits då jag håller på och bygger ovannvånig. Funderar på att skära bort den existerande ångspärren i mellanbjälklaget och ersätta med billig vindpapp ellr liknande, just för att hålla lite ordning på isoleringen. //Fred
 
Svarar på mitt eget inlägg...
Pratade med den vänliga fabrorn på Göteborgs kommun som godkänner kvalitetsansvarig.
Och den "rätta" vägen verka vara att INTE ha någon plast i mellanbjälklaget.
Precis som ett tidigare inlägg menar, så skall ångspärren omsorgsfullt tapas runt golvbjälkarna. //Fred.
 
¨Så tror jag med att det borde bli bäst. Det enda kruxet för mig är väl då att jag hade tänkt att ha lite lösull i mellanbjälklaget för att få ner ljudet. Utan en plast på undersidan så blir det inte lika roligt.
För väl försöka med någon matta eller spara äggkortonger en tid framöver :)
 
  • Gilla
jkm474
  • Laddar…
Jag har varit med och dragit plasten genom mellan bjälklaget. På Trivselhus 1,5 och 2 planare använder man tex "remsor" sågade ur 4mm plyfa som spikas med pappspik för att täta palsten ordentligt mot bjälklaget. Jag kan tänka mej att kallraset minimeras också genom att täta ordenligt.
 
Det bör vara plast vid genomföringarna på mellanbjälklag. Har du nu en konstruktion med inredningsbar övervåning, så tillverkas ju alltid husen med plast i mellanbjälklaget. Finns den plasten kvar när övervåningen inreds, samt att ventilationen kompletteras och är väl fungerande på övervåningen är det ingen överhängande kris om man inte har diffspärr genom bjälklagen. Ångtrycket går mycket sällan neråt, utan uppåt och utåt genom väggarna.
Har du inte lagt golvet än, så är det inte så krångligt att montera plasten med ett övermått på bjälklagstjockleken plus lite till för att sedan ta en kniv och skära mitt på bjälken. Då får du ca två centimeter över på var sida om bjälken att stifta fast plasten med. Att använda tejp är onödigt arbete då klistret på tejpen fäster dåligt mot trä och dessutom är klistret inte åldersbeständigt.
Det som är viktigare än att stirra sig blind på plastens vara eller inte vara är ventilationen. Med ett litet undertryck elimineras alla problem med fuktig inomhusluft som pyser ut i konstruktionen. Detta är särskilt viktigt på ett hus med flera våningar. Det är mycket vanligt att undervåningen har ett högt undertryck samt att övervåningen har ett högt övertryck. Detta går att åtgärda, men det krävs någon som är kunnig inom luftrörelser och dessutom har mätinstrument.

Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.