Länk till villa

Vad jag ser som primärt som vore bra att åtgärda:

Stambyte (inkl nya badrum)
Ny uppvärmningslösning (bergvärme?)


Blir det några pengar kvar efter det (givetvis svårt att säga exakt men med normalstandard)?

Nice to have:
Golvvärme
 
Förtydligande:

Vi har inte kunskap att göra något själv så det är tänkt att leja ut allt arbete som nämns ovan.. om vi nu köper. Även kök skulle stå med men det kanske blir för häftigt/dyrt att ta allt på en gång?

Det är gjutjärn idag.
 
Omöjligt att säga men gissningsvis:
1. Bergvärme 150-175 tusen
2. Badrum allt från 70 -150 tusen beroende på ytskikt
3. Stammbyte 20-40 tusen
.
Men det beror på så mycket att det är svårt att uppskatta mer noggrant.
Andra har nog fler förslag
 
Riva ur golv för att lägga golvvärme...hmm....500kr/kvm?
Kök 100.000?
Bergvärme 150.000?
Badrum 70.000-150.000kr st ?

Haha...klar 2a där.... ;)
 
Det lär inte bli något problem att klara måstet på din lista. Vi har ett nybygge och har budgeterat betydligt mindre än så för de åtgärderna du nämner ovan. Visst - vi slipper rivningsarbetet men å andra sidan kan vi inte göra rotavdrag.

Om inte något är akut så låt besluten och renoveringen ta lite tid. Enligt min erfarenhet blir det bättre om man tar sig tid att planera. Man kan faktiskt klara sig på ett badrum. ;-)
 
mariatherese skrev:
Det lär inte bli något problem att klara måstet på din lista. Vi har ett nybygge och har budgeterat betydligt mindre än så för de åtgärderna du nämner ovan. Visst - vi slipper rivningsarbetet men å andra sidan kan vi inte göra rotavdrag.
Man ska ändå ha i åtanke att renovera gammalt, oftast är mer kostsamt än att byggat nytt...
 
Tackar!

mer info: väntar barn 2 i juni. Lägenheten vi har har en tänkbar köpare dykt upp. Undrade om vi som husköpare ville ha kvar lägenheten till och med augusti. Dvs man har nån stans o bo om det grejas för fullt. Från början tänkte jag "Aldrig renovering" men hur lätt är det att slinka den? =)

Är faktiskt skraj för att man bara bygger o så står man där utan fru... Har hänt en och annan. Minimera risker är bra.
 
Frugan måste också tänka på att, om man inte låter gubben snickra lite, kanske man står där utan gubben. Lagom är bäst ;)

Ja, som redan konstaterat, era måsten är inga problem med den budgeten :)
 
Huset har idag uppvärmning med direktverkande el (och en luftvärmepump) om jag fattar det rätt. Du får räkna med att en begvärmeinstallation kostar 120 - 150 000 (efter ROT) för själva bergärmen. Men sedan tillkommer det kostnader för att installera ett vattenburet värmesystem. Jag tror att en grov shablon är att räkna med 5 - 6000 per radiator som skall installeras (typ en per rum), det gäller då själva VVS jobbet. Sedan tillkommer det kostnader för att bygga in rören. Kan bli minst lika mycket till, eller jättebilligt beroende på förutsättningarna.

Det står i objektbeskrivningen att stommen är i betong. OM det är sant så bör man kontrollera att det verkligen är betong och inte blåbetong (radon). Nu misstänker jag att det inte stämmer, det är lite ovanligt med träpanel på betonghus. OM det verkligen är betong i väggarna (från 50 talet) så kan man räkna med att huset är i stort sett helt oisolerat.

På bilderna tycker jag att badrummet ser ganska OK ut, från 95 är det troligen utfört med skapligt god kvalitet på tätskikt, köket är väl också rimligt fräscht. Jag tror inte att du har ett akut behov att åtgärda det. Gjutjärnsrör från 50 talet kan vara slut, men troligen är det ingen större fara,

Dvs om huset är i ett läge som du gillar, och storlek och planlösning är bra. Då skulle jag nog klippa till och köpa huset, utan att bekymra mig över renoveringsbugeten. Sedan bo in mig (efter en enklare ytrenovering). Och så kan man göra något åt kök och badrum på 5 års sikt eller mer, när man hunnit få klart för sig vad man verkligen vill ha.

