Jag har inga synpunkter på försäkringsbolaget egentligen, det är ju bara att byta till det man önskar när året har löpt ut.

Vi är mycket nöjda med vår sittning med Tibrokök och vi fick intrycket att det är väldigt fina och kvalitativa kök, som också tar bra betalt. Jag vet tyvärr för lite om Ballingslöv för att kunna göra en jämförelse.

Stämmer bra om takhöjd, på öv blir det 240 på de få ytor där vi har full takhöjd, mycket snedtak blir det!
 
Vad är anledningen till 1.5 plan? Är det billigare än 2? Eller kanske design? Kanske till och med planbestämmelse?
 
Rent konstruktionsmässigt så är 1,5-plan billigare, jämfört med 1-plan eller 2-plan i samma storlek, eftersom du kan bygga med en mindre platta (jfr 1-plan) och det blir mindre väggpartier på öv (jfr 2-plan).

Men anledningen till vårt val är mycket riktigt planbestämmelser. Vi får bara bygga 1-plan. (1,5-plan är OK eftersom det rent tekniskt är 1-plan, med inredd vind.)
 
Ok, då hade jag lite koll i alla fall :) Det blir väldigt fint med de utstickande fönstrena på övervåningen (kommer inte ihåg vad de heter).
 
Har läst mycket på forumet att TH får kritik för att de har plasten precis bakom OSB-skivan i sina väggar. Men när jag tittar på deras väggkonstruktionsritning så ser jag att denna är flyttad? Gips - OSB - 45 mm installationszon - plast.

Undra när de bytte?
 
Var kan du läsa att de har bytt? Jag har inte noterat det själv. Vi har i alla fall "den gamla" lösningen och plasten sitter till och med direkt bakom gipsen: 13 mm gips, plastfolie, 12 mm spånskiva.

Visst hade jag hellre sett en lösning med en installationszon men jag var helt enkelt inte påläst på just det när vi valde leverantör. Jag är dock inte säker på att det hade påverkat valet av leverantör heller.
 
Och jag vet inte om det har någon verklig betydelse. Om annat än minimal.
 
Jag ställde frågan till Trivselhus i början av oktober och fick följande svar från huvudkontoret:

"Vi har utarbetade detaljer kring elinstallationer och övriga kritiska lägen som gör att husen blir täta med denna konstruktionslösning.
Detta visas framför allt genom att alla Trivselhus provtrycks för att säkerställa lufttätheten.
Plastfolien placeras klämd mellan skivorna för att få ännu bättre tätning i hörn och blockskarvar.
Dessutom finns det mindre risk att plastfolien skall skadas onödigt mycket (rivas sönder) vid infästningar när den sitter klämd mellan skivor jämfört om den satt innanför skivorna.

En del av produktutvecklingen är att titta på lösningar med t.ex. installationszon. En sådan lösning kommer att bli aktuell på kommande leveransdeklaration."

Jag tolkar det som att de både försvarar sin lösning men väljer att gå ifrån den... :)
 
Jag kan i och för sig hålla med om att det finns en fördel med att klämma fast den mellan skivorna. Kör man in en spik då där, så blir det ju inget läckage direkt. Känns bättre att göra så, än att ha den direkt bakom OSB.
 
Jag tolkar också som att man väljer att gå ifrån den till "nästa leveransdeklaration".
 
Alla hus som byggs efter 1 nov får den nya bättre väggkonstruktionen (med installationsvägg). Tätare klimatskal.
 
Ola78
DrBosa skrev:
Alla hus som byggs efter 1 nov får den nya bättre väggkonstruktionen (med installationsvägg). Tätare klimatskal.
Med risk för att få mig en knäpp på näsan men detta skriver jag infosyfte för de som är nyfikna. Jobbar som innesnickare på Trivselhus och det stämmer som DrBosa skriver, från 1 nov gick vi över till att börja tilverka den nya väggen. Den innebär som redan nämnts, installationszon på 45 mm där all eldragning och sättning av skivor kommer ske på byggplats, vi sätter bara ett regelverk på 45*45.

