Hej,
Har fått möjlighet att köpa ett fritidshus i Jämtland nära skidanläggning

Stugan är ca 40m2. Har öppen spis, eluppvärmning, vatten. Vattenpump under diskbänk. Ej WC, utedass. Egen brunn. Står på plintar. Plåttak. Jag ska dit och titta på den inom kort, vad ska jag undersöka?

Jag är nybörjare på sånt här, så jag tar väldigt tacksamt emot alla tips och råd!
 
  • mardsund3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mardsund11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mardsund6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har svar? :eek: Kanske lagt i fel forum..
 
Är vattnet tjänligt och inget mögel eller fuktskador så är du nog safe med ett sådant hus.
 
Har du tänkt göra något med det? Som att anlägga avlopp.
 
Mysig liten stuga.
Du skriver inte när stugan är ifrån, men taket värkar inte vara helt rakt längre. .
Om du har möjlighet så kan det vara smart att kolla under plåt taket om det är tät och inga läckor.
Kolla också om det finnas ruttna stockar i botten på stugan, alltså dom som ligger på plintarna.
Ta en liten tunn rak skruvmäjsel och tryck in den i trädvirket bredvid plinten, om den går mer än 1 cm in ( inte tryck så mycket) så kan du ha ett problem.
Hur är det med isolering?
Något annat vet jag väl inte så mycket om..
 
Stugan står ju där så jag antar att bärande konstruktionen är okej.

När jag bygger är det förutom bärande konstruktion fukt jag är bekymrad över. Raptors test skulle jag göra och titta så noga det går under huset.

Om taket är otätt någonstans skulle det synas på innertaket.

Isolering?

Ventilation?

Plast i väggar?
 
Test med skruvmejsel har jag inte gjort. Jag tittade under, på trossbotten, och det såg mycket bra ut, invändigt är väggarna klädda med gipsskivor. Jag tittade in genom vindsluckan på sidan av huset och det såg helt friskt ut. Nu gick jag visserligen inte fram och tittade där skorstenen var. Jag såg dock att två av plintarna lutade lite lite.. Risken är väl att det blir mer med tiden? Jag planerar visserligen en utbyggnad senare.

Jag tror stugan är byggd på 60-talet.
Det finns avlopp, men inte för WC, vilket i så fall kommer bli ett framtida projekt.
 
Anlita en kvalificerad besiktningsman. För mig kostade det 7000 och det var värt varenda öre.

//Anders
 
Ursäkta dum fråga, men för att få låna av banken måste det komma en värderingsman, är det lite samma sak? :confused:
 
Ingendera behövs i regel för att få lån.
 
Nä besiktningsmannen kollar lite på skicket för att ge banken ett värde på fastigheten. En besiktningsman anlitar du för att se brister i huset samt att hen ger även lite råd och tips. Dock ingår inte elen i en vanlig besiktning kan vara bra att känna till.
 
Är det redovisat några samfällighetskostnader, vägavgift, plogning etc. ?
 
Ok Tack! Jag har fått samfällighetskostnader redovisade av dom som är ansvariga för stugbyn.

Här några ytterligare bilder:
Tror det var två av plintarna som lutade. Takisolering och bild på undersidan (trossbotten. blindbotten?)
 
  • stuga_botten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stuga_isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stuga_plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nimajneb, damen jag pratade med på banken sa att om inte säljaren fått stugan värderad, så ville banken skicka ut en värderingsman.
 
har det varit budgivning via mäklare så brukar inte detta behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.