Ligger sömnlös om nätterna och funderar på det här med ventilation.

Har nyligen blivit ägare till ett hus byggt -49.
Huset är utfört med "mekanisk frånluftventilation genom självdrag", som det så vacker tydligen heter.
Kan tänka mig att denna ventilation var ett bra alternativ tidigare, så husets värmdes med en vedpanna. Rätta mig om jag har fel, men den satte väl rätt bra fart på självdraget? Dessutom hölls det ouppvärmda vindsutrymmet skapligt torrt.
I källaren finns ventiler genom väggen. Inga ventiler finns på övervåningen, annat än i badrum samt kökets fläkt. I källaren finns även en frånluftskanal i murstocken.

Nu finns i huset en bergvärmepump samt en gjutgärnskamin i källaren för trivselvärme. På vinden finns enligt besiktningsprotokollet "mikrobiell påväxt", vilket jag antar har tillkommit efter bergvärmens intåg.
Jag eldar dock rätt ofta i kaminen i källaren, då det är mysigt samt ger ett skönare klimat i källaren.

Huset skulle behöva tilläggsisoleras litegranna samt byta fönster.
Kommer det att förstöra ventilationen ytterligare?

Nu funderar jag på i samband med tilläggsisolering och fönsterbyte att borra upp och sätta ventiler i sovrum och vardagsrum. Är det en god idé?

Jag förstår givetvis att ett FTX-system vore det mest ultimata, men då detta är något rätt kostsamt så väljer jag gärna något billigare system :)
 
När vi bytte fönster fick vi på varje fönster en ventil som går att öppna och stänga. Kanske kan vara något?

Har frånluft via spisfläkt och badrumsfläkt.
 
Det kanske räcker gott? Vill ju ogärna drabbas av mögelskador!
 
Mikael_L
Kan du se om dina mögelspåslag på vinden är koncentrerade till något område eller jämnt utspridda.

Ditt hus saknar ju diffusionsspärrar så jag misstänker att det är fukt från den uppvärmda boytan som tar sig upp till vinden. Antingen via diffusion, eller via konvektion genom otätheter.

Om du t.ex. sätter in en PAX-fläkt på något bra ställe så kanske du får lite undertryck i bostadsdelen som hindrar fuktig luft att strömma upp på vinden.

Att bara sätta in fler tilluftsventiler ser jag som en relativt overksam åtgärd för problemet på vinden, kanske t.o.m förvärrar det hela.
 
Det är utspritt! Går det att eftermontera diffusionsspärr? T.ex. Sänka innertaket något och sätta nån form av ångspärr. Risken då är ju att fukten blir kvar i bostaden.
 
Fast i bostaden är ju inte fukten ett problem i och med den högre temperaturen. Problemet är när inneluften tar sig upp på vinden och kyls av. Du kan ha "snustorr" luft vid +21 grader som ändå kan orsaka kondens uppe på en kallvind. Vi brottas med samma problematik och verkar ha nästan identiska förutsättningar. Det blev lite bättre när vi tog upp en ventil i murstocken för att få lite frånluft. Verkar dock behövas fler hål eller mekanisk påverkan.

Funderar på att ställa upp en kondensavfuktare mes utblås mot hörnen eftersom vi inte har jämn påväxt, bara i ytterhörnen.
 
Stänger vi sovrumsdörrarna på natten blir det imma på fönstren på morgonen. Och det utan "roliga" aktiviteter ;)

Men vi ska ändå till att ta ner det gamla innertaket. Är nåt sånt där uppspänt papptak som fått en del märken och sprickor genom åren. Skulle man kunna ta ner det och sätta nån sorts ångspärr, sen sätta takgips?
 
Vi hade samma tankar men släppte det pga svårigheten att kunna täta hela övervåningen mot vinden. Får du tätt i vissa delar men inte andra ökas ju trycket upp där istället. Kanske man ställer till värre problem istället? Jag tror lösningen är att jämna ut lufttrycket i bostaden genom ökad frånluft. Om man sedan gör det mekaniskt eller via självdragsventiler i murstock spelar kanske mindre roll?
 
Det är sant. Ett "hål i väggen", räknas det som frånluft eller tilluft? Ventiler i fönstret, är det frånluft eller tilluft?
 
Det beror på vilket håll luften går i hålet ;)

Skämt åsido så kan det nog vara vilket som, beroende på väderlek, temperatur, säsong etc. Man märker ju t.ex att fuktig luft trycks ut i fönstren och kondenserar mellan bågarna (kopplade 2-glas) om man satt för dåligt med tätningslister, i alla fall hos oss. Då borde ju ett hål i väggen i det rummet funka som frånluft, om än inte så effektiv sådan. Har man å andra sidan en mekaniskt eller självdragsdriven frånluft bör ju ett sånt hål i väggen funka som tilluft.
 
Ok! Då känns lösningen med fönster med ventiler (eller hål i vägen) som ett bra första steg. Sen ska det till en Keddy eller liknande i vardagsrummet som vi ska elda så ofta vi kan i, så borde den om inte annat sätta fart på ventilationen!
 
En till fråga, jag tänkte tilläggsisolera vardagsrummets enda yttervägg, tänkte göra det på insidan. Regla upp med 45:surprised:r och isolera. Ska det till nån plast då? Vart ska den sitta? Befintligt tretexskivor tänkte jag riva.
 
För oss funkar ventilerna som tilluft. Håller man handen innanför så känner man hur det drar in.
Vintertid har vi bara några enstaka öppna, iaf som nu när det är -15 :)
 
Plasten ska ju sitta på insidan bakom gipset. Rätta mig om jag har fel?
 
Jag skulle satt tätskikt mot vinden. Struntat i tätskikt i väggar. Samt en fläkt för frånluften.
På de nya fönstren hade jag valt spaltventil.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.