Hejs!
Har en ny fin Honda HSS970 ES snöslunga som går som en gud!
Grannen har noterat det, vi umgås och komme mycket bra överens.
Vid en sammankomst pratade vi om att dela på kostnaden för sagda snöslunga då den utan tvekan klarar av att skotta bägge våra uppfarter i väldigt många år framöver.
Men...
Är det klokt att göra så? Jag har redan betalat slungan så den är min. Jag skulle iofs få halva nypriset i en påse vilket iofs är rätt trevligt men tänk om vi blir oense om en sån skitsak som en snöslunga? Kan det vara en bättre idé att hyra ut den för en summa pengar per skottning? Om det är bättre så vad är en lämplig kostnadsnivå? Vi har små uppfarter á cirka 140 kvadratmeter (jag vet att det är fånigt att köpa så dyr slunga för så liten uppfart men den var så röd och fin och säljaren smörade otroligt proffsigt :surprised: ).
Råd och egna erfarenheter mottages tacksamt.
 
Mina föräldrar delade slunga med två grannar. Det fungerade bra för det mesta. Lite problem blev det när den behövde repareras, då var alla som bortflugna och hade inte tid att hjälpa till så det blev mest jag och farsan som lagade den. Om ni kör på grusgångar så sliter det rätt bra på slungan när det kommer grus i den. Kanske är det bättre att lämna in den på verkstad och dela på räkningen om det skulle behövas. Sedan måste ni göra upp om hur ni gör med bensinkostnad och förvaring under sommarhalvåret.

Kanske kan ni göra upp om att skotta åt varandra när ni är bortresta, alltid skönt att komma hem och kunna köra in bilen på gården.

Det fungerar säkert att dela på den om ni är goda grannar.
 
HandySmurf skrev:
Det fungerar säkert att dela på den om ni är goda grannar.
Dock bör man nog redan nu fundera på hur man löser den dag en av er flyttar.
 
Man bör inte dela grejer med grannen.
Man ska stävja alla tänkbara situationer som kan skapa osämja.
En sund relation till grannen är A & O, allt som kan äventyra detta ska man undvika.

My two cents...
 
Det kan ju dyka upp en massa situationer till att man inte vill dela... därav min tanke på "hyra". Så länge maskinen är ny är det ju inga problem men den blir ju äldre med åren (till skillnad från mig för jag blir bara yngre). Vet att reparationer är en källa till osämja ibland. Är delägare i en vedprocessor på så vis... nu använder jag den mest så rent naturligt står jag för det mesta av service och reparationer också. Den aktuella grannen är dock inte med på vedprocessorn.
Dela eller inte dela... det är frågan...
 
Det beror nog på typ av granne. När jag var liten och bodde hemma så köpte pappa ihop med ett par av grannarna saker när det behövdes. Typ högtryckstvätt, röjsåg osv. Det delades på inköpskostnad och så, sen kunde det vara lite olika insatser vid service men den som kanske inte kunde skruva småmotorer kanske var en hejare på något annat som denne kunde göra istället.
När grannarna började flytta så frågade pappa om de nya var intresserade av att äga något ihop och det var de inte, däremot ville de gärna låna - gratis då så klart. ;)

Så det beror nog på typ av granne!
 
Delade slunga med grannen och det var inga problem, det stärkte nog vår grannsämja mer då vi båda hade andra bra o ha saker som lätt blir tusenlappar för lite användning. Det vi hade lite som röd tråd att den alltid skulle lämnas fulltankad efter användning, och gick nåt sönder(oftast nån vajer mm)så fixade han som brukat den det. Och du har en mycket driftsäker slunga så några större grejer händer inte med den, flyttar en så in o kolla blocket vad dom står i.(Låna inte bara ut,retar inte du dej när han kör lite oaktsamt så gör din andra del det)
 
Redigerat:
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Har haft gräsklippare, högtryckstvätt och snöslunga delad med grannar i 10-talet år och fungerar utan problem.
Vi har en 20L bensindunk som vi byts om att fylla. Vid reparation är det ingen millimeterrättvisa vem som betalat, men det har bara varit småsaker och vi har bara köpt kända märken.
 
Upp till var och en så klart men att dela på saker är inget för mig.....jag föredrar att vara just granne.....
 
