Kommer bygga in min insatskamin med leca på baksidan och ena sidan. Klä detta med mineralull med aluminiumfolie. Vilka säljer den typen av isolering? Dessa sidor har brännbart material bakom sig. Övriga sidor är ut emot vardagsrummet och övriga inklädaden kommer bli med en Fermacell fibergipsskiva då den inte kan brinna och använder sedan plåtreglar för att inte ha något brännbart i närheten.

Försökt få några bra svar av sotaren vad som ska göras och vilka material som får användas kring kaminen men jag får inga bra svar. Det ska stå i specen till kaminen hänvisas jag till. Där nämner de fibergipsskiva samt isolering med mineralull så då måste det väl vara ok anser jag.
 
Finns det inte en instruktion om vilket avstånd det skall vara till brännbart / icke bränbart material?
Om tillverkaren av kaminen nämner materialen så borde det vara godkända, men sista ordet har alltid sotaren som besiktigar.
 
Vilken typ av kamin är det du skall använda.
 
LGG-01 skrev:
Vilken typ av kamin är det du skall använda.
Gjutjärn
4838cf6b374d67d279a7c5295a998571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mineritskivor
 
Tack. Nu behöver jag inte grubbla på varför du bygger in kaminen, tänkte så här, det motverkar sitt eget syfte med utstrålningen från omgivande (gjutgods) men detta ser ju bra ut.
 
Här t.ex.
http://www.cove.se/

De har en 30 mm stenullsmatta med al-folie. Den är väl egentligen tänkt som värme- och kondensisolering av ventilationskanaler. Så den är slitsad för att kunna lindas runt spirorör.

Finns säkert hos alla specialföretag inom ventilation.
 
KnockOnWood skrev:
Här t.ex.
[länk]

De har en 30 mm stenullsmatta med al-folie. Den är väl egentligen tänkt som värme- och kondensisolering av ventilationskanaler. Så den är slitsad för att kunna lindas runt spirorör.

Finns säkert hos alla specialföretag inom ventilation.
Tack. Ska fråga lokala bygghandlaren också. Vore fint att få det med marginal godkänt för sotaren.
 
Den maja jag har är en vattenmantlad sak och det finns då en färdig isoleringshuv till dem. Då är den till för att hindra värme att stråla in i rummet utan låta så mycket som möjligt tillföras vattnet. Kan du tolerera att kaminen avger nån kw mer ut i rummet är det bara att sätta in ett galler i inklädnaden.
 
För resten har jag några meter över.
Det är inte riktigt samma som ovan, den har ingen kraftig nätarmering.
30 mm tjock + folie som är armerad, troligen med glasfiber.

Kommer du förbi södra Halland skall du få den billigt.
 
KnockOnWood skrev:
Här har du den med pris och allt:
[länk]

[bild]

Finns tydligen i många tjocklekar:
[länk]
Man tackar! Riktigt bra pris. Hur fäster jag den bäst emot lecasten. Kommer ju sätta denna invändigt i min lilla inmurning av kaminen så värmen inte går direkt emot lecastenen.

ps. Har för långt till Halland men tack ändå.
 
Stenull med ett slags hönsnät på hade lokala handlaren hemma. Den skulle göra jobbet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.