Vi har ett fantastiskt gammalt kilsågat golv i en del av renoveringsobjektet. Är det möjligt att hyvla ner tjockleken på detta? Det är ca 6 cm nu och det är dessutom jäkligt dåligt på ytan. Jag lägger in golvvärme och därför kan jag inte ha hur tjockt golv som helst... Finns det hyvlar att hyra som tar 4ocm breda plank eller måste man lämna in på hyvleri?

Daniel
 
Vad jag vet finns inga handhållna hyvlar som ens kommer i närheten av den bredden.

Om du "bara" behöver ta ner ojämnheter så kan man ju slipa på plats, men om du vill ta ner tjockleken ett par cm så är det nog bara att bryta upp det och ta med till hyvleri.

Frågan är om det är en bra idé att göra så, men om du absolut vill ha golvvärme så är det kanske inte så mycket att välja på.
Jag har för mig att man inte bör ha mer än 30 - 35 mm massivt trä över slingorna, annars får du för stora förluster, alternativt måste bränna på rejält vilket inte är bra för golvet.

Ta en funderare till innan du sätter igång

En fundering till, jag är osäker på om något hyvleri vill skicka in ett gammalt golv i sina maskiner, risken är stor att det finns både grus och spik/skruv i träet som kan förstöra hyvelstål och annat.
 
Minskar man tjockleken till ca 3 cm, ökar också risken att brädorna kupar sig rejält när de torkar av golvärmen. Om de inte är tagna från mitten av stocken.
 
Alternativet är att byta golv men det hade kännts bra om man kunde något gammalt golv kvar. Ska kolla om det går att göra nåt med golvet på plats. Det är väldigt (inget) dåligt isolerat och då kan det vara hur charmigt det vill. Kanske går det att isolera underifrån.
 
Hej och grattis till golvet!

Förklara först för oss varför du inte vill välja den enklaste lösningen, d.v.s. lyfta upp ditt kilsågade golv, se över blindbotten, fylla på mer spån och sen lägga tillbaka? Och i värsta fall investerar i ett par raggsockor? Lätt som en plätt!

;) Nä, jag vet att det inte alltid är så enkelt, men det är nog lättare att ge råd om du är mer tydlig med vad du är ute efter...

Vi är ju många som har underbara, såpskurade, kilsågade golv, och som ändå inte fryser på vintern. Vi har som regel fyllt på mer spån vid behov, lagt på några extra trasmattor på vintern och har ofta varma strumpor eller tofflor på oss på vintern. Och vi fryser inte.

Men en del människor anser ju å andra sidan att man alltid ska kunna gå barfota inomhus och ligga på golvet och se på TV, även i januari, så det är alltid svårt att veta vad folk tycker är acceptabelt.

Berätta alltså gärna mer - vad är det för slutresultat du har tänkt dig?
Och vad är det förresten som har hänt med ytan? Är den fläckig? Stickig? Behandlad med något?
 
Roligt med intresset!
Det är en gammal skola så golvet har trampats av många små och smutsiga fötter sedan 1874. Paret vi köpte huset av beklagade sig mycket över de kalla golven och jag vill inte hamna i ett läge där jag först gör i ordning golven på plats för att sedan konstatera att de är för kalla. På ett par ställen är golvet helt förstört så där måste jag ändå lägga nytt men i stort sett går det att använda det mesta. Jag ska undersöka vad som kan gå att använda. Man vill ju gärna spara de gamla golven, känslan är ju omöjlig att få på ett nytt golv.

Återkommer i ämnet
 
Sara_B skrev:
Förklara först för oss varför du inte vill välja den enklaste lösningen, d.v.s. lyfta upp ditt kilsågade golv, se över blindbotten, fylla på mer spån och sen lägga tillbaka? Och i värsta fall investerar i ett par raggsockor? Lätt som en plätt!
Se upp med golvvärme! När du lägger in golvvärmen isolerar du UNDER den dvs du får en kallare krypgrund. Kallare = mer fukt som har svårt att torka ut = mögel och röta. Nej skall du in med golvvärme - lyft kåken och gjut en hel platta och sen kan du ställa ner den igen  ;)
Nej, men allvarligt en modern lösning med golvvärme och den isolering den kräver passar bäst i moderna hus. Gamla hus tar mycket lätt stor skada. Gör som Sara istället så står huset i hundra år till :)  
 
Om du har ett 6 cm tjockt kilsågat furugolv så är det troligtvis ganska gammalt. Värmekonduktiviteten i furu är ganska låg jämfört med tex klinker. Ditt golv kommer kännas varmare att gå på en ett klinkergolv utan att du har golvvärme. Beroende på bjälklag och trossbotten skulle jag isolerade bjälklaget och sedan lägga tillbaka trägolvet utan värmeslingor. Sedan skulle jag slipa det och linoljesåpa eller furusåpa golvet så att det får tillbaka sina naturliga fetter.

Som jag ser det , skulle du bara förstöra golvet genom att hyvla ner det till hälften. Då är det  bättre att köpa ett nytt massivt furugolv om du nu måste lägga golvvärme. Av mina erfarenheter så blir golvet "varmt" om du får bort drag under golv och likadant kallras vid fönster genom att täta runt karmar.  

Leca som isolering går alldeles utmärkt om det är i grunden, observera på ett kapilärbrytande skickt under(singel), är det i  ett annat bjälklag så är ekofiber (cellulosa) helt okej. Det sprutar man in eller trycker in själv. Undvik minerallull (glas och stenull då möss och råttor älskar detta. Dessutom ger de ifrån sig emissioner som kan vara skadliga för människan. Kolla http://www.ekofiber.se

Det är oftast bara overkill och bekvämlighet med värmeslingor, speciellt i gamla hus. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.