Låna ut den när det är mycket snö. Säg att du kanske vill ha brytarpinnar och akymyltergfdbensun?
Och hjälp om den går helt sönder.

Delar ni på kostnaden är det svårt att säga vem som ska ha den först, mest, eller nej.
 
Redigerat:
M
Jag tycker det är en dålig idé att dela, finns inte ens på min karta, iaf. inte för såna småsaker som gräsklippare och snöslungor. Har man inte resurserna för att handla sakerna själv eller anser att ett kollektivt brukande är en bra grej så kanske man är mer en lägenhetsmänniska. Absolut ingen nedsättande kritik från min sida utan detta är min åsikt.

Jag har för övrigt samma åsikt gällande en hjälpande hand när det gäller grannar. Jag anser att har man ett eget hus så ska man också kunna sköta det själv. Självfallet så kan jag köra några varv på grannarnas garageuppfarter med min snöslunga om det kommer extremväder i form av 30-40cm snö. Men jag skulle aldrig ens få för mig att rulla in på deras uppfart när det kommer några cm. För jag vet att samma dag som denna "hjälp" uteblir, samma dag kommer jag att bli idiotförklarad för att jag inte ställer upp. Mer än 2ggr i följd blir lätt en vana och självklarhet, och när en självklarhet upphör, ja ni fattar.

Har förresten låtit grannen använda sig av mitt trådlösa bredband i några år. Jag har betalat och låtit honom "åka med" gratis då han aldrig kör några tunga saker som filmer och sånt. Nu har jag flyttat utrustningen för lite ommöblering och signalen når inte fram till honom längre, tror ni det blir ett handslag och ett tack för alla år med gratis bredband eller gnäll för att denna självklarhet inte fungerar längre?:confused:

Min åsikt/erfarenhet är att man ska nog ha egna prylar och bara förbli just grannar med sina grannar.
 
Markarbetaren skrev:
Jag tycker det är en dålig idé att dela, finns inte ens på min karta, iaf. inte för såna småsaker som gräsklippare och snöslungor. Har man inte resurserna för att handla sakerna själv eller anser att ett kollektivt brukande är en bra grej så kanske man är mer en lägenhetsmänniska. Absolut ingen nedsättande kritik från min sida utan detta är min åsikt.
Ursäkta, men detta var väl ändå inte seriöst påstående? Har väl inget med att bo i en lägenhet att göra!!!
Vårt syfte är att kunna köpa riktigt bra maskiner, gärna "proffsmodell" och att dessa sedan inte behöver stå onyttjat 99,9% av tiden i ett garage. Nu är de bara onyttjade 99,8% av tiden:D.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vissa vill ha bort snön så fort den kommer och skottar och skottar och skottar (eller kör med snöslunga). Jag tycker inte det gör så mycket utan tycker man tar sig fram även när det snöat en del. Tycker jag att det behövs skottar jag manuellt. Jag skulle inte vilja bli "påprackad" en halv snöslunga då.
 
Danne12345 skrev:
Vissa vill ha bort snön så fort den kommer och skottar och skottar och skottar (eller kör med snöslunga). Jag tycker inte det gör så mycket utan tycker man tar sig fram även när det snöat en del. Tycker jag att det behövs skottar jag manuellt. Jag skulle inte vilja bli "påprackad" en halv snöslunga då.
Nja, frågan var väl inte behovet av snöslunga utan att ha ett gemensamt ägande.
Och du får faktiskt tillgång till "hela" snöslungan när du vill nyttja den.
 
Korvgubbe
I föräldrahemmet så delades det på gräsklippare mellan tre grannar. Det var så vitt jag vet aldrig några problem, men det var också grannar som bott där länge och alla tre var lite likadana till sättet. Dvs det var aldrig något problem med att någon inte tankade upp fullt efter sig, inte gjorde rent klipparen eller "körde sönder den". Så visst kan det fungera, men det är långt ifrån säkert. Trots att jag växte upp i en miljö där samägande mellan grannar fungerade så skulle jag inte vilja dela saker med mina grannar. Ta bara en sån sak som förvaringen, känner du dig bekväm med att din granne har en nyckel till ditt garage och kan gå in där när helst han behagar för att hämta snöslungan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.