Hejsan alla.

Nu när kylan kom smygandes var det dags att sätta på ackumulatortanken, men här uppstår problem, eller så gör jag fel och hoppas någon kan rätta mig i så fall. Ska försöka förklara så gott jag kan, saknar dock kunskaper om detta med pannor än. Pannan är en duo compact plus från BAXI med en 500 liters acktank. Vid ett inlägg så står pannan nu på 85, temp på acktank visar där uppe 60, där nere 48. (efter lite värme sedan gårdagen, båda visade ca 40 när jag började elda) Och jag måste vänta en bra stund med att lägga in för det flyttar så sakta till acktanken. Pumparna är Grundfos UPS 21-40F, dom har suttit på läge 2 (hastighet) men hittade att man kunde ändra idag (kände inte till detta) så jag satte på läge 3. Men dom blir fruktansvärt varma, så jag ändrade tillbaka till läge 2 igen, kan inte ta på dom knappt, ska dom verkligen bli så varma?

Differenstermostat Mod. 1 som det står i manualen (står om ackumulatortank längst ner)
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/duo_plus_compact-S.137143.02.01-05-21.pdf
Den står på 55, som om jag förstår det rätt är att den då ska börja mata vatten från pannan till acktanken vid den panntemperaturen, så inte pannan blir varmare. Lampan indikerar att den börjar mata vid inställd temp i varje fall, sätter jag den högre börjar den inte mata innan pannan när den värmen. Men pannan stiger ändå, och acktanken blir varm, men oerhört sakta. Och jag har än inte lyckats få upp tempen i den till ens 65, inte på någon mätare, acktank alltså. Missförstår jag det med differenstermostat (55-85 grader) eller är det något fel här eftersom jag inte kan få upp värmen i tanken? Tanken är att det ska bytas till mycket större acktank under kommande sommar, men önskar man kunde elda lite mindre nu istället för tända 2 ggr per dag som jag måste nu eftersom acktank värms så sakta.

Mvh Micke
 
Börjar pannan koka? Eller varför slutar du vid 65 grader?
 
Nej då, pannan kokar inte. Jag har inte ens fått upp den i 65 grader, acktanken alltså. Har som mest haft den i 62/63 grader efter en hela dags eldande med en panntemperatur på 90/95. Även om differenstermostaten har ståt på 55.
 
kulle
Har du kollat så pumpen till acktanken verkligen fungerar ?
 
Låter som effekten är låg, är panna sotad?
Om du eldar en hel dag utan att värmen tar vägen någonstans så måste det ju komma ut genom skorstenen..

Kanske termometern på tanken är trasig?
 
Lossa på de stora skruven mitt på pumpkåpan. Stick in en skruvmejsel och hjälp igång pumprotorn,som troligen fastnat (inte ovanligt om pumpen stått stilla ett längre tag).
 
Vet inte riktigt hur jag ska kolla så pumpen fungerar som den ska, eller ens fungerar alls. Det enda jag kan säga är att den blir varm (som f*n, pump 1) en stund efter att lampan indikerar att den pumpar till acktank, som väldigt sakta börjar att bli varmare. Pannan är sotat, görs regelbundet. Pannan blir varm som den ska, man bränner sig på elementen samt varmvattnet i kranarna ryker om man har den tempen. När jag fått upp tempen till runt 80/85 i pannan efter ett inlägg och sedan endast lägger in 2 kanske 3 små vedkubbar i taget för att behålla värmen i pannan nu när elementen också tar/får varmvatten så efter nästan en hel dag (ca 2 fulla inlägg totalt) så har jag fått upp acktank till ca 62/63 grader kanske. Och 500 liter ska man verkligen kunna värmare fortare. Läste här inne om luftskruv på pumparna och skruvade försiktigt och det började komma vatten direkt (varmt som f*n), enda jag kollat dom. Nu var pannan, samt båda temp mätarna på acktank på 40/42 grader och precis tänt i pannan. Ska se vad man kan få upp din till idag.

EDIT : exerg, menar du den stora skruven som jag tror är luftskruv så vågar jag inte skruva ut den helt eftersom pump 1 är satt så där strömkabeln kommer in i den pumpen ligger under och är rädd för att det ska bli kortis eller något där då.

Edit igen : Pumparna sitter så här, den vänstra är pump 1 som ska pumpa till acktank, och vågar inte riktigt skruva där pga hur den sitter. När jag skruvade på den högra så kom det vatten som syns på golvet. http://www.ladda-upp.se/bilder/rahfudldemnqwc/
 
Redigerat:
Helt naturligt att det kommer lite vatten då du lossar de där stora skruvarna, passa på innan du eldar så är det inte så varmt. Förskruvningen till kabeln skall dessutom hålla ute vattnet.
Det som hänt dig är att, som nån nämnde, då pumparna stått still så fastnar impellern, och då måste du hjälpa den igång. Att pumparna blir varm är just pga att de inte snurrar, händer vilken motor som helst då.
Så lossa de stora skruvarna, i motoraxeln som då syns finns ett spår, vrid där med en mejsel. Om du kan så ha pumparna igång, eller slå igång dem så ska det synas att de snurrar.
 
