installerade en ny panna o acktank i sommras o allt har funkat kanon fram tills nu.

får inte upp värmen mer än till ca 17-19 grader i huset trots att jag har ca 90grader i tanken o shunten fullt öppen, har shunt automatik (CBj) o innomhusgivarn är inställd på 23g, shunt automatiken hade jag till förra annläggningen me o då funka de kanon. vad kan problemet vara tro?

cirkulationspumpen låter lite, funderar på om de kan va den som börjar ge sig?
en annan fundering är om shunten läcker igenom retur vatten trots fullt öppen shunt?
har termometrar vid cirkpumpen o dom står på ca 60g trots 90g i tanken o shunt helt öppen.

jag har shunten kopplad på stigarn nära tanken, kan de va att den tar varmvatten från pannan istället?

snälla kom med ide'er


mvh Robert
 
Hej, lägg upp nån bild på anläggningen så blir det lättare. Framledningstemperatur?
 
Som sagt framledningstemp.
Jag hade vänt min 3-vägsshunt 90g fel så jag fick lite halvskumma temperaturer i kåken, kan också nämnas som ett långsökt fel.
 
kulle
Har den reglerat värmen korrekt fram tills nu ?
Om du manuellt ställer shunten i mittläge och kanske ökar hastigheten på cirk.pumpen.
 
kulle skrev:
Har den reglerat värmen korrekt fram tills nu ?
Om du manuellt ställer shunten i mittläge och kanske ökar hastigheten på cirk.pumpen.
ja de har funkat klockrent förut, fram tills nu.

shunten står helt öppen pga av automatiken inte kommer upp i önskad teperatur på rumsgivarn.
cirk,pumpen på 3an.
 
Elffors skrev:
Som sagt framledningstemp.
Jag hade vänt min 3-vägsshunt 90g fel så jag fick lite halvskumma temperaturer i kåken, kan också nämnas som ett långsökt fel.

shunten sitter rätt. framlednings temp är enligt termometern på framledningen 65-70 fast jag har 90g i tanken, borde man inte shunta ut 90g då me om shunten står helt öppen?
 
christoffer09 skrev:
Hej, lägg upp nån bild på anläggningen så blir det lättare. Framledningstemperatur?

framlednings tempen står på max på automatiken dvsa 80g, men enligt termometrarna på framledningen 65-70
90g i temp, kan ju va diff fel på nån termometer så säg +- 10 g
 
Retur temperaturen ?
För små radiatorer 1 el 2 krets?
Bilder schematiskt skiss på koppling =underlättar felsökning
 
Om shunten är helt öppen så blockar ventilen returen så det blir helt öppet från inkommande till utgående(mot radiator.pump) Dvs du borde ha 90grader vid radiatorpumpen.
Lossa bygeln till shuntaxeln på cbj'n och vrid manuellt tills du nåt högsta möjliga temp efter shunten. det är max.
 
og stol IKKE på termometeret.
Billige termometer har gjerne en felmargin på 6-10grader, noen ganger mer. Rørtermometer fra Jula, er umulig å få til å være mer nøyaktige enn +-5 grader, selv etter kalibrering.
 
Elffors skrev:
Om shunten är helt öppen så blockar ventilen returen så det blir helt öppet från inkommande till utgående(mot radiator.pump) Dvs du borde ha 90grader vid radiatorpumpen.
Lossa bygeln till shuntaxeln på cbj'n och vrid manuellt tills du nåt högsta möjliga temp efter shunten. det är max.

ja precis, de e de jag tycker ät lite skumt, får göra som du säger o släppa på bygeln o shunta manuellt.
 
pr95 skrev:
Retur temperaturen ?
För små radiatorer 1 el 2 krets?
Bilder schematiskt skiss på koppling =underlättar felsökning
1 krets, retur temp ca 30-35g
 
pannrum 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
obba skrev:
[bild]
Ser väl bra ut med den inkopplingen, så någonting med shunten bör det vara.
Har du kollat så cirk.pumpen verkligen snurrar ?
 
Har du 65 gr på radiatorsystemet och ändå inte varmt? Är inloppstören till radiatorerna så varma åxå? 65 grader in o 35 grader ut ur dem? Luft?Flödet måste som tidigare sagts mankera rejält. Hade du haft 65 grader på hela radiatorn och ändå inte varmt i huset hade säkert orsaken varit ett öppet spjäll i öppna spisen eller ett öppet källarfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.