Hej!

Är det någon som kan skaka fram bevis på tilläggsisolerade timmerhus (innifrån) MED plast som blivit så förstörda/sönderruttnade/mögel som alla "experter" säger?

Tacksam för svar.
 
Nej, men med tanke på hur fysiken är ordnad, kan jag tänkta mig att "experterna" har rätt, även om det tar sin lilla tid.

Plasten är ju förmodligen inte 100% tät, en del fukt slinker igenom, är det då inte ordentligt vädrat mellan isolering och timmer finns risken att timret tar upp fukten och ruttnar inifrån. Men det är bara en ren spekulation från min sida.
 
Tack för tipset förresten nu inser jag att jag ska vara duktigt försiktig att isolera mitt timmerhus från insidan. I alla fall med något annat än polyuretan ;)
 
Var det inte Boverket som gjorde en sån studie kring 1987-1993 ngt?
Har för mig att tv-programmet Plus tog upp detta med tilläggsisolering på tidigt 90-tal var man också visade en del typ-exempel - eller minns jag fel?
Svensk Byggtjänst hade flertal informationsmaterial i vilka man visade på olika former av skador vid felaktig tilläggsisolering - bladdrade i dem på butiken på regeringsgatan(?) 1995 då vi fick göra om dräneringen kring vårt hus.

Är det inte Statens Provningsanstallt som gjorde de där studierna du söker?

Hur är det med examensarbeten från de tekniska högskolorna - finns det inte goda studier där som du skulle kunna dra nytta av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.