Med den lilla köldknäpp som har kommit de senaste dagarna har vi fått svårt att få upp temperaturen inomhus. Jag har kollat lite på pumpen och det verkar som att den egentligen fungerar bra men av någon anledning så matar den inte ut tillräckligt varmt vatten till elementen. Nu på morgonen hade vi ca 18 grader inomhus samtidigt som returtemperaturen från elementen låg på ca 36 grader. Jag hade nog förväntat mig en returtemperatur på närmare 46 grader för att få lite bättre inneklimat. För att råda bot på problemet har jag dels höjt värmekurvan något samt höjt temperaturen på innegivaren men det har inte förändrat någonting alls.

Detta är vår tredje vinter i huset och vi har aldrig tidigare haft sådana här problem så det känns som att det är något fel som dykt upp nu. Det enda som har skett nyligern som är ovanligt är att vi för några veckor sedan brände två huvudsäkringar (bastu + 2 tvättmaskiner är lite för mycket). Kan det tänkas att säkringarna har orsakat någon bnugg i pumpen?
Jag tar tacksamt emot alla tips på vad jag kan kolla på för att försöka lösa problemet.
 
Vad har du i utgående temperatur? Och om det blir riktigt kallt så pumpen inte räcker till ska den komplettera med tillskottsel via elpatron, är den aktiverad eller fungerar den inte?
Så om jag gissar så låter det som pumpen går för fullt men inte slår till tillskottselen.
 
Det borde inte hända, men vår Nibe tappade faktiskt delar av minnet i samband med ett elavbrott för ett par månader sedan. Bla gick den från sommar- till vinterläge.

Det första att kolla är dock nog utegivaren, det bör framgå av menyerna vad pumpen anser om utetemperaturen.

Visar givaren korrekt temperatur och rätt kurva är inställd så får man börja undersöka varför pumpen inte orkar få upp framledningstemperaturen.
 
Utegivaren visar korrekt temperatur (-13,2) och även innegivaren visar rätt. Pumpen har dessutom inga problem att producera varmvatten så själva pumpen ska nog också vara felfri.
Elpatronen är inte igång just nu och enligt statistiken har elpatronen endast varit igång 201 timmar sedan pumpen installerades för ganska exakt 7 år sedan. Jag vet dock att den har varit igång förr när det har varin närmare -20 ute.

Just nu är framledningstemperaturen 59,8 grader och returtemperaturen 49,9. Baserat på detta borde det ju vara varmt inne men vi har ändå bara 18 grader.
Jag kan även nämna att alla element är jämnvarma så det verkar inte vara luft i dem. Jag har även prövat att lufta några element och då har det kommit vatten direkt.

Det som stör mig är just att jag inte har gjort någon förändring på inställningarna i pumpen och att den har fungerat bra de två tidiage vintrar som vi har haft huset.
 
Har du verkligen 59,8 grader ut i värmesystemet? Eller var det så att du läste av under produktion av varmvatten?
För mig låter 59,8 grader väldigt mycket vid -13 grader såvida inte ert hus tar väldigt mycket energi.
 
Tycker också det låter mycket.
Vi har iofs elpanna men när vi hade -12,8° så skickade pannan ut vatten med en temp. på runt 40°C
Då håller vi ca 21° grader i hela huset.
 
Jag håller med om att det låter som en ganska hög temperatur. Speciellt med tanke på att vi har så sjukt kallt hemma. De temperaturer som jag läste av är de som enligt manualen ska vara "värmebärare ut" och "värmebärare in".

Vi har ganska små radiatorer så de kan bli duktigt varma när det blir kallt ute. Dock vi har så kallt inne trots dessa höga framlednings och returtemperaturer att jag nästan får känslan av att värmen försvinner någonstans på vägen. Detta förstärks lite av att vi har ett element i garaget och ett i vardagsrummet (de sitter ovanför varandra) som knappt ens är fisljumna.
 
Har du kollat att du inte har luft i systemet och att trycket i systemet är på rätt nivå? Kanske enkelt, men lätt att missa oxå.
 
Att returen är 10 grader lägre än framledningstemperaturen verkar ganska mycket. Kanske cirkulationspumpen går på halvfart?
 
Jag har ingen luft i systemet och expansionskärlet visar 1 bars tryck så de delarna har jag kollat av.

Cirkulationspumpen låter som en rimlig förklaring. Kan du ge mig lite råd på hur jag kollar hur fort cirkulationspumpen går? Det enda jag vet är att den sitter inbyggd i värmepumpen så att jag måste öppna den. Hur bör jag sedan gör för att veta hur fort den går eller om den fungerar dåligt?
 
AndersS skrev:
För mig låter 59,8 grader väldigt mycket vid -13 grader såvida inte ert hus tar väldigt mycket energi.
Eller så är radiatorytan för liten, och kompenserar då med en hög temperatur.
 
Janus82 skrev:
Cirkulationspumpen låter som en rimlig förklaring. Kan du ge mig lite råd på hur jag kollar hur fort cirkulationspumpen går? Det enda jag vet är att den sitter inbyggd i värmepumpen så att jag måste öppna den. Hur bör jag sedan gör för att veta hur fort den går eller om den fungerar dåligt?
Bra fråga, dvs jag har inget bra svar.

På min Nibe kan man ställa in cirkulationspumpens hastighet via menyerna, det kan vara värt att kolla.
 
Vi har fått ett liknande problem. Har precis flyttat in i ett stort gammalt hus och pumpen har hittills gått från och till på elpatronen, men det har åtminstone varit ganska bra skjuts på värmen i huset ända upp till -6 grader. Tills en av huvudsäkringarna gick här om dan (de har lastat på värmepumpen, hela köket och ytterligare några rum på bottenvåningen där vi bland annat har dator etc på), så ihop med elpatronen blev det tydligen för mycket.

Därefter har det blivit helt knas. Systemet fylldes med luft, värmen sjönk snabbt i hela huset och pannan skickade ur sig 20-30 liter vatten. Så vi har luftat vartenda element och alla känns varma, den har slutat pressa ur sig vatten men vi får ändå inte upp mer än ca 18-19 grader.
Framledningstemp 47°
Retur 38°

Utegivaren visar -8 och det stämmer.
 
Hur kom luften in i systemet?
Här låter det som att effekten på era radiatorer inte räcker till, om ni inte får upp tempen till mer än 18-19°c med så pass hög framledningstemperatur.
 
Men är elementen verkligen nästan 60 grader varma eller är det bara pumpen som säger att värmebärare ut har den tempen? Så varma element borde man nästan bränna sig på. Gör man det? Som någon skrev, du läste inte av när pumpen höll på med varmvattenproduktion? Då brukar man ha sådana värden på ut/in. Kolla igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.