Tusan vet om det blir billigare för er som kunder, pratade med en byggtekniker på vårat huvudkontor och han var också tveksam till det men tydligen var det önskemål från elektrikerna att det tyckte det var bättre och få dra vp-rören själva. Vi har ju inte gjort så många hus än med det nya systemet så det kommer nog utvärderas efter ett tag och då kan det kanske bli så att vi återgår till att dra elen och sätta skivorna på fabrik för att få ner kostnaden. Har själv varit ute på byggen och det är betydligt smidigare på fabriken att sätta skivorna när blocken ligger ner på bänken.

På utsidan är förändringen att vi har flytta in överblecken så att de sitter ända in mot vindväven och dessutom tejpas uppviket i bakkant för att minimera ev vatten som kommer in bakom att rinna ner och in mellan karmen och stommen. Dessutom sätter vi nu förutom våran gummilist som vi hade innan som drevning runt fönstret även ett expanderande fogband runt fönstret, också detta för att minimera risken för att få in vatten. Runt fönstren sitter det nu också bredare foder än innan, de gamla var av dim 28*70 medans de nya är 28*95. Personligen tycker jag det ser lite snyggare ut med bredare foder men det är väl en smaksak antar jag. Dessa foder gäller på våra hus med liggande/stående enkelpanel.

Och tillslut, kul och följa TS blogg om sitt bygge. Minns det här huset när vi gjorde det, var själv med och gjorde takstolarna till hela huset så är det nåt fel på dem så får ginnfilt skylla på mig;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Tack för bra info Ola! Det var min tanke också att det borde bli dyrare om all el (i ytterväggar) ska dras på byggplats och sedan ska isolering och dubbla skivor moteras. Borde vara effektivare att göra detta i fabrik. En fördel är ju att det blir lättare för kunden att påverka hur el ska dras, i ett senare skede när man kan stå i huset och känna av, jämfört mot att bestämma detta "på papper" långt tidigare.

Kul att du gillar bloggen! En hanbjälke var knäckt vid leverans, var det du som chansade på risigt virke? ;)
 
  • Gilla
Ola78
  • Laddar…
Ola78
ginnfilt skrev:
Tack för bra info Ola! Det var min tanke också att det borde bli dyrare om all el (i ytterväggar) ska dras på byggplats och sedan ska isolering och dubbla skivor moteras. Borde vara effektivare att göra detta i fabrik. En fördel är ju att det blir lättare för kunden att påverka hur el ska dras, i ett senare skede när man kan stå i huset och känna av, jämfört mot att bestämma detta "på papper" långt tidigare.

Kul att du gillar bloggen! En hanbjälke var knäckt vid leverans, var det du som chansade på risigt virke? ;)
Visst har du en poäng med att det kan vara lättare för kunden påverka elen när den görs på bygget och det är kanske inte en helt oväsentligt sak. Är det nåt ni själva upplevt som negativt att vi satte all el i ytterväggarna på fabriken och upptäckt att ni skulle velat ändra på något?

Knäckt hanbjälke,det låter inte bra. Ser jag att det är risigt virke byter jag ut det men det kan vara så att det är en så kallad stormspricka i virket som gjort det och de är ofta så små och tunna att man inte alltid ser dem. Själv brukar jag kör med inställningen på jobbet när jag gör arbetet och blir tveksam "är detta nåt jag själv skulle vilja betala för eller ha i mitt hus" kan jag svara ja på frågan så är det grönt. Får jag maskätet virk eller om det är röta i det så skulle jag inte vilja ha det så varför skulle kunden acceptera det. En väldigt enkel fråga att ställa sig.
 
Nja, vi fick ju ta oss tiden och försöka tänka oss in i var alla uttag osv ska vara, så vi hoppas att det blir bra. Nu har vi ännu inte kommit till fortsatta elinstallationer i bygget så vi får se om vi snubblar på något. Sedan är det väl egentligen först när man flyttar in som man verkligen får se om vi har tänkt rätt.

Men i vårt vardagsrum ska vi ha en hel del rör och anslutningar för högtalare och dylikt så där valde Trivselhus att lämna hela väggen "oinstallerad" från fabrik för att göra det på plats. Så där känns det bra att kunna vara med och påverka, eftersom jag vill ha det på ett sätt som känns bra för mig. Jag har en annan tråd om just det här på forumet:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/204941-installation-av-dolda-hogtalarkablar-m-m-i-nybygge.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.