Hej alla kunniga och erfarna forumister

Finns det krav på ventilation vid nybygge? Vilka?

Finns det någon koppling till uppvärmning och/eller energiförbrukning?

Hur räknas energiförbrukning vid nybygge, dvs om man t ex bygger ett separat garage & verkstad (uppvärmt) räknas det med i husets energiförbrukning?

Jag funderar på om det är möjligt att bygga ett mindre hus enligt gammal modell, (men med bättre isolering och standard). Då behövs ju inte så mycket värme, och jag vill bl a av ljudkomfortskäl inte ha någon mekanisk ventilation. Då ingenting är bestämt, utan jag bara funderar lite löst, och ännu bara på konceptstadiet, så har jag inte tittat på vilka krav som ställs på ett nybygge idag, men har förstått från olika trådar här att det nog finns för både isolering/uppvärmning/energiförbrukning och ventilation. Därav mina frågor ovan, som jag hoppas få några ledtrådar på.
 
Du har krav på ett visst luftombyte och du har krav på en maximal energiförbrukning per m2.
Du behöver uppvisa energiberäkning samt OVK (ventilationskontroll) som delsteg i byggprocessen. Vanligast är att energiberäkningen skall finnas till startmötet och att OVK skall vara genomförd före du kan få slutbesked.

Jag tror att all uppvärmd yta räknas in i energiberäkningen.
 
Mikael_L
Oldboy skrev:
Hej alla kunniga och erfarna forumister

Finns det krav på ventilation vid nybygge? Vilka?
Japp, självklart.
I boverkets regler finns det krav på ett luftombyte om 0,35l/kvm och sekund, dvs 35l/s vid 100kvm boarea.
Sen vet jag inte helt säkert om resterande "regler" är direkt uppställda av boverket.
Men lite tumregler finns såsom att ventilation i badrum bör vara 15l/s, kök 10-15l/s tvättstuga 15l/s osv.
Sovrum ska ha 4l/s per bäddplats osv.

Finns det någon koppling till uppvärmning och/eller energiförbrukning?
Japp, självklart.
Det kostar mer energi att ventilera mer.
Och för att klara dagen energikrav för nybýggda är det i princip helt nödvändigt med återvinning av energi från frånluften.

Hur räknas energiförbrukning vid nybygge, dvs om man t ex bygger ett separat garage & verkstad (uppvärmt) räknas det med i husets energiförbrukning?
Här är jag lite osäker, men jag tror att åtminstone ett friliggande garage/uthus inte räknas ihop med bostadens energiförbrukning.
Det var iaf inget som det ordades om då jag lämnade in energideklarationen för vårt husbygge.

Jag funderar på om det är möjligt att bygga ett mindre hus enligt gammal modell, (men med bättre isolering och standard). Då behövs ju inte så mycket värme, och jag vill bl a av ljudkomfortskäl inte ha någon mekanisk ventilation. Då ingenting är bestämt, utan jag bara funderar lite löst, och ännu bara på konceptstadiet, så har jag inte tittat på vilka krav som ställs på ett nybygge idag, men har förstått från olika trådar här att det nog finns för både isolering/uppvärmning/energiförbrukning och ventilation. Därav mina frågor ovan, som jag hoppas få några ledtrådar på.
Iom att det i princip krävs återvinning så blir det svårt att slippa mekanisk frånluft av något slag.

Men egentligen är det endast en konstruktions och dimensionerings-grej. Det går att få ett ventilationssystem nära på knäpptyst om man bara dimensionerar kanaler och ljuddämpare rätt.
En granne här satt dessutom sin bergvärmepump i garaget för att slippa ljudet från den.
 
Tack för ledtrådar.

Har börjat läsa BBR.
Har också gjort en första mycket preliminär energiberäkning på Rockwools hemsida med hjälp av ett beräkningsprogram. Mycket gissningar och estimat fick användas, och ändå klagade programmet. Resultatet blev förmodligen därefter, för förbrukningen känns inte trovärdig. Nå, lite mer övning så blir det säkert bättre. Även om resultaten inte blir helt pålitliga så bör det vara ett bra verktyg för att bedömma olika faktorers bidrag. Det är ju bara att gå in och ändra på en faktor i taget och se vad det gör.

Rockwool hade också en bra beskrivning av U- resp R-värde. Bör fungera ypperligt i mina manuella uträkningar.

Ja, enligt det jag har läst i BBR så ska inte garage räknas med, men om det är uppvärmt, samt nyttjar el, så är det nog som du säger att man behöver kunna separera garagets behov från husets för energideklarationen.

Då undrar jag hur man mäter uppvärmning i ett vattenburet system, som är gemensamt för hus och fristående garage & verkstad? Dvs så att man kan säga vad huset drar, och vad garage & verkstad drar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.