Dom stora? Det sitter en per pump, du menar båda pumparna då eller är jag ute och cyklar och anser fel skruv/ar? Jag syftar på den stora mitt på pumpen med pilar på var sin sida. Efter att ha knackat på pumparna några ggr, inte hårdare än vad man knackar på en dörr så läcker det från en skruv nu till vänster om pumpen. http://www.ladda-upp.se/bilder/lcfeltivjkcrh/ (skruven på röret) Vad än detta? Skruvade några varv åt båda hållen, men läckaget slutar inte, minst en droppe/sek. Vad är det för skruv, och kan jag göra något åt detta, eller är det dags för att ringa en VVS montör? Det kunde inte komma mer olägligt.
 
kulle
LagerM skrev:
Dom stora? Det sitter en per pump, du menar båda pumparna då eller är jag ute och cyklar och anser fel skruv/ar? Jag syftar på den stora mitt på pumpen med pilar på var sin sida. Efter att ha knackat på pumparna några ggr, inte hårdare än vad man knackar på en dörr så läcker det från en skruv nu till vänster om pumpen. [länk] (skruven på röret) Vad än detta? Skruvade några varv åt båda hållen, men läckaget slutar inte, minst en droppe/sek. Vad är det för skruv, och kan jag göra något åt detta, eller är det dags för att ringa en VVS montör? Det kunde inte komma mer olägligt.
Det är avstängningar om man behöver byta pummpar, bry dig inte om att det läcker lite där nu förhoppningsvis tätar den sig själv efter ett tag, skåran ska vara längs med röret när den är öppen.
Ja det är dom två stora skruvarna i mitten du ska lossa på och det är ett spår i mitten där inne som du kan vrida på så du får igång pumpen.
Cirkulationspumpar har en tendens att fastna när dom varit avstängda en tid ( som ngn annan oxå skrev tidigare)
 
Redigerat:
Går inte att få runt med skruvmejsel ens, pump 2 lossnade det tom 2 små bitar ifrån eftersom jag tog i så. Konstaterar att dem har fastnat för gott. Och har varit hos en bekant och tittat på cirkulationspump modell mindre som låg i garage, och där kunde ja vrida runt med mejsel utan problem. Så det får bli nya pumpar istället. Har dock en fråga om det. Eftersom jag ska skaffa 1500/2000 liter tank under sommaren, behöver jag då skaffa större pumpar eller kan jag nu köpa samma modell som sitter här, Grundfos UPS 21-40F?
 
kulle
LagerM skrev:
Går inte att få runt med skruvmejsel ens, pump 2 lossnade det tom 2 små bitar ifrån eftersom jag tog i så. Konstaterar att dem har fastnat för gott. Och har varit hos en bekant och tittat på cirkulationspump modell mindre som låg i garage, och där kunde ja vrida runt med mejsel utan problem. Så det får bli nya pumpar istället. Har dock en fråga om det. Eftersom jag ska skaffa 1500/2000 liter tank under sommaren, behöver jag då skaffa större pumpar eller kan jag nu köpa samma modell som sitter här, Grundfos UPS 21-40F?
Ajdå det var ju inte roligt, dom måste ha satt sig rejält.
Nej du behöver inte ha kraftigare pumpar det ska gå bra med den sorten du har.
Om dom står stilla under sommaren varje år kan det vara bra och motionera dom ett par gånger.
 
Tack så mycket för hjälpen alla, ska inte glömma att motionera dom lite varje sommar heller. Gör jag det själv, kan även dom få göra det. Lite tidigt kanske, men ha en trevlig Jul alla.
 
  • Gilla
obba och 2 till
  • Laddar…
Hejsan alla igen.

Tänkte ta en fråga till här istället för att skapa en ny tråd. Det handlar om en termostat som jag inte vet vad den är till för eftersom rören i broschyren visar att dom går in/ifrån på ovansidan på pannan, medans rören sitter på baksidan här. Kan i varje fall säga att det inte är rör till expansionskärl eller acktank. Röret den sitter på går in/ifrån pannan precis jämte röret som cirkulationspumpen för elementen sitter på. Troligtvis handlar det om retur, men är inte säker. Inte heller vad det skulle göra för någon skillnad beroende på vilken temp den står på. Man kan ändra den från 38 till 65 grader (står på den). Hoppas någon har någon tanke om det.

Mvh

Edit : Röret går till/från pannen genom taket, från källaren sett.
 
Redigerat:
kulle
LagerM skrev:
Hejsan alla igen.

Tänkte ta en fråga till här istället för att skapa en ny tråd. Det handlar om en termostat som jag inte vet vad den är till för eftersom rören i broschyren visar att dom går in/ifrån på ovansidan på pannan, medans rören sitter på baksidan här. Kan i varje fall säga att det inte är rör till expansionskärl eller acktank. Röret den sitter på går in/ifrån pannan precis jämte röret som cirkulationspumpen för elementen sitter på. Troligtvis handlar det om retur, men är inte säker. Inte heller vad det skulle göra för någon skillnad beroende på vilken temp den står på. Man kan ändra den från 38 till 65 grader (står på den). Hoppas någon har någon tanke om det.

Mvh

Edit : Röret går till/från pannen genom taket, från källaren sett.
Kan vara blandningsventil till tappvarmvattnet, men är inte säker så en bild hade nog underlättat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.