Vi har fått nya fönster monterade. Byggfirman använde fogskum för att täta runt fönstren. Enligt monteringsanvisningen får fogskum absolut inte användas då det kan bli någon påfrestning på fönstret när det stelnar. Av den anledningen blir garantin ogiltig om man använt fogskum. Det är tydligen även svårt att montera bort fönstret för att göra ett eventuellt utbyte, det fastnar verkligen i skummet.

Det följde dock inte med någon monteringsanvisning med fönstren, bara en hänvisning till tillverkans hemsida på internet och där läste jag i efterhand om fogskummet. Jag misstänker att snickarna som monterade fönstrena gjorde som de alltid gjort och inte gick ut på internet. De är dessutom inte svensktalande så det är inte säkert de förstod den lilla skriftliga uppmaningen när de packade upp fönstret (det stod tryckt på den lilla kartongen som fönsterhandtaget låg i).

Jag har meddelat byggfirman om fogskummet och den ödelagda garantin och väntar på svar.
Jag vill förbereda mig på hur man kan gå vidare. Vad kan jag kräva av dem? Att de tar över garantiansvaret? Ersätter mig ekonomiskt redan nu? (Alla fakturor är tyvärr redan betalda.) Är fogskum olämpligt för alla fönster (i så fall borde ju fönstersnickare i allmänhet känna till det). Eller borde jag som kund/uppdragsgivare ha tagit reda på mer och arbetslett dem med specialinstruktioner. (Har noll tidigare erfarenhet av fönstermontering.) Jag beställde fönstrena själv, inte genom byggfirman.

Vad ska jag göra, vilka chanser har jag? Hjälp! :eek:
Tack på förhand!
/S
 
Karm av plast? Trä?
 
Trä.
 
Skum rekommenderas nog aldrig till träfönster...

Jag tycker inte att det åligger dig som beställare av tjänsten att ta reda på hur fönstret ska monteras. Utgår då från att du har att göra med en firma som du upplever har vana av att montera fönster.

Gör om, gör rätt?
 
Okej, stort tack för det snabba svaret!
Vad borde jag kräva av byggfirman? Är det rimligt att demontera fönstren (det är iofs bara 2 stycken) och göra om? Går det att enkelt få bort skummet, jag trodde själva grejen var att det stelnar och fixerar fönstret, tillverkaren säger att det är en av anledningarna att man inte kan få utbyte på garantin, fönstret sitter ju fast permanent...
 
Rätt använt fungerar fogskum ypperligt runt fönster. Större fönster kan dock behöva stagas alternativt få ett par extra karmskruv för att förhindra att långa karmstycken böjs om man fläskat på med för mycket skum som sedan expanderar när det härdar.

Ser man praktiskt på detta kan man säga att om fönstren sitter bra nu, karmarna är raka och fönstren går lätt att öppna och stänga så kommer det ju inte hända ett skit med dessa fönster på 100 år. Dvs sitt lugnt i båten och var nöjd med dina fönster.

Å andra sidan är det ju lite trist att garantier försvinner och det lär ju inte vara helt lätt att driva detta mot byggfirman.... En sak funderar jag på. Kan fönstertillverkaren verkligen friskriva sig från alla garantier på detta vis? Man måste väl ändå kunna leda i bevis att problemet med fönstret är kopplat till fogskummet?
 
Ja, det är enkelt att få bort skummet. Är det bara två fönster är ju den enklaste lösningen att ta bort skummet och dreva istället. Klart på ett par timmar.
 
Aha. Tusen tack för era snabba svar.
Jo jag får väl kolla vad byggfirman säger om att göra om det.
Det känns som att fördelen med skummet är att det isolererar väldigt bra, jag känner på ett annat fönster som isolerades med ull att det drar betydligt mer (märks ju rätt väl nu när det är ett gäng minusgrader). Men man får väl vara extra generös med ull helt enkelt när man inte använder skum?
 
Känns lite avigt att plockar ner fönstrena om det egentligen inte behövs... Fönstrena ser ju inte sneda ut... Och nu har ju skummet härdat klart sedan flera veckor.
Ska fråga om firman vill överta garantiansvaret, eller montera om. Eller är det dumt?
 
Men dom behöver inte ta bort fönstren för att få bort skummet. Det gör man med fönstren kvar.

För egen del skulle jag kolla att karmstyckena är raka, att fönstret löper fint och att springorna på utsidan är lika runt om. Därefter somna om....!
 
Aha där ser man. Ja det var ju enklare. Frågan är, ska man göra det akut nu, eller när det är lite varmare ute, eller när man eventuellt får problem med fönstren och behöver använda garantin??
 
Firman har uppenbarligen gjort fel. Jag föreslår att du ger dem två alternativ. Antingen så kommer de till dig och gör om installationen så att det blir korrekt, eller så drar de av en lämplig % på fakturan mot att du accepterar de fel som gjorts. Jag tycker att en lämplig procentsats är satt så att de ungefär får kostnadstäckning för nedlagd arbetstid och material, men inte någon vinst.

Det verkar som att du kan bestrida fakturan i efterhand. Om de nekar att göra någon åtgärd eller återbetalning så får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om kostnaden ligger under ett halvt basbelopp så räknas det som ett småmål där man står för sina egna rättegångskostnader, dvs du riskerar inte på att åka på några stora kostnader om du skulle förlora.
 
MathiasS har helt rätt här, öststatsfönstermontörer brukar vara skickliga med fogskum och har dom fått dit fönstren korrekt så att dom inte skevar så har dom gjort ett bra jobb och dina fönster kommer inte ruttna bort pga detta.
Hade dom däremot klantat till det o tryckt in för mycket skum så hade inte garantin gällt, men i så fall hade ju monteringsfirman fått stå för kalaset.
Slutsats, sov gott o va gla för dina nya fönster.
 
Garantin kanske försvinner men din reklamationsrätt enligt lag har du kvar. Om det skulle hända något med fönstrerna som du kan hänvisa till ett ursprunglit fel eller fabriksfel så kan inte fönsterleverantören neka dig ersättning.
 
Tack för all info och stöd.
Fönstret sitter ju bra och karmen och fönstret skaver inte nånstans.
Tog även tjuren vid hornen och ringde fönstertillverkaren och sa som det var. De sa att de inte gillar fogskum för de får så många returer där man använt för mycket och fått problem. Men jag har garanti för fel på själva fönstret. Så det var inte riktigt så illa som jag trodde.
Montören kom förbi. Han sa att ett så stort och tungt fönster sitter säkrare med skum än med ull, skummet hjälper ju till att fixera och stabilisera fönstret. Han gav ett kunnigt intryck. Öststatskille. Han sa att han kunde byta till ull om jag absolut ville det men han rekommenderade inte det. Han sa även att han kommer förbi om det blir problem (men såna muntliga löften behöver ju inte vara så mycket värde när det gått ett par år).
Hans chef däremot, byggfirman, lämnar 6 månaders garanti på jobbet, de menar att fungerar det bra nu och även i sommar när eventuella sättningar borde ha visat sig så räcker det. Men som ni säger längre upp, nu har väl skummet stelnat färdigt så om allt funkar nu så borde det vara okej framöver? Det ska väl inte hända så mycket mer?
Eller borde jag pressa byggfirman ytterligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.