Patrik_Hed skrev:
Ja, med första kopplingen hade det blivit kortis så att säkringen löser när man trycker på brytaren. :)

Sent from my MB526 using Byggahus
Hade det ...

Finns ju ingen nolla i brytaren eller uttaget så ngