Man förlorar inte mer bara för att tanken är större, många gånger är det nog motsatsen sålänge som isoleringen är likvärdig.. Hur man än vänder det så är förlusten linjär med utetempen, så om man lyckas på mantelytan att bli mindre så minskar jui även förlusterna..
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har mailat Bengt- Erik Löfgren på ÄFAB han har koll på sånt här :)
Japp!! Han är både superkunnig och dessutom mycket trevligd^_^b
 
Större volym borde ge minskad mantelarea/liter. Men om man missar att elda tar det nog ett tag att få upp temperaturen...:(
 
Hur stor mantelarea man får för varje liter beror på tankens form, inget annat. Och arean kan, men behöver mao inte vara samma i olika tankar.
 
En sfärisk tank vore idealisk om man vill få störst volym per mantelyta.
 
kaka84 skrev:
Det är nog den här dåren du tänker på! :) Han måste ju Sveriges största tankförluster iaf! Kan inte fatta hur karln tänker som inte skaffar sig en flispanna istället när han har en årsförbrukning på 100 kubik ved.
Gammalt inlägg men men..

Gubben värmer ju 1000m2 bo yta och då är inte 100m3 ved speciellt mycke.
Jag kan inte värma mina 130m2 boyta på 13m3 ved iaf 20-25m3 vill de allt ha.

Märkligare är att han valt en panna med så pass litet vedutrymme som 185l.
Om jag varit honom och fortsatt med ved hade jag satsat på meterved med 400-500 liters vedutrymme för att slippa sitta brevid pannan hela vintern
 
Elffors skrev:
Gubben värmer ju 1000m2 bo yta och då är inte 100m3 ved speciellt mycke.
Jag kan inte värma mina 130m2 boyta på 13m3 ved iaf 20-25m3 vill de allt ha.

Märkligare är att han valt en panna med så pass litet vedutrymme som 185l.
Om jag varit honom och fortsatt med ved hade jag satsat på meterved med 400-500 liters vedutrymme för att slippa sitta brevid pannan hela vintern


Lite klent med 400-500 liter vedutrymme, jag skulle valt en sån här:

http://www.heitzmann.ch/produkte/st...odukte-detail/hs-45-p.lc-bis-hs-110-p.lc.html
 
Påminner minst sagt om Hargassners större vedpannor.. Liggande tuber i en biopanna borde ge dödsstraff!

I övrigt, kul, men varför?? Och till vem??

Flis är ett billigare bränsle och kräver en bråkdel av engagemanget. När man börjar snacka 100kW är den nog billigare även anläggningen.
 
rca1959 skrev:
Lite klent med 400-500 liter vedutrymme, jag skulle valt en sån här:

[länk]
Ja där kan man snacka stora vedpannor.. Är det 930L ved i den största?
 
@jensaro Sorry för OT. Hargassners stora pannor är Heitzmann med lite bling bling. De båda företagen har ett nära samarbete. Håller med att om vedpannor skall ha stående tuber med en sotningsspak,

Jo, det är 930 liter ved i den största.

Tycker synd om killen i Baxi länken. Att dom har mage att skriva om honom, han skall värma 1000m2 och någon har krängt på honom en Baxi Solo Innova 50:mad:
 
Redigerat:
jensaro skrev:
En sfärisk tank vore idealisk om man vill få störst volym per mantelyta.
Japp, undrar hur skiktningen skulle bli?

Så optimalt vore en sfärisk tank byggd såhär:

http://www.vakuum-pufferspeicher.de/
 
M
Det beror väl lite på vad man har för värmesystem, och vart shunten sitter. Jag har radiatorer anpassade för oljeeldning. Dvs. dom kräver en ganska hög frameldningstemperatur. När jag kommer ned under 40gr på vattnet i tankarna så töms dom lååångsamt nedåt och värmen som avgår från radiatorerna är ganska blygsam. Har man däremot ett lågtempsystem som golvvärme så utnyttjar man ju värmen i tankarna över ett större temperaturspann och behöver således inte elda lika frekvent.
Så jag håller med dom flesta att färre uppstarter är nog mera gynnsamt för både vedförbrukning och utnyttjande av fylla cykler.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
rca1959 skrev:
Japp, undrar hur skiktningen skulle bli?

Så optimalt vore en sfärisk tank byggd såhär:

[länk]
Ja, i teorin, men man kan nog kompensera formen med lite extra isolering, det är nog billigare än att bygga den sfärisk..
 
Markarbetaren skrev:
Det beror väl lite på vad man har för värmesystem, och vart shunten sitter. Jag har radiatorer anpassade för oljeeldning. Dvs. dom kräver en ganska hög frameldningstemperatur. När jag kommer ned under 40gr på vattnet i tankarna så töms dom lååångsamt nedåt och värmen som avgår från radiatorerna är ganska blygsam. Har man däremot ett lågtempsystem som golvvärme så utnyttjar man ju värmen i tankarna över ett större temperaturspann och behöver således inte elda lika frekvent.
Så jag håller med dom flesta att färre uppstarter är nog mera gynnsamt för både vedförbrukning och utnyttjande av fylla cykler.
Är därför man har strypventil på returledningen från radiatorerna i kombination med lägsta fart på cirkpumen. Just för att utnyttja volymen och tempspannet i acktanken och slippa elda lika frekvent. Betydligt lättare att justera in i ett lågtempsystem med många stora raddar, men funkar även lika bra i de flesta oljeeldningssystem också.. Allt handlar om hur lågt man kan justera ner returtempen med bibehållen värmekomfort i kåken.

Ställer du in en dunk med skållhett vatten i ett rum så svalnar den tillslut, blir jämnvikt med rummets temp.. På samma sätt svalnar en radiator man strypt flödet på..
 
jensaro skrev:
Ja, i teorin, men man kan nog kompensera formen med lite extra isolering, det är nog billigare än att bygga den sfärisk..
Japp, men folk glömmer oftast att isoleringen ökar ytan. Alltså är PU bättre än mineralull eller dyl. Det finns ett optimalt (maximalt) mått på isoleringen, ovanför detta ÖKAR förlusten. Dock behöver ägare av normala acktankar inte bekymra sig, då deras isolering är långt ifrån optimal. Se www.afab.info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.