Alla som håller på o fixar med sina gamla hus inser ju väldigt snabbt att det finns ingenting som är rakt, i 90gr vinkel, lod/våg osv osv.

Vad beror detta på?

Sättningar
Avsaknad av vettiga mätverktyg när det byggdes
Man struntade i dessa småsaker
Man jävlades med flit

???

Eller är det en blandning av ovanstående.
 
  • Gilla
RenoverarRosie
  • Laddar…
Dom kunde om dom ville. Huvuddelen av vår stenkåk från 1909 är perfekt i vinkel, våg, och lod. Den tillbyggda vinkeln från 1942 är sned på alla tänkbara sätt och lutar dessutom.

Jag misstänker att det hör samman med
1. Byggmästaren
2. Kvoten mellan antalet stenar och brännvinsflaskor som gubbarna förbrukade under en dag.
 
Det har väl med sättningar att göra endast.
 
Med olika hus kan det bero på olika saker så som:


  • Sättningar
  • Avsaknad av vettiga mätverktyg när det byggdes
  • Man struntade i dessa småsaker
  • Fusk bygge, slarv (på 60-t var det mycket att gör och allt skulle gå fort så många hus under den tiden är fusk byggen)
  • Onykter hantverkare (var inte så ovanligt för)
 
:) Klart bra poänger.
Äh jag har för dålig erfarenhet av hus byggda efter 1950. Men gamla hus så är min upplevelse att det är vint pga sättningar och liknande.
 
Om det gäller timmer hus så torkar de ju när de börjar användas och därmed krymper virket och det blir sättningar.
 
När mitt hus byggdes 1907 så lät man ena hörnet av grunden stå på en stubbe. Blev såklart en ordentlig sättning, och grunden fixades på 40-talet. Men man lyckades inte lyfta hörnet, så kåken lutar duktigt fortfarande.....
 
Jag gör det med flit så att framtidens ägare också får grubbla och svära över att det inte går så bra......
 
  • Gilla
Winnerhed och 1 till
  • Laddar…
Enligt en bekant som är snickare sa när jag beklagade över mitt hus från -39 var snett så sa han att det inte var bättre i många nybyggda heller.
 
P
Förmodligen har man tyckt att det var tillräckligt bra...

... om man kan stå på golvet och hänga saker på väggarna. :cool:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
De som byggde till vårt hus för 3 år sedan hade inte upptäckt uppfinningen vattenpass... Märks bland annat på att dörrarna stänger eller öppna sig själva. Man kan tycka att yrkesfolk borde ha viss omvärldsbevakning och kunskap om landvinningar inom sitt kärnområde, men vattenpasset är troligen för nytt för att de skulle hinna ta in denna teknik...
 
Trä är ett material som rör på sig, när det torkar, till följd av temperatursvängningar eller för att det belastas. Så, bygg ett hus med färskt virke, låt virket torka, vänta tills det är 30 grader kallt och några ton snö på taket. Vad blir effekten?

Sedan, som andra sagt, så slarvas det en del också.
 
  • Gilla
Lunatuna
  • Laddar…
"Lite snett är också rakt."
 
Jag har slutat att ha dåligt samvete för att allt jag gör inte blir helt perfekt i vinkel, våg och annat för jämfört med karlsloken som byggde huset så är mina grejer som att jämföra en lyxyacht med en barkbåt. :x
Däremot har jag inte slutat att förvånas över hur mycket den gubben kunde fuska med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.