Håller på och renoverar en hall och en toalett.
Där är nu ett vattenburet element som jag ska ta bort. Ska lägga vattenburen golvvärme istället.
Har hört att man måste tappa hela systemet på vatten när man ska ta bort ett elemnet, stämmer det?
Går det inte att bara koppla bort det och plugga igen de båda rören tillfälligt?

MVH Anders
 
  • Gilla
gödde
  • Laddar…
abel48 skrev:
Har hört att man måste tappa hela systemet på vatten när man ska ta bort ett elemnet, stämmer det?
Jo, så är det ofta.
Men i vissa fall går det att ta bort utan nedtappning. Då måste du ha en avstängning på returledningen. Den sitter isf under en förkromad hatt. Lossa hatten och stäng ventilen sedan stänger du tilloppet också.
Var beredd på att det blir ganska slabbigt att ta bort elementet p.g.a. vattnet som står i det. ;)
 
  • Gilla
glendert
  • Laddar…
Du behöver inte tömma tankarna, och du behöver nog inte stänga hela slingan heller... säng alla rattar å kranar.. öppna avtappningen för den aktuella slingan och öppna luftskruven på elementet..

Då bör vattnet rinna ut..
 
jag hittade en förkromad mutter, och under där så sitter en skruv. Är det där jag kan stänga? Vet inte vem som är retur eller till.
Hur stänger man tilloppet? menar du cirkulations pumpen?

MVH Anders
 
  • ppenspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruven du har hittat är avstängningen till returen. Tilloppet är ledningen där termostaten/vredet sitter, stäng den. Att stänga cirkulationspumpen är en bra idé, det glömde jag att säga i mitt förra inlägg. ;)
 
abel48 skrev:
jag hittade en förkromad mutter, och under där så sitter en skruv. Är det där jag kan stänga? Vet inte vem som är retur eller till.
Hur stänger man tilloppet? menar du cirkulations pumpen?

MVH Anders
Om du har en digitalkamera så kan du fota och lägga in bilderna i forumet, då är det mycket lättare att hjälpa..
 
Hur gör man för att lägga in en bild då?

MVH Anders
 
Hur gör man för att lägga in bilder i forumet?

MVH Anders
 
nu har det blivit dags att ta bort elementet.
Men avstängningen på returen sitter ju på själva elementet. Då kommer det väll ändå komma upp vatten när jag lyfter undan elementet?
Om jag nu stänger cirk pumpen, kommer det ingen vatten då eller pressas det upp ändå?

MVH Anders
 
I returen ska det ju inte komma upp vatten ??? Du stänger returen, vrider termostaten till 0 och öppnar sedan luftningen så rinner vattnet ut. Lite vatten kommer det finnas kvar i radiatorn, så lägg handdukar eller något under.

Immobil: Varför ska cirkulationspumpen vara avstängd? När man stryper termostaten cirkulerar det väl inget vatten i radiatorn ??? Eller fattade jag dig fel?
 
abel48 skrev:
nu har det blivit dags att ta bort elementet.
Men  avstängningen på returen sitter ju på själva elementet. Då kommer det väll ändå komma upp vatten när jag lyfter undan elementet?
Det låter som du försöker dela på element och rör på fel ställe. Om du inte löst problemet än rekomenderar jag dig ta en bild så blir det lättare att förklara hur du ska göra.

/Mario
 
Här kommer lite bilder, dålig kvalite, har tyvärr bara mobil kamera som inte är det bästa :(
element1.jpg

element2.jpg

Har tänkt att ta loss elemenetet där jag gjort gula prickar, är det fel ställe eller?

MVH Anders
 
Har även haft en annan ide.
Under rummet där elementet sitter så är det källare, man kunde ju kapa rören där och dra upp pex rör istället men då måste jag ju tömma systemet. Tanken till detta på grund av att i golvet där elementet sitter nu så är det en skarv från 21mm till 12mm som går till själva elementet. Är det bättre att ha grova rör eller? Om jag skarvar i källaren så slipper jag ju skarven i golvet, men å andra sidan så har ju skarven alltid varit där utan problem.
Vad tror ni?
 
Lossa inte de muttrarna, då blir du olycklig.
Vill du bara demontera elementet, stäng termostaten, lossa på täcklocksmuttern (där nere till vänster) och stäng strypventilen med en skruvmejsel.
Ta fram en stor hink och lägg några gamla trasor under elementet.
Känn försiktigt på de stora muttrarna närmast elementet så att gängorna går lätt. Tryck termostatdelen mot elementet och gänga loss den översta försiktigt. Knacka lätt eller ryck loss termostatröret och sätt snabbt tummen mot elementets inlopp, tryck hårt, lossa nedre muttern (släpp inte tummen), då bör vattnet hänga kvar i elementet.
Kroka av elementet (håll fortfarande kvar tummen), håll nedre anslutningen över hinken och släpp försiktigt tummen.
Oavsett om du tappar ner systemet eller inte bör du gå till väga på samma sätt när du demonterar element(försiktighet lönar sig, vattnet brukar vara alldeles svart).
Allt annat du ville skruva isär kräver att du tappar ner systemet.

Koppling i undergolv????  Är det en skruvkoppling så föreslår jag att du tar bort den. Troligtvis har du 22mm rör förminskat till 12mm. Vill du mecka själv, sätt skruvkopplingen (du kan använda samma fast med nya klämringar) i källaren annars rekomenderar jag lödkopplingar.
Är det redan en lödkoppling så låt den vara kvar.

Pex-rör har jag ingen erfarenhet av, men risken för mekanisk skada på rör som sticker upp ur golv gör att jag skulle definitivt valt kopparrör (gärna prisol som du redan har)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.