R
Jag har kikat en del på Rems gängverktyg, och då speciellt Rems Eva med det här setet;
http://www.rinkabyror.se/artikel/rems-sparrhandtag/

Vill gärna gänga rören mellan elementen i huset, men det skulle också kännas som en kul hobby.. Frågan är; Det är bra grejer och hur långt kommer man med dessa verktyg? Vill inte ha en elektiskt gängare, för det kostar för mycket just nu.
 
R
Men idag gängar man väl sällan rör som går mellan element osv.. ? Och kopparrör skall väl inte gängas. Det är väl vanligare att pressa ihop med ex en Rems Powerpress? Eller hur gör ni idag, ni som arbetar med VVS? :)
 
Tror du kommer långt med den utrustningen. Tar inte mycket lägre tid med järnrör än att löda dyra kopparrör för 300 kr metern. Själv har jag dragit en del hemma hos en kille med satsen från Jula för under 500 kr. Fungerar det också om man vet vad man håller på men man får slipa backarna rätt ofta för gängbackarna från kina är av dålig kvalitet. Nya gängbackar från Rigid passar om man vill ha bättre. Mina egna gängdelar för yrkesbruk är självklart bättre
Gängklopporma i julasatsen är gjutna och kan spricka om man får ta i extra vid gängning av entumsör.
Med bra och vassa gängbackar behöver man inte ta i extra.
Delarna från Rinkabyrör är med största sannolikhet hejarsmidda och spicker inte sönder.
 
  • Gilla
RtZ
  • Laddar…
R
Nackdelen med järnrör är väl att de rostar? Kopparrör är väl mer beständiga, men dyrare.. Väljer mellan olika alternativ nu och har även kikat på en Rems Powerpress. Det ser så enkelt ut när man pressar ihop kopparrören. Men med gummi i rören; hur beständigt blir det då, speciellt när man ska ha varmt vatten i?? Känns som traditionell lödning skulle vara det mest "säkra".. :confused: Men visst är det kul med ett nytt verktyg!!! :D
 
Rems verktygen funkar kanon. Glöm bara inte att du behöver ett rörskruvstycke åxo. Ska du gänga grövre rör, R32 funkar det inte med ett vanligt skruvstäd.
 
  • Gilla
RtZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.