Mikael_L
BiFuel skrev:
Vi hade samma tankar men släppte det pga svårigheten att kunna täta hela övervåningen mot vinden. Får du tätt i vissa delar men inte andra ökas ju trycket upp där istället. Kanske man ställer till värre problem istället?
Ja precis det där är något jag funderat lite över då och då i flera år nu.

Det började med att jag och jon_h skrev och funderade om'et här på forumet, gissningsvis runt 2009.

Sedan dess har jag funderat emellanåt.
Vad det gäller diffusion så borde det endast bli bättre på de ställen där man får plast, och ingen förändring där man misslyckas med få tätt med plast.
Men om den delvisa inplastningen betyder att fukthalten i bostadsluften blir högre så kan ju problemen öka på de områden där plasten inte har blivit tät.

Konvektion är svårare att bedöma, och konvektion är dessutom "farligare", farligare på så sätt att detta sätt att transportera fukt är mer effektivt.
Lyckas man plasta endast en del kan ett övertryck i huset leda till ännu kraftigare konvektionsströmmar upp till kallvinden där det inte är plast, och problemet kan alltså öka lokalt.

TROR jag ... ;)

Lyckas man däremot garantera ett undertryck precis överallt i bostaden, jämfört med trycket på vinden, utsidan av huset osv, så tror jag att man är ganska safe.
Och detta undertryck åstadkoms gärna med fläktar som suger ut på bra och strategiska ställen.
Självdrag, naturlig konvektion i en lodrät ventilationskanal/skorstenspipa kan väl också fungera, men fungerar kanske inte så jättebra och är inte så speciellt pålitligt såvida man inte eldar.


Jag har inte heller stött på några vederhäftiga skrifter eller undersökningar om detta. Jag har inte heller aktivt letat, då det inte riktigt är något problem på mitt bord. ;)
 
Mikael_L
sblixten skrev:
Jag skulle satt tätskikt mot vinden. Struntat i tätskikt i väggar. Samt en fläkt för frånluften.
På de nya fönstren hade jag valt spaltventil.
Ja nåt sånt skulle nog också varit mitt angreppssätt.
Ordna med säker och ordentlig ventilation. Dvs någon form av mekanisk frånluft.
Ordna med lagom med tilluft för att balansera frånluftsflödet så ett lagom undertryck blir resultatet.

Ventilationen ser till att hålla fukthalten inne i bostaden på rimlig nivå, och ser dessutom till att konvektionsströmmarna går åt rätt håll - utifrån och in.

Sen plasta taket mot vinden från undersidan om det verkar gå att göra med någorlunda gott resultat och med lagom stor uppoffring.
Detta för att största risken för övertryck i bostaden är faktiskt (rent generellt då) högst upp mot taket på den översta våningen (vilket är våning 1 på ett enplashus då ;)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.