Man får inte se mitt ursprungsinlägg som enbart kritiskt. Vi bygger alltså bruttoarea mer än 300 kvadrat, garage och sånt inräknat. Det ligger utanför detaljplan (=inga direkta regler att förhålla sig till) så de anser att ärendet måste up i nämnden för behandling. Så nog har det totalt sett säkert lagts åtskilliga timmar på vårt ärende, även om inte själva bygglovet i sig var särskilt komplicerat.

Jag nöjer mig dock inte med detta utan ringer upp handläggaren på kommunen och får saken förklarad för mig. De måste så klart följa nya PBL:en och där står t.ex. att jag inte själv får ordna påskrifter från grannar utan att det åligger kommunen att meddela dem. Och så vidare.

Så här fick jag posterna förklarade:
* Underrättelse/kommunicering 2900 kr. 1-5 grannar 1760 kr. 6-9 grannar 2640. Plus fast avgift på 260 kr. Tabellen beslutad av kommunfullmäktige.
* Lägeskontroll. Fast avgift enligt deras tabeller för sista lägerkontrollen innan gjutning. (utsättningen däremot skulle aldrig varit med på fakturan då vi beställde den från privat firma till halva priset ungefär).
* Lokaliseringsprövning. Enda posten som är oklar. Verkar betyda samma sak som förhandsbesked och det har vi inte begärt, så denna skall vi kolla med bygglovschefen.
* Bygglovsavgift och startbesked räknas ut enligt tabeller så här (3 värden)
-1 basbelopp / 1000 = 44
-Objektfaktor: Enligt tabell, baserat på bruttoarean. I vårt fall blev faktorn 14.
-Sista faktorn är ett fast värde, 28 för startbesked och 24 för bygglov.
Altlså: 44*14*24 för bygglov. 44*14*28 för startbesked.

Jag tror att första faktorn bestäms enligt PBL. De två andra beslutas lokalt av varje kommun. Det är skönt att veta hur de räknar (våra belopp är alltså inte slumpmässigt ditsatta av ngn grinig tjänsteman) men självklart ändå så att man inser attt möjligheterna till att få rätt vid en överklagan är väldigt små. .

Kostnaden är inte heller överraskande, vi har lite förenklat tänkt med den i budgeten, nånstans "mellan 10-100 tkr". Nu vet vi att den blev ca 40.000 kr....
:)
 
Noell skrev:
Det är väl framför allt kungörelsen, inte portot som kostar pengar.
Kungörelse - det är väl att den blir sökbar på Post- och Inrikes tidningar (poit.se)? Eller är det fortfarande notis i lokalpressen?
 
martinradbo skrev:
Jag tror att första faktorn bestäms enligt PBL. De två andra beslutas lokalt av varje kommun. Det är skönt att veta hur de räknar (våra belopp är alltså inte slumpmässigt ditsatta av ngn grinig tjänsteman) men självklart ändå så att man inser attt möjligheterna till att få rätt vid en överklagan är väldigt små.
Beloppen är inte slumpmässigt satta av en tjänsteman, de är uträknade. Men hjälp av en tabell och en formel, som är slumpmässigt konstruerade av en tjänsteman.

Vet inte om det gör saken så mycket bättre. Den enda rent praktiska konsekvensen är mycket riktigt att det blir svårare att överklaga.
 
andersmc skrev:
Kungörelse - det är väl att den blir sökbar på Post- och Inrikes tidningar (poit.se)? Eller är det fortfarande notis i lokalpressen?
Det är säkerligen olika från kommun till kommun. I DN annonseras iaf bygglov med avvikelse från detaljplan från många kommuner. Och sådana annonser är inte gratis.

Fast nu verkar det ju som i TS fall att kommuniceringen blir dyrare ju fler grannar som finns. Visst om grannarna har många synpunkter kanske det kan bli mycket att hantera, men vet inte om jag tycker det var särskilt logiskt med sådan ökning för några fler grannar.
 
