Jag undrar vad det kan kosta att röja en grusväg på ca 100m från snö? Brukar man lägga upp det med ett säsongsbelopp eller ska man köra på att man ringer dit någon då man vill ha skottat?Tanken är att leja en lokal bonde som har hand om närliggande vägar. Är det någon som har en ungefärlig uppskattning?
 
Låt röja när han tar dom närliggande vägarna,skulle gissa att det kostar ca 200:-/gång.
 
Traktor och gubbe brukar kosta ca 500 kr/timme så runt 100-200 kr skulle jag tippa på, beroende på hur mycket jobb det är.

Dom brukar inte vara benägna att skriva kvitto, om man säger så.
 
i snitt har du 13 snöfall per år som behöver röjas, det är i alla fall vad kommunerna räknar med.

edit, gäller i höjd med stockholm...
 
Våran grusväg utanför Gbg är ca 500m, en backe och några krökar. 8 hushåll längs vägen.
Vi ger ca 11tusen för skottning och grusning. Vitt som snö... Fastpris oavsett snö eller inte.
 
Hemmakatten
Om det är någon som håller på med snöröjning och snöröjer regelbundet i ditt område så kanske ett par hundra räcker. Om det är någon som måste starta och varmköra traktorn bara för din skull lär det kosta betydligt mer.

Fråga också NÄR det blir snöröjt så det inte är så att din infart ligger sist efter alla andra större o mer inkomstbringande avtal med kommun, fastighetsbolag eller Vägverket. Inställelsetiden kanske blir ett par dygn vid större snöfall.

Du har inte funderat på att skaffa en snöslunga? 100 meter borde gå raskt att röja själv.
 
Redigerat:
Locos skrev:
Jag undrar vad det kan kosta att röja en grusväg på ca 100m från snö? Brukar man lägga upp det med ett säsongsbelopp eller ska man köra på att man ringer dit någon då man vill ha skottat?Tanken är att leja en lokal bonde som har hand om närliggande vägar. Är det någon som har en ungefärlig uppskattning?
Hej Locos, här kommer lite hårda fakta från dina hemtrakter, Halland:

Jag är medlem i en vägsamfällighet med knappt 1000 meter smal grusväg.
Hela vägbredden tas med en plogning.
Vid behov kommer en kille med traktor med plogblad och plogar.
Det brukar bli när det är > 10 cm snö. Han vet själv när det behövs,
för han plogar andra vägar i närheten.
Efter att sista snöflingan landat är han här inom 30 minuter. Kanonservice!

Kostnader:
2009/2010 14 gånger 3150 kr.
2010/2011 10 gånger 2250 kr.
till priserna kommer 25% moms.

2011/2012 1 gång vi har ännu inte fått faktura.
2012/2013 dvs nu, hittills plogat en gång, den 3/12.

Behovet av snöröjning varierar alltså stort från år till år.

Så kan du räkna själv.
Det är klart att med kortare vägsnuttar blir det relativt dyrare "per meter",
beroende på hur långt han/hon måste köra för att komma på plats.

Rådet till dig är att försöka hitta någon som kör i närheten, troligen en lantbrukare.
De har ju maskinerna, och på vintern ligger arbetet på åkrarna ändå nere.

Jag hoppas liksom du på en snöfattig vinter.
Vill man åka skidor finns ju Alperna eller Vallåsen :D
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Traktor och gubbe brukar kosta ca 500 kr/timme så runt 100-200 kr skulle jag tippa på, beroende på hur mycket jobb det är.

Dom brukar inte vara benägna att skriva kvitto, om man säger så.
För dom pengarna måste det vara utan kvitto =) brukar snarare ligga på 650 kr/h + moms

100m vägg röjer man på 20 minuter så runt 300 kr med moms men det ska vara om det är någon som är i närheten annars tillkommer det inställelseavgifter osv.
 
Snöröjare borde väl likt hantverkare arbeta på samma vis, eller?

* tar betalt för en hel timme även fast dom bara plogar i 10 minuter?
* ingår framkörning till gatan dom ska skotta?
* kostar det extra om dom inte har snökedjor / extra stor plog och måste hämta en sådan några mil bort?
* är priset inklusive moms?
* används 10 liter diesel är kostnaden runt 14:- eller 35:- litern?

frågorna är många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.