Hej!

Är inne på att såpabehandla mina altaner istället för oljebehandling. Men man bör ju rengöra altanen innan såpabehandling ELLER kan man rengöra altanen SAMTIDIGT med såpabehandlingen? Alltså med såpan....

Mvh
Anders
 
Alltså, ska man rengöra altanen med någon form av tralltvätt eller liknande? Eller rengöra med såpa och sedan skölja bort och sedan på med såpa igen?

Mvh
Anders
 
Rengör med tralltvätt (bra kvalitet) och såpa altanen efteråt.

Ska du göra det nu innan vintern, knappast någon ide antar jag? Jag brukar rengöra på våren för att bli av med algpåväxt och smuts från nederbörd.
/CC
 
Tack för ditt svar!

Oljade in altanen i våras, så kanske bättre att såpa in den i vår istället. För även om den ej blir såpad nu så kommer den väl att bli bra trots ingen åtgärd nu i höst?

Mvh
Anders
 
Hur ser ett såpat golv ut? Blir det halt när det är blött?
 
Det ser ut som ett obehandlat trädäck = ljusgrått.

Nej det blir inte halt när det blir blött. Såpan går in i trät. Överbliven såpa regnar bort.
/CC
 
En fundering på samma ämne:

Ett alternativ till tralltvätt har jag lärt mig är såpa + citronsyra. Skulle man då ta såpa+syra+vatten först (istället för tralltvätt), skrubba etc., skölja av, och sedan såpa (utan vatten) igen?
 
Jag har aldrig använt den blandningen. Du behöver nog inte eftersåpa isåfall.
/CC
 
chris47 skrev:
Det ser ut som ett obehandlat trädäck = ljusgrått.

Nej det blir inte halt när det blir blött. Såpan går in i trät. Överbliven såpa regnar bort.
/CC
Hej,

Vad är fördelarna med att såpa däcket alternativt obehandlat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.