Redigerat:
För oss kostade Bygglovsavgift och bygganmälan till Härryda Kommun 7 104, det var 2010, och gällde ett utbygge av en befintligt hus från 100 till 200 kvadrat. Allt rymdes inom gällande detaljplan. Verkar ha blivit betydligt dyrare nu.
 
Kommuncering grannar mm. var en fast avgfit 1-5 stycken och en annan avgift för 6-10 grannar.

Naturligtvis hade vi sex grannar tyckte kommunen som måste tillfrågas...
 
Vi betalade 44800:- . Vi lämnade in bygglov ansökan 20 Mar och bygglove vi fick i början av okt. Jag skulle inte betala men tvungen att betala :(
 
Hej,

min summa är preliminärt 58000 för 80 kvm, där ingår dock avlopp 5000 och strandskyddsdispens 6800. Min granne byggde med gamla PBL, lite billligare förstås, den stora avvikelsen är kostnaden för KA då 10000 nu 17500 Kr.
 
Redigerat:
Hade en chef en gång när jag gjorde ett projekt att jag först skulle räkna ut vad de kostade, och sedan skulle jag multiplicera siffran med Pi. Så jag undrade varför just Pi. Och då sa han:
Det är så mycket man kan komma undan med, dessutom ser det ut som man vet vad man gör.

Och det ser ju ut som att det är exakt vad kommunerna har gjort. Dela alla prisuppgifterna med 3.14 så blir avgifterna helt plötsligt ganska rimliga.
 
Om det rensades upp lite i PBL, så skulle nog kostnaderna för bygglov gå ner avsevärt. Tex att inte få välja färg i ett multikulturellt Sverige är stötande. Att man har rätt att krångla till det för en granne man inte gillar, borde också bort. Gamla orimliga regler finns kvar, för att ingen vill betala ändringen av dessa. Det borde finnas en max% av totalkostnaden, som får vara avgifter.
 
Hej,

Det verkar som komunen lärt sig av lantmäteriet. Dom tog 35000kr för att dra om tomtgränsen på två sidor på kartan (jag köpte mark från grannen).

Konkurensutsättning av dessa tjänster skulle inte skada.

Jonas
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Hemmakatten
Konkurensutsätta, hmm, du menar som sjukvården och äldreomsorgen med flera? Hur "bra" det har blivit har vi ju läst spaltmeter om i tidningarna.

Däremot tycker jag pmm's inlägg visar på vilken väg man bör gå, dvs. förenkla och rensa ut i PBL.
 
De flesta jag känner som har kommit i kontakt med lantmäteriet har samma önskan. Man får klåda inte bara av kostnaderna utan den framförallt orimliga tid de tar på sig för att avsluta ärenden som i alla praktiska hänseenden redan är klara.

Och jag vet flera vårdinrättningar som har fått ett rejält lyft i kvalitet och effektivitet sedan de privatiserats!
 
Många får betala väldigt mycket, men tjänstemännen måste ju ha lön. En lösning är att kommunen inte har anställda tjänstemän utan upphandlar tjänsten. Blir förmodligen billigare och effektivare. Lobba för det i er kommun!
 
Hemmakatten skrev:
Konkurensutsätta, hmm, du menar som sjukvården och äldreomsorgen med flera? Hur "bra" det har blivit har vi ju läst spaltmeter om i tidningarna.

Däremot tycker jag pmm's inlägg visar på vilken väg man bör gå, dvs. förenkla och rensa ut i PBL.
Efter att varit i kontakt med både offentlig sjukvård och privat sjukvård otaliga gånger, och dessutom jobbat innom den privata sjukvården, kan jag säga att den är avsevärt mycket bättre, och dessutom billigare. Vänster extrema journalister letar smulor för att svartmåla den privatägda sjukvården. Vist finns det lik i gadaroben. Men skulle man leta lika nogrant i den offentliga sjukvården skulle den vara nerlaggd för längesedan...

har du överhuvudtegat varit i kontakt med sjukvården eller har du bara läst löpsedlarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.