B
Har fått tag i en Stuga Park 12 billigt, problemet är att växellådan "glappar". Det går ryckigt vid normal körning oavsett växel.
Vart ska man börja felsöka?
 
kugghjul vxllåda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är sannolikt växelväljarmekanismen som är sliten. Det är två fjäderbläck (ca400kr) som är relativt enkla att byta, om man kan skruva. Jag har tyvär ingen bild på dessa. Växellådan behöver monteras bort, det underlättar om bakjulen kan demonteras från drivaxlarna.

Tyvärr finns det även risk att kugghjulen är slitna. Jag fick drevet till tvåans växel svetsat (TIG svets) med hårdsvets på en verkstad, slipade till hörnet på kugghjulet så att det fick skarpa vinklar i anläggningsytorna. Kugghjulen är ganska dyra, typ 700kr st om jag inte minns helt fel.

På bilden ser du ett av det två spåren som växelväljaren löper i. Drivmomentet förs över på en relativt liten yta mot drevet. Vid växling slits hörnet på drev och växelväljare så att den rappar över.

Här är en länk till "Tecumseh / Peerless Internal gear selector key" som jag bytte: http://www.outdoorking.com/index.php?main_page=product_info&products_id=3552

Vet inte om det var exakt denna variant som passar i vxl lådan som är sammanbyggd med diffen, men de är mycket lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.