Slängde in frågan i en annan tråd men tänkte det kunder vara intressant att få veta mer om så jag startar en ny.

Något är lurt!

Ser man på levnadskostnadsindex 1976 var detta på 979 och förra året 4063. Sålunda en faktor på x4,15 på den tidens priser. Byggnadsprisindex säger faktor 4,23 så även det torde stämma.

Räknar man så skulle ett hus för defacto 120 tkr 1976 bara kosta 500 tkr i dag. Ett enplans standardhus kostar väl idag min 1,5 MSEK? Vad tog den extra miljonen vägen?

Någon som är statistikexpert eller jobbar på SCB?
 
Mina föräldrar byggde hus som stod färdigt 1979, det kostade då 550tkr. 1 plan med källare. Det stämmer ungefär tycker jag

Kostade husen bara 120tkr 1976?
 
Huset mina föräldrar köpte som var 8 mån gammal år 1972 kostade 280.000 kr. 1 plans villa på 120 kvm.

Sen år 1979 byggde de upp taket och inredde ovanvåningen och det kostade 200.000 kr.

Totalt ca 480.000 kr. Såldes år 2002 för 1.3 miljoner kr.

Ganska eftertraktad område huset låg i. Idag hade de kunnat få 1.7 miljoner men radhuset de köpte för 140.000 kr är värderad till 410.000 så de har ej förlorat så mycket ;)
 
Priset 120 tkr var baserat på signaturen Yonna i en annan tråd. Priserna verkar rimligare med era siffror.
 
Vad kostade bensinen och mjölken/liter 1976...

Garanterar att detta inte slår fel ;) ;)
 
Bensinen kostar relativt sett mer nu eftersom vi är drabbade av en herrelös skattepolitik där 75% är skatter och den andelen har ökat dramatisk sedan 1976.

Förvisso räknas skatten in i prisindexet men ändå. Någon motsvarighet på hus förutom höjda , arbetsgivaravgifter, inkomstskatter och momssatser finns väl ändå inte?
 
Mina föräldrar byggde 1972 och gav 60 000:- för sitt hus... Jag minns när vi tankade för 10 kr och åkte 10 mil till farmor och farfar, låter som ett skämt i dag! :D
 
BPA-byggt standardhus 1974-75 platta på mark - 120.000 med tomträtt i Luleå; 120 kvm bostadsyta. Inkluderade 'trädgårdsplanering' ... ha ha ha ... 10 cm jord oppanpå alven; ölandstok runt tomten (därefter har jag alltid hatat ölandstok); kallgarage och asfalterade gångar och uppfart till garage.

Kommunen höll hårt i huspriserna. Om man skulle få statliga lån la sig kommunen sig i försäljningspriset de första fem åren.

(Vi tog inga statliga lån ;D)

Kompisen byggde samtidigt något motsvarande utanför Lund och priset var, med hänsyn till bostadsytan, ungefärligen detsamma. Även där med tomträtt.
 
Hemmakatten
Det är ju en viss prismässig skillnad om man köper ett hus med tomträtt eller med friköpt tomt. Det borde det ha varit även ha varit på 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.