Det är väl möjligen då värmesystemet, om driftskostanden känns tyngande.
 
Vi renoverar och bygger tillsammans. Nu är yngste kotten 1.5 så det är inte så farligt som för er. Även om jag gör lite mindre när man har riktigt små så har jag allt lyckats att klämma in lite bygg och renovering mellan allt. Har målat tak och tapetserat två rum som höggravid. Fast det är inget att rekommendera... hade ont som bara den.

I övrigt håller jag med hempularen - låt det ta lite tid. Varför ha så bråttom? Så illa såg det inte ut.
 
Redigerat:
Tack för assistansen. Tanken var att det är fantastiskt mycket lättare att fixa när det är helt tomt hus. Innan 4personer flyttar in, 2 vuxna, ett spädbarn och ett i 2års-trotsåldern.
 
Det är visserligen enklare med ombyggnad innan man bor i huset. Men jag ser det som att hittar man ett hus i passande läge, och med bra grundläggande egenskaper som rätt storlek, till ett pris man har råd med. Då skall man inte låta reoveringsbudgeten vara styrande för om man köper eller ej. Jag tycker att man skall givetvis räkna in akut nödvändiga renoveringskostnader i sin "köpbudget". Men om huset är beboeligt så är det bara att klippa till. Och sedan se framtida utveckling av huset som ett framtidsprojekt.

Antag att ni nu renoverar bums för 6 - 700k. Och sedan när ni har bott där i ett par år, så kommer du på att det saknas ett par rum, eller att det vore mycket bättre om köket låg på andra sidan hsuet eller något.

Samma med värmesystemet. Skall ni stressa fram en investering nu direkt i samband med köpet, så kommer du inte att hinna ta till dig information om vad du verkligen vill ha, du kommer inte att hinna ta in seriösa hantverkare (sådana får man boka 6 - 12 månader i förväg, och det kan ta ett år av förfrågningar innan man hittar dem). Att stressa fram en renovering på kort tid gör den onödigt dyr, och ökar kraftigt risken att det blir riktigt dåligt.

Det är skillnad om man köper ett hus där det regnar in, mögel i badrummet, 70 tals murrig toalett, med ett avskavt IKEA kök från tidigt 80 tal, ännu äldre vitvaror. Då bara måste man liksom göra ngt.
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra input. Väl värt att tänka på.

Det som stressade det hela lite var möjligheten att ha en bra överlappningstid med boendet. Behöver vara snabb i hur vi tror oss vilja göra.

Svärfar som är proffs på byggskador var med och kollade huset. Det mesta var ok men just lite risk för fuktskador i ett av badrummen gissade han. Sen hade han givetvis åsikter om vi behövde så stort och att det inte var optimalt solläge på tomten. :) Han bor dock i Falun i ett av de finaste lägena/husen av 40.000. Svårt att nå upp till den standarden i Stockholm utan att stoppa in 6 miljoner.
 
Enk Projektet skrev:
Riva ur golv för att lägga golvvärme...hmm....500kr/kvm?
Kök 100.000?
Bergvärme 150.000?
Badrum 70.000-150.000kr st ?

Haha...klar 2a där.... ;)
500 kr/kvm räcker väl inte långt? Kör man upnors förfrästa skivor så kostar bara skivan 200kr/kvm på Rinkaby och ska de lägga ut allt på entrepenad så lär de bli minst de dubbla. Sedan ska man ha slang, plåtar och nytt golv på det plus arbetskostnaden.
Ska de komma undan med 700 000kr så är golvvärme inte ett alternativ
 
Zeke_Varg skrev:
Tack för assistansen. Tanken var att det är fantastiskt mycket lättare att fixa när det är helt tomt hus. Innan 4personer flyttar in, 2 vuxna, ett spädbarn och ett i 2års-trotsåldern.
Vi har gjort/är på samma resa som ni planerar att ge er ut på och det var precis så vi resonerade. Vi satsade på att få BV och övervåningen helt klara, och lämnade källaren och ett badrum till senare. Vi nådde inte riktigt enda fram med det, utan vi var tvungna att bo i renoveringskaoset med ett barn i 3 års åldern i ca 2 månader. Har ni möjlighet så gör så mycket som möjligt innan ni flyttar in! Det blir billigare och är inte lika påfrestande på förhållandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.