Kärt barn har många namn... Jag har egen brunn, tryckvakt och hydrofor. Tryckvakten är en (Cewe) Impel (numera Beulco) TBE-3, den med transparent kåpa. Har hänt tidigare att den slutade fungera, dvs att den stängde inte av pumpen vilket ledde till att trycket bara steg och det började att slå i säkerhetsventilen. Hittade då svaret i detta forum att man kunde öppna tryckvakten och göra rent. Mycket riktigt så var det lilla hålet vid membranet helt igensatt. Gjorde rent allting och sedan funkade allt klockrent igen. Samma sak har nu hänt igen, har gjort rent och satt ihop allt. Men nu är maxtrycket för högt innan den slår ifrån!? Har inte ändrat några inställningar. Så min fråga är, är membranet slut? Hittade inga skador på det men tänker att livstiden gått ut, för dålig spänst i gummit? Kan det vara något annat?
Har tittat efter nytt membran, men det verkar inte gå att köpa. Tittat på nya tryckvakter såsom; Likadan som jag har, Xmp (Schneider Electric) och Danfoss CS2-6, är det någon som är bättre än nån annan? Skiljer inget direkt i pris.
 
Är det membranet eller kan det vara något annat som strular med tryckströmbrytaren?
Ska tillägga att tryckvakten är inställd på 3 och 5 bar, men trycket går ner till 2 bar innan pumpen slår på och upp till 7 kanske 8 bara innan den slår ifrån.
 
Byt tryckströmbrytare...men sätt en kontaktor i mellan och använd tryckströmbrytaren som manöver.....
 
Kan du vidarutveckla ditt svar lite, jag förstår inte hur du menar. Kontaktor mellan vad?
 
Varför kontaktor, vad skulle bli bättre?
De har ungefär lika konstruktion och brytförmåga.

protte
 
Tänk på att skalorna på en tryckströmbrytare inte är superexakta. Har du en manometer på din hydrofortank kan du jämföra vad värdena på skalan med vad manometern visar.

Vad händer om du sänker stopptrycket på tryckströmbrytaren? Sjunker trycket också på manometern vid frånslag.
Har svårt att tro att den skulle vara trasig. Då borde den inte funka alls.

En fördel med Danfossbrytaren är att du kan ställa in en väldigt liten differens mellan till och frånslag. TBE-3 har en min differens på 1,8 bar beroende på stopptrycket. Ju högre stopptryck ju mindre differens kan man ha mellan till och frånslag.
 
Jag tycker också att det är konstigt att den funkar men i "fel" lägen. Den funkade bra enligt skala innan jag tog bort och rengjorde och jag har inte rört något på inställningarna. Har manometer och den visar på ca 2 bar när den slår till och ca 7 bar när den slår ifrån.
Tryckströmbrytaren är som sagt inställt på 3 och 5 bar, ska jag prova att ställa den på 4 och 4 då? Eftersom han nu slår på försent och ifrån för sent!? Blir inte klok på detta, kanske bara att köpa ny ändå, en Danfoss kanske?
 
Hm, skumt. Något har uppenbarligen hänt. Kanske enklast ändå att du byter ut den.
 
Jag tror det också, men ska man köpa en Danfoss tycker du?
 
Jag tyckte Danfoss tryckströmbrytare var lättare att justera in till önskat tryck. De anger i manualen hur många bar ett varv på justerskruven motsvarar och det stämmer rätt bra. Man ställer in ett start eller stopptryck (kommer ej ihåg vilket) och därefter justerar man in en tryckskillnad på en annan skruv.
 
Okej, jag provar med en Danfoss. Tack så mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.