Efter att ha jobbat ihop vinterns vedförråd har jag noterat en stor skillnad på vissa sorters ved.
Jag har en stor skogstomt och husets förre ägare hade fällt en del träd som han kapat upp i bitar men sedan bara låtit ligga.
I somras var det så äntligen dags att ta hand om denna ved. Den har alltså legat utomhus i flera år. När denna ved torkat (den var givetvis genomsur) så är vedklamparna avsevärt mycket lättare än den vanliga ved jag hanterat, för att inte säga fjäderlätta.

Har denna ved sämre värmevärde än min vanliga "tunga" ved, eller är det bara vatten som försvunnit?
När den legat inomhus framför brasan ett tag så kan man ta en klabbe och tända den med en tändsticka. Så torr är den. Men är den bra?

Den enda skillnaden jag märkt mot vanlig ved är att dessa lätta vedklabbar brinner upp märkbart snabbare än vanlig ved.
 
Redigerat:
Den är sannolikt ganska usel. Lövträd torkar inte om det ligger som långved om barken är kvar. Den ruttnar innifrån.

En torr björkklabb är fortfarande stenhård och ganska tung.
 
Tillägg, maskinprocessad ved med sargad bark torkar hyfsat som långved.
 
Förutsatt att det rör sig om samma fuktkvot i veden borde väl värmevärdet vara direkt proportionellt mot vikten? Även jag har en del gammal ved som hade legat ute och den brinner upp fort och ger inte så mycket värme.
 
Fuktig ved bryts ned naturligt med tiden, så det är riktigt att veden nu innehåller mindre massa än när den fälldes..
 
Regn med at brennverdien er omtrentlig 4,2kwh/kg ved ved 20% fukt.

Jeg brenner også endel dårlig ved, f.eks OR (gråor )
Da går det kjapt nesten dobbelt så mange innlegg for å lade tankene maks, ift om jeg bruker bjørk. Veier jeg et innlegg, skjønner jeg kjapt hvorfor, et innlegg or veier sjelden over 25kg, et tilsvarende bjørk gjerne 32-34kg...
 
Är det inte asp du har fått tag på? Eller pil. Pilen är skitved. Brinner som papper. Släng det på komposten el majbrasan du har på tomten.

Gammal ved, över tre år å sådär ger lite mindre än en som bara torkat till rätt fuktighet. Man hugger på senvintern år 1å eldar nästa vinter år2, torkat i vedbon1½ år.

(Stavfel på stavel):D
 
Redigerat:
er PIL på svenska det samme som vi kaller OR på norsk ? Altå gråor ?

Laget sikkert 30paller med gråor ved i vintras, men som Skalman sier, det er ur-usel ved. Men - jeg fikk den gratis rett borti gata, og mye av den var veldig letthuggen. Den gjør jo ikkenoe GALT egentlig, bortsett fra at man trenger 2-3 innlegg motsvarande 1-1,5 med bjørk. Evt 2 med bjørk / furu ( tall som dere sier... )

579444_10150840547836535_676488660_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

540517_10150840547246535_1133510206_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Via wikipedia får jag fram att "or" är "alsläktet" på svenska. "Gråor" följaktligen "gråal".
 
Värmevärdet per kg torrvikt är ung. detsamma för alla trädslag.
 
grovt sett er det så. Gråor er svært, svært lett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.