Hej,

Efter att ha kommit hem och funnit tre av våra fönster "utlyfta" och placerade snyggt stående vid ytterväggen nedanför undrar jag nu om det finns någon som har tips på hur man inbrottssäkrar fönster. Tur i oturen så har vi larm så de kom inte över något, utan var bara inne och vände. Men får det vara så enkelt att bara ta bort listerna runtom och sedan lyfta ut hela kassetten. Vi bor i ett alldeles nybyggt Sävsjö Trähus och alla fönster kommer, vad jag vet från Elitfönster. Har alla fönsterleverantörer denna urdåliga standard, eller är det bara vi som fått någon billig variant för att vi inte förstod bättre. Vi har som sagt rörelse larm och magnetlås på dörrarna. Vi har även fönsterlås men vad hjälper det när karmen sitter kvar, de har ju bara plockat själva glaset. Hur har ni gjort? Tacksam för tips!

Mvh ika
 
Tråkigt och trist för er!

Det är tyvärr inget nyhet och uppenbarligen inte för buset heller!

Det har inget med fönsterleverantören att göra, det finns visserligen andra fönsterkonstruktioner men då kan man ju bara skära/krossa rutan....

Nej, det enda som "hjälper" är ju ett riktigt fett larm!
 
Det finns hörnbleck som skruvas fast med brytskruvar i hörnorna på glaset. Det räcker med två snett emot varandra, så går inte glaset att ta ut så lätt.
Ett annat alternativ, som inte är så populärt när man skall byta kasset är att sätta silikon i ramen innan man monterar kassetten.
 
Jag vet några riktiga snåljåpar som skruvat fast fönstret i karmen. Det går alltså inte att öppna alls! ;D
Billig metod men inte så bra ifall det börjar brinna. ::)
Men som sagt, det hjälper ju inte ifall man kan plocka ut glaset :-/
 
Skruvar man listerna med brytskruvar eller envägsskruv så kan de inte bara skruvas ur iaf.
 
Hej,

Glöm hörnlisterna! Ser för jävl_gt ut.

Det bästa är nog att dels som tipset ovan, limma fast glaset mot fönsterramen. Samt att skruva fast listerna med små smäckra envägsskruv.

Det blir lite knepigare då. Dock kommer glasmästaren att svära den dag han/hon skall byta kassett.


Larm i all ära, men man DÖR ju inte av att det piper. I tätbebyggt område har det ju en avskräckande effekt, men bor man på vischan. Skiter dom fullständigt i om det så tjuter ifrån tio sirener. Det finns ju hörselskydd.


Mats
 
Timmervikarn skrev:
skruva fast listerna med små smäckra envägsskruv.
Var hittar man sådana skruvar?
 
Om man vill fixa sina egna envägsskruvar kan man ta vanliga skruvar med kryss-spår. När de är på plats tar man en försänkare och fräser bort skruvspåret så där bara är ett koniskt hål.
 
Tack för tipset!
 
Faidros skrev:
[quote author=Timmervikarn link=1142947000/0#5 date=1143061180]skruva fast listerna med små smäckra envägsskruv.
Var hittar man sådana skruvar?
[/quote]

Järnhandeln eller ngn låssmed. Fördelen med "riktiga" envägsskruv är att dom är härdade. Dvs inte så lätta att borra bort, lite överkurs när det gäller fönster, men ändå.
 
OK. Räcker det med att skruva, eller tror ni man skall limma också för säkerhets skull?
 
Faidros skrev:
OK. Räcker det med att skruva, eller tror ni man skall limma också för säkerhets skull?
Jag tycker att man skall "limma". Och dra i skruv, så att det syns att man gjort något.
 
Ika skrev:
Efter att ha kommit hem och funnit tre av våra fönster "utlyfta" och placerade snyggt stående vid ytterväggen nedanför undrar jag nu om det finns någon som har tips på hur man inbrottssäkrar fönster.
Det är en sak i ursprungsfrågan som jag inte blir klok på. Varför tog tjuven bort tre fönster? Det borde väl räcka med ett för att ta sig in? :-/
 
Faidros skrev:
[quote author=Ika link=1142947000/0#0 date=1142947000]Efter att ha kommit hem och funnit tre av våra fönster "utlyfta" och placerade snyggt stående vid ytterväggen nedanför undrar jag nu om det finns någon som har tips på hur man inbrottssäkrar fönster.
Det är en sak i ursprungsfrågan som jag inte blir klok på. Varför tog tjuven bort tre fönster? Det borde väl räcka med ett för att ta sig in?  :-/
[/quote]

Han kanske behövde glaskasetterna.
Trodde det nästan var praxis att i allafall silicona fast ruta utifrån.
 
Varför tjuven tog bort TRE fönster undrade vi också när vi kom hem. Förmodligen så var det för att det ena satt i tvättstugan där vi inte hade rörelse detektor utan bara magnetlås på dörren, det andra satt i lilla badrummet där vi inte heller hade någon detektor och det tredje satt i matsalsdelen som är som en glasveranda och inte den heller nåddes avnågon detektor. Tjuven märkte i alla fall att han inte kom så mycket längre än så utan vände och gick ut. Han ville tydligen inte dra uppmärksamheten till sig utan "tog" ett annat hus i området istället, där all elektronik strök med.
Kan tillägga, ifall någon mindra seriös person läser det här, att ovan nämnda utrymmen numera även de täcks av rörelsedetektorer!
Tack för alla tips! Vi kommer nog att plocka ut kassetterna i sommar och lägga silikon emellan för att i alla fall försvåra litegrann. Vi kommer även att följa polisens förslag och sätta upp en siren utomhus, då vi har väldigt bra samverkan med våra grannar. Hoppas detta kan hjälpa.
Mvh Ika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.