Hej!

Håller på med projektering av vårt hus och tittar på tjocklek på vägg. Ni alla erfarna husbyggare där ute vad tror ni om denna vägglösning. Har försökt hitta nått enkelt beräkningsprogram där jag kan räkna fram U-värdet, vet ni var man kan hitta det?.


22x145 Enkelfasspont liggande panel
28x70 Stående regel (luftspalt)
Vindduk
45x45 Liggande regel + 45 isolering
45x195 Stående regel + 195 isolering
0,2 Plastfolie
45x45 liggande regel + 45 isolering
11 OSB skiva
13 Gipsskiva

Mvh Peter
 
Hej Pette99

Jag har en liknande väggkonstruktion, fast med utegips och 45+220+45 = 310 mm gullfiberisolering.
Och jag bor i södra Halland. I Norrbotten hade jag nog valt lite mer än dina 285 mm.

Förr hade jag en tabell med vars hjälp man lätt kunde addera och räkna ut U-värdet för olika konstruktioner.
Men allt det har med tiden försvunnit i flyttarna.

Hoppas att någon har ett enkelt program eller tabeller som man räkna fram U-värden med.

Program för energiberäkning är alltför detaljerade/avancerade i min smak:

http://www.energiberakning.se/
 
Hejsan!

Ville komplettera med lite frågor/info. Jag har hittat formler för beräkning av U-värde men vet inte hur exakt det är.

1. Räkna värmemotståndet för respektive materialskikt i konstruktionen.
2. Värmemotståndet summeras.
3. Dela beloppet 1 med med summan= U-värde.

För mig blev det så här:

22x145 Enkelfasspont liggande panel, Värmekonduktivitet 0.2
28x70 Stående regel (luftspalt) Värmekonduktivitet 0.2
Vindduk
45x45 Liggande regel + 45 isolering, Värmekonduktivitet 0.042
45x195 Stående regel + 195 isolering, Värmekonduktivitet 0.042
0,2 Plastfolie
45x45 liggande regel + 45 isolering, Värmekonduktivitet 0.042
11 OSB skiva, Värmekonduktivitet 0.13
13 Gipsskiva, Värmekonduktivitet 0.21

Rpanel= 0.2
RminUll 45= 1.07
RminUll 195 = 4.64
RminUll 45 = 1.07
Rosb = 0.085
Rgips = 0.062

Summan= 7.127 (m2xC/W)

U= 1/ (7.127+0.17)= 0.137 W/m2xC

Stämmer detta?

Mvh Peter
 
Ja har inga synpunkter på dina beräknade värden (summan ser ut att vara ungefär i rätt härad) men:

a) Tas det hänsyn till gränsskikten som luftspalt, vindduk, ångspärr vilka bör ge ett bidrag?
b) räknar du med befintliga köldbryggor som finns i konstruktionen i form av reglar?
c) som i b) ovan men tar du hänsyn till hur stor andel av väggen som bara är reglar (normalt åtminstone 8%)?

Man måste alltså se väggen som en helhet och inte bara ta det "bästa" tvärsnittet.
 
Mitt tips är att byta ut både utvändig och invändig 45:a mot 70mm.
Mitt pågående nybygge har 70+170+70.
Jag tycker 70mm isoleringsskivor är så mycket lättare att jobba med jämfört med 45mm som kan upplevas sladdriga.
 
Hejsan!
Tack för era snabba svar.
Jag har plockat konduktivitets värdena på material från webben från ett företag som heter Floore värmesystem, vet ej hur korrekta värdena är men det var det jag hittade.

Jag har inte tagit hänsyn till vindduk och ångspärr men luftspalten bakom panel hade dom ett värde ( Rpanel= 0.2) som jag använde. Sen har dom angett ett värde för "mineralull med mellanliggande reglar" som jag använt för dom olika isolerskikten.
Har inte heller tagit hänsyn till andel vägg med bara reglar, märker det är ganska invecklat om man ska få med allt.
Hur mycket ska jag lägga till för och få en mer exakt "siffra" på U-värdet? Eller är uträkningen hyfsad,,,,,
 
Jag hittade ett enkelt, lättanvänt program hos Rockwool
http://www.rockwool.se/råd+och+anvisningar/beräkningsprogram/energiprogram

Enda besvärliga var att man måste registrera ett användarnamn, men sedan var det både enkelt och flexibelt.

Min 310mm isolerad vägg fick U-värdet 0,142. Då är reglarna inräknade.

Så Pette99, dina 0,137 kanske är en liten överskattning. (Eller borde det heta underskattning?)
 
Hej!

KnockOnWood: När du körde beräkningsprogrammet kunde du välja andra storlekar än 45x45, jag har problem att välja 45x195,,,

Mvh Peter
 
Där är ju tre lager som isoleringen är uppdelad på, utvändigt, bärande och invändigt.

195 mm är väl det "bärande" skiktet och där finns många definitioner.

rockwool.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Tackar för infon. Jag fick 0.15 med 70x195x45 isolering. Nu ser jag att dom rekommenderar (i programmet) att där vi bor klimatzon 1 ska man ha 0.12,,,
För och komma ner till 0.12 så krävs det Tjocka väggar!
Har du räknat på totala väggytan utan fönster och dörrar eller på bara 1 m2?

Mvh Peter
 
Jag testade bara på 100 m2 väggyta, utan dörrar och fönster, så det var en grov approximation.


Har ett två år gammalt hus, och än har ingen frågat efter energideklarationer eller liknande.

Men som jag skrivit på annat ställe:
Det är ju bara att läsa av elmätaren (gör av med 5800 kWh per år).

0,12 är nog bara isoleringstillverkarens våta dröm.

Men Norrbotten gör väl det svårt att få ned energiförbrukningen.
Flytta söderut vet jag ;)
 
Hejsan!

Tackar för all info, vägg projekteringen börjar jag bli klar med. Nu blir det takkonstruktion samt värmesystem

Mvh Peter
 
Skönt att hör att det går framåt!

Vad blir det för vägg?

Det var nära att jag köpte ett hus från Villa Varm http://www.villavarm.se/
men av olika skäl blev det inte så.

De har någon form av lättregel som nog ger en mycket välisolerad vägg.

Och du skall väl bygga i Norrbotten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.