Om man har hittat ett fritidshus som skulle passa för oss, vad finns det för regler som styr om man får bosätta sig permanent där?
Är det skattemyndigheten som kan sätta käppar i hjulet eller är det något annat som det kan bli problem med?
Det är ett nybygge det handlar om.

Någon som har koll? :-?
 
Hej
Vi hade tidigare ett fritidshus som vi senare flyttade till permanent. (Vi bor inte där längre pga nytt arbete på annan ort).

Skillnaden var att kommunen klassar vissa områden som permanentboende och vissa som fritidsboende. Man kan bo permanent på båda MEN i och med  "fritidsområdesklassningen" så är  inte kommunen skyldig att hålla samma "servicegrad" där för sina invånare.

Skattemyndigheterna eller kommunen hade egentligen ingen synpunkt, det var fler än vi som bodde permanent, men det var den allmänna servicen. Jag kommer inte ihåg vad det praktiskt betydde för vi hade sophämtning året runt, barnen gick i skolan och skolskjutsen stannade vid porten för att hämta upp dem osv. Så, vi saknade ingenting. Det kan hända att det var något med den allmänna kommunikationen, dvs det fanns ingen kommunal busslinje i närheten men jag är inte säker för det var aldrig något som vi saknade.

En sak som däremot var skillnad var hur stora hus man fick bygga på tomterna. Inom fritidshusområden fanns det en max-begränsning på byggnad på 60 m2 - 80 m2 (jag är osäker, det ändrades också med tiden). Detta löste de flesta genom att ha fler hus, dvs tvättstugan i ett separat hus, separat förråd osv. Eller helt enkelt mindre saker.

Lycka till!

ps. vi trivdes jättebra i "fritidshuset" - hade naturen med älgar, rådjur, vackra solnedgångar/uppgångar, stjärnklara nätter (eftersom ingen gatubelysning fanns) mm inpå.
 
Hej!

Det fanns en intressant artikel i Norrköpings Tidningar nyligen där det stod om just detta kring fritidsområde respektive permanentområde. Läs på http://www.nt.se/GEN_Sok.asp?Articl...01&FreeText=best%E4mma%20bo&Category=. Hur det sedan betyder någonting för oss som meborgare får man väl se, men det är intressant att kommunerna "i alla tider" styrt och ställt utan att haft lagen på sin sida. :p
 
I grund och botten är det hela klart som korvspad:  Plan- och bygglagen gör ingen som helst skillnad mellan fritids- och åretrunthus.  Det som gäller är "pågående markanvändning för bostadsändamål".

Så länge man inte företar sig något som kräver bygglov finns inga som helst hinder att bosätta sig precis var som helst.  Bara du själv äger marken eller har ägarens tillstånd.  

Skolskjutsar, utbildning, sophämtning, äldreomsorg och det mesta av allmän kommunal service måste vara lika tillgänglig för varje invånare, oavsett bostadsadress (Däremot VA- och elnät omfattas inte av samma likställighet).

Debatten kring Kårtorp i Norrköping gäller om kommunen ska främja åretruntboende genom en mer generös detaljplan, eller om man ska bevara karaktären av sommarstugeby mha mer restriktiv detaljstyrning och snålare byggrätt.
 
BBR Boverkets byggregler gör stor skillnad på fritidshus och året runt.

Om Du söker bygglov för fritidshus så gäller inte kraven på handikappstillgänglighet och Du har andra krav på enirgianvändning mm

Sedan har Du full rätt att bosätta dig i huset året runt och kommunen har skyldighet att ge dig full service och blir Du handikappad så har Du rätt att få bidrag av kommunen för att utföra de åtgärder som du skulle varit tvungen till om du byggt en året runt hus

Övrig service från kommunen är samma som för alla kommuninnevånare och man får inte göra någon skillnad var Du bor, detta har många kustkommuner fått på skallen för då de försökt att skapa olika regler och på så sätt sökt förhindra permanetboende i fritidshus
 
Hej,by på stället, det finns vissa regler om att bo i stugan permanent.Har du minderåriga barn måste du ha samma standard som i hus,men är du själv eller du o en till vuxen så bor du precis hur du vill,utan el vatten o avlopp, det är du som är vuxen som själv bestämmer var och hur du vill bo.hur tror du annars de människor som vågat bryta mönstret,kunnat söka sej till kojor,stugor mm för att få sinnesro.Men med barn i och under skolåldern är det bara att glömmaom ni inte hitta en stuga med vatten avlopp,el och kommunikation mellan hemmet och skola.Lycka till. själv är jag 59 och jobbar på att flytta ut till stugan, fixa solpanel ,har järnspis öppenspis och vatten går bra att ta i dunkar, tv kan man köra på extra batteri på panelen,och ett bensinelverk som resrrv är perfekt om det blir mulet flera dar, Blenda :cool:
 
föresten ,så tycker jag att di/ ni ska söka er ttill västerbotten där det är lättare att få tag på hus som står tomma tom öde,det går säkert både köpa eller hyra, tipsar er om lycksele,åsele,storuman kommuner och sorsele lycka till blenda ;)
 
Ja, nu är ju jag en sådan som har flyttat FRÅN Västerbotten... :surprised:
Kanske inte inlandet som du tipsar om, men ändå... Jo, jag har sett många i princip övergivna hus, när vi har varit och åkt norröver. Tragiskt! :'(
 
jasså du far härifrån, men ska det inte finnas nåra hus i mellansverige eller längre ner? svårt att tro att det inte finns tomma torp. Kör ut på sommaren och hittar du når,så stanna och gå in och fråga dej för.det är många som har gamla torp intill sitt torp och inte bara tänkt tanken att någon skulle vilja bo där för tex att det är så orenoverat typ skruttigt också,kanske utan el osv. bara ett tips,lycka till, :) blenda
 
Ligger huset i ett fritids område? i så fall finns det kanske hinder, men annars är det väl bara att flytta in. Funderar på att bygga ett extra isolerat fritidshus och bo i året runt. Mest för att de är i en bekvämare storlek och pga priset. Jag vill inte ha ett stort hus, som de flesta hustillverkare har. Tomten jag tänkte köpa måste man skriva sig på, dvs bo året runt.
 
Det finns en sak man bör tänka på vid flytt in i ett fritidshus, eller rättare, när man avsiktligt planerar att görs det.

Tänk på att det bör finnas tillräckligt med ytor t ex i sovrum och på toaletten. De flesta flyttar ju ut till sommarstugan när de blir pensionärer. Och vips - åker de på en hjärtsmäll eller hjärnblödning med tillhörande rörelsehinder (kanske)!

Då blir det inte lätt vare sig för individen eller hemtjänsten att få det drägligt för lyft i och ur sängen, toalettbesök med rullstol mm. mm.

Värt att tänka på när man krymper ner ytorna! :-[
 
I frågan gällde det ett nybyggt fritidshus, eller planerade att uppföra ett sådant.
Hur är då reglerna för nybyggt fritidshus, är de också skattebefriade de 5 första åren.
 
Jo, det var ju bland annat sådant jag hade i åtanke också...
Jag förstår att man får bo i en skogskoja om man vill, men det är ju surt om man bygger nytt och det i slutändan blir dyrare på grund av lagar och paragrafer.... Typ skatter och sån't...

Det fritidshuset vi har tittat på är: http://www.skidstahus.se/cldoc/31.htm

Strax under 500 000...

Men räcker den isoleringen?
2-glasfönster... Duger det eller blir det väldigt oekonomiskt i längden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.