Två outnyttjade trefas kraftkällor ligger i träda hemma. Dels är enfas-tvättmaskinen kopplad till en trefasbrytare (10A) och så har tidigare ägaren kopplat bort en av faserna till den gamla anslutningen till pannan (16A, 1,5mm2 eller 2,5mm2 kablar) för att nyttja 16A-säkringen till varmvattenväxlaren för fjärrvärmen. Jag funderar på att fixa till det här nästa gång en elektriker kommer på besök. Det enda jag funderar på är när man faktiskt har nytta av ett trefasuttag i hemmet.

Jag kan komma på följande användningsområden.

Hantverkare som kommer och har med sig trefasutrustning de vill kunna använda.
Hetvattentvätt för att kunna tvätta bilen med besked.
Bjuda grannarna på trefasström om de skulle behöva någon gång.
Maskiner för vedhantering (klipp/klyv/processor)
Svetsning med elsvets.
Slipa golv med hyrd golvslip.

Dessutom misstänker jag att det kan vara bra med trefas i tvättstugan för att köra proffsutrustning, som t.ex. wascators tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp.

Vad säger ni andra. När kan man ha nytta av trefasuttag hemma (utöver spisen)?
 
Allt i värmeväg gillar (oftast) 3-fas
T.ex.
Byggvärmefläkt
Elpatron/Elpanna
 
Jag använder mina trefasuttag till:

Kallsågen
Högtryckstvätten
Lyftbordet
Svarven
Kompressorn
 
En vanlig köksspis är mycket snabbare om den är kopplad till trefas.
 
Har inte alla svarv, pelarborr, fräs, kompressor, svets och billyft hemma? :rolleyes:
 
pelpet skrev:
När kan man ha nytta av trefasuttag hemma (utöver spisen)?
Byggcentralen är ju given när man renoverar ett rum och har brutit strömmen till detta.

Vedklyven och vedtransportören är andra vanliga hushållsmaskiner, fast dom kopplar man nog i vedbon.
 
Rikt- och planhyvel.
 
Idag är ju sällan TM o TT 3fas för hemmabruk men de var det oftast förut.
Spis är ju oftast 3Fas eller blir ju många Induktions hällar mm och och ugnen brukar la bara vara 1fas då. Men man fördelar ju belastningen mycket bättre över 3 faser.
Vedklyv har jag nyttjat det till.
Elbjörn
Svets
Kraftig Högtryckstvätt.
Bastu aggregat.
Billyft
Ytterbelysning (massor av lampor)
Infravärme
 
Spisen
Värmepumpen
Infravärme (behövs 6kW/10kvm)
Uttag för lånade och hyrda maskiner (dock inga egna för tillfället)

Tvätta och torka anses man för övrigt numera ha all tid i världen att göra verkar det som. Det som tog 1 timme med min gamla 3 fas maskin tar numera 3 timmar med en modern 1 fas maskin. (dessutom finns det enligt råd&rön inga konsument TM som sköljer längre - det krävs nämligen som bekant en del vatten för att skölja och det kan man inte använda för att få stora A med + på lappen i butiken)
 
Finns det snygga terassvärmare som går på trefasström? Det känns det ju rätt attraktivt. De gasoldrivna värmarna som finns blir ju minst dubbelt så dyra i drift plus att man måste hålla på med gasol.

Min 10 år gamla cylinda (med ett stort C på) har ett specialläge så man kan skölja 7 ggr :). Vad kan det kosta? 0,05 kubik vatten? Kostar en krona i extra vatten. Och vattenbrist är ju inget direkt problem i sverige så man behöver heller inte ha dåligt samvete, om det skulle vara ett problem.

Min torktumlare (Cylinda TK40) ska gå att koppla om till trefas. Får se om jag ger mig på det någongång.
 
Här är det högtryckstvätten som går på 3 faser via uttag, övrigt trefas är fast inkopplat.
 
Finns det inga snöslungor som går på trefasel? En större snöslunga har ju ca 10 hp vilket motsvarar 8 kW vilket kan lätt klarar på ett 16A trefasuttag. Och en 5,5 hp/4,1 kW slunga skulle ju funka på 10A. De små eldrivna slungorna verkar ju mest klara lite puder (har dock inte testat själv).
 
Det är billigare fast kostnad för t ex 16A trefas än att behöva 20A eller 25A för att man lastar allt på en fas. Alla elmotorer gillar trefas - högre kapacitet med samma utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.