Ska måla om ca 400m2 vägg och 250m2 tak. Tror vi ska välja Becker eller Nordsjö.
Bästa pris jag hittat är på K-Rauta:
500kr/10 liter väggfärg (Becker 7* glans)
400kr/10 liter takfärg (Becker 3* glans)

Någon som kan tipsa om bättre alternativ? Tacksam för svar!
 
Tack för tips om Vi i Villa. Det ska vi se till att bli medlemmar i. Vi har fått råd av flera att använda kvalitetsfärg. Har provat Rustas färg när vi målade om lägenheten och det var inte bra...
 
Michael72 skrev:
Tack för tips om Vi i Villa. Det ska vi se till att bli medlemmar i. Vi har fått råd av flera att använda kvalitetsfärg. Har provat Rustas färg när vi målade om lägenheten och det var inte bra...
Vad är det som du upplevde som dåligt med Rustas färg?

Jag har provat väldigt många olika fabrikat och ärligt talat kan jag inte märka någon skillnad. Just Rustas upplever jag som lika bra som t.ex. Beckers. Pga dessa erfarenheter har jag ingen förståelse för innebörden av begreppet "kvalitetsfärg" när det gäller vanlig innefärg. Gäller det utomhus så är det en helt annan femma.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det är STOOOR skillnad på riktig färg (Alcro, Flugger och motsvarande) och billig (läs dålig täckning) som Rusta, Byggmax och andra liknande säljer. Sen om man tycker prisskillnaden är värd det är ju upp till användaren att avgöra men skillnad, det är det.
 
Stefan N skrev:
Det är STOOOR skillnad på riktig färg (Alcro, Flugger och motsvarande) och billig (läs dålig täckning) som Rusta, Byggmax och andra liknande säljer. Sen om man tycker prisskillnaden är värd det är ju upp till användaren att avgöra men skillnad, det är det.
Håller med till fullo. Är det värt att måla ett extra lager för att färgen täcker dåligt?
Skiljer såklart mellan billiga färger också, det värsta jag råkat ut för var från Ö&B.
 
  • Gilla
Rumpdottir
  • Laddar…
Skall man köpa kvalitets färg så är det Joutons färger som gäller, dom slår allt med hästlängder men är också dyrare.
 
Säga vad man vill om Rusta, men deras vita väggfärg är inte att rekommendera om man vill ha ett bra resultat snabbt...
Gillar man att stå och rolla så kan man ju ta den, men... 4 strykningar för att täcka en tidigare milt aprikos/rosa vägg? :|
 
Det är intressant att läsa att så många är överens om att dyrare märkesfärger är så mycket bättre. Visst jag kan förstå om det är så att vitt kräver fler strykningar med billigare färg för att täcka, men i övrigt förstår jag det inte.
Förstå mig rätt, anledningen till att jag blandat mig i diskussionen är för att lära mig något jag inte har förstått än.
Utifrån min egen erfarenhet så har det aldrig varit några problem att få en väggfärg att täcka med två strykningar, vare sig på tidigare målad yta/tapet eller på glasfiberväv.
När det gäller andra egenskaper som t.ex. avtorkningsbarhet så bör väl detta hänga ihop med glansen?
Finns det några andra egenskaper som är av intresse att beakta?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Billig takfärg = Katastrof, borde vara säljförbud på sådant!

Billig kulör väggfärg brukar vara OK om man inte tänker ha den för länge. Min erfarenhet är att den bleks väldigt snabbt, brukar synas bakom bokhyllor och väggprydnader av något slag. Men om man målar en vägg så gör man det oftast spontant och lite trendigt så det brukar inte göra så mycket.
 
Ja kulörbeständigheten är ju en sak som skulle kunna skilja. Ännu har jag tydligen inte haft en vägg tillräckligt länge i samma kulör för att ha kunnat upptäcka denna skillnad. :rolleyes: Tror du har en poäng i det där med trender...
När det gäller tak har jag aldrig vågar chansa, då blir det dyrfärg i tre strykningar för att undvika flammighet oavsett. Efter att ha fått göra om ett tak inkl. täcka golv etc så vill man inte chansa...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Min tanke är egen målning inte är särskilt kapitalintensivt. Dvs det är en jäkla massa arbetstid som ska in i underarbete, täckning, målning och städning, men inte så väldigt mycket pengar (jämfört med andra byggprojekt). Därför väljer jag att inte chansa, och köpa färg av känt märke. Håller resultatet sig bra bara några år längre så är det lätt värt en högre utgift för färgen.
 
Köpte billig färg till förrådet i garaget. Fick stryka flera ggr för den täckte inte och sedan luktade färgen kattkiss och lukten försvann inte heller förrän efter 1 år. Aldrig mer billig bauhaus färg.
 
Borde gå att förhandla sig till någon rabatt om du skall måla så mycket på en gång. Försök att få sådär 30% i en färgbutik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.