Hej,

Har en VillaVent FTX med korsström vvx (dvs ej roterande). Gick upp på vinden idag och kollade, hela aggregatet är torrt utan något spår av kondens (samma som de 3-4 ggr när jag var uppe och kollade, sedan vi flyttat in för ett halvår sen). Men upptäckte att kondensatledningen har i princip inget fall till avloppsventilation (som jag tror den är) vilken går rakt upp genom taket. Kondensatledning (en slang) ansluts från nära botten av FTX, den halvan där metallfilter för frånluften sitter. Den går först litet ner men sedan upp för att komma över en träregel, och sedan ner igen till avloppsventilationsrör. I det hela är det inget märkbart fall från FTX till avloppsventilationen.

Har funderat på följande och hoppas verkligen att ni som är erfarna och kunniga kan hjälpa mig att reda ut.

- Kan en FTX vara helt kondensfri? Jag är inte säker på om det är med godkänt isolering på alla rör till och från min FTX måste jag tilllägga.
- Kondensatledningen verkar sakna vattenlås? Och dåligt med fall för den har en mellansektion som går uppåt? Är det felinstallation eller är det nåt som fungerar i praktiken men jag inte förstått?
- Det luktade inte avlopp när jag öppnade luckan på FTX, det är ju märkligt då det inte finns vattenlås? Kan slangen vara helt igensatt? Men det är ju helt torrt i och runt FTX?
 
Där behövs med största säkerhet ett kondensavlopp, ja.

Det du beskriver
Den går först litet ner men sedan upp för att komma över en träregel,
och sedan ner igen till avloppsventilationsrör
är ju i praktiken ett vattenlås.

Om du är nyfiken på funktionen kan du ta loss slangen från aggregatet oc ställa en burk/skål/spann under för att se om det kommer något vatten.

Men om aggregatet är monterat på kallvinden finns nog en viss risk att vattnet i kondensavlopps-slangen fryser till is. Det är naturligtvis beroende av hur värmeisoleringen är ordnad.
Så försök ha koll på temperaturen också.
 
Ska göra ett test som du föreslår med en burk för att se hur mycket kondens det blir under en viss tid.

Mittdelen av slangen som går ner och upp kan fungera som vattenlås men endast om högsta punkten där är lägre än slanganslutningen på FTX, tror jag. Nu får jag komma upp en annan gång för att kontrollera om det är så. Det är kallvind och det är -8 C idag. Hur har ni andra för "vattenlås"-lösningen på kondensrör från FTX?

Förresten mäter jag temperatur på tilluft till rummen, det är runt 9 (ute -8), så det verkar att min FTX återvinner ca 50% av värme i frånluften. Är det för lågt eller godkänt för en korsströms FTX?
 
Jag har samma lösning med ett S-böjt rör som vattenlås.

Men jag har FTX-aggregatet installerat i tvättstugan, dvs i uppvärmt utrymme,
så inget kan frysa.


50% är nog normalt för en korsströms värmeväxlare.

Om den börjar bli uttjänt rekommenderar jag en motströms där återvinningsgraden ligger på 90 - 95%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.