Hej,

Detta är mitt första inlägg efter att ha surrat runt och läst bland trådarna här några dagar.

Vi har en tomt som ligger kanonfint på västkusten, ca 200m till vatten och havsutsikt...men inget hus ännu.

Tomten sluttar rätt så ordentligt mot vägen så det blir ett sluttningshus det är uppenbart, men hur långt kommer man på ca 2milj kr förutom tomten och VA som jag redan har.

Kraven är 160-190m2 ungefär, dubbelgarage och en stooor balkong eller terass mot havet...

2-2,2mkr hade jag tänkt mig för bygget men har svårt att hitta vad man får, har kikat på trivselhus husen, de större i slutning verkar nice, men finns säkert andra.

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt

//
M o J
 
Vet inte riktigt priserna på sluttningshus - då dessa brukar ligga högre än en planshus. Men jag tycker att 2,2 miljoner bör räcka, beroende på vilken standard du är ute efter.

Det finns massor av hus tillverkare som har sluttningshus. Myresjö, eksjö, lb-hus... kontakta de husföretag som har sluttningshus som ni kan vara intresserade av för prisuppgift.

Med tanke på att du har tomt samt va och el inkopplat bör du vara intressant som kund.
 
Ett alternativ vi funderat på är att själva få byggt sutterängvåningen ( jag har sett prisuppgifter här på forumet på dryga 150' - oinrett) och att sedan ställa dit t e x en smålandsvilla uppepå .... Vi har varit på besök i en smålandsvilla och jag tycker de känns rejäla, fina och prisvärda Kolla själv på www.smalandsvillan.se Problemet är väl detta med utsikten. Har man fin utsikt vill man gärna se den från både vardagsrum och kök, tycker jag. Kvadraten från Eksjöhus kan man eventuellt få det i, ska snart åka och kolla på ett sånt...
hälsar Fiddeli
 
Kolla med Sävsjö. De har kontor i Halmstad med ett trevlig prick som heter Per Carlsson. Där får du ett hus som är exakt efter dina önskemål och efter tomtens egenskaper.
Mvh/ Chef
 
Tackar för alla tipsen....

Har varit på tomten och kikat idag, man blir ju helt sjukt sugen att bygga där, trampat runt överallt och bara njutit, tyvärr helt övervuxen nu men det är väl bara att röja bort antar jag.

hittar ingen hemsida till sävjö, någon som har adressen?

Myresjö har ett nice hus, EKERÖ är det någon som har information om vad ett sådan kan kosta på ett ungefär? I den "lilla" varianten där 30m2 utgör garage och huset strax över 200m2 i övrigt...

all info uppskattas självklart, finns det någon här som har bilder på ett färdigt Ekerö, eller har några referenser..

Thx
Magnus
8)
 
http://www.savsjotrahus.se/

Snygga hus men jag tror inte du klarar dig med din budget eftersom sävsjö tillsammans med willanordic etc har en högre kvalitet/prisstruktur.

Jag tror du skall titta på de generella husföretagen.

A-hus, Myresjö etc. Sök på nätet. Google.se är bäst motor.
 
kan väl lägga på några 100´ till om det ska behövas, så 2,4-2,6 får jag mycket mer då än för 2,0-2,2? eller pratar vi helt andra summor?
 
Visst får du ett bra hus för de pengarna. Räkna ca 11-12000 kr/kvm nyckel färdigt dvs1,1-1,2 msek för 100 kvm.
 
När du säger 11-12k/m2 räknar du in allting då förutom själva tomten? dvs har du med schaktning och grund? och "normal" standard?

har gjort lite överslag med närmare 14000/m2 men det kanske är lite högt, fast vi är rätt kräsna och kommer ha rätt hög standard rakt igenom, främst kök och badrum.

Vi är även inne på trivselhus Downhill 410 så kommentarer kring ett sånt bygge uppskattas självklart.

/M
 
För ett normalhus med standard vitvaror/kök/toa etc svar ja. Tomten exkl i priset men den hade du redan betalt. Men räkna med 14 om du vill ha högre standard. du får säkert ett trivsel för de pengarna. Det är ju fina hus av lite högre kvalitet. Har faktiskt bara hört positiva erfarenheter.

Vi siktar på 14' fast att bygga med stenhus. Det blir drygt 250kvm så det är en slant mot 3M, tomten exkl.
 
:-X



sävsjö ? !!!

Läs senaste nummret av Villaägaren (nr3 Maj 2004)
Rubrik:
HUSDRÖM BLEV MARDRÖM

Jag har själv blivit drabbad av klåpare, roligare kan man ha för pengarna....och tiden det tar att reda ut allting...byggförseningar, byggjusteringar, jurister m.m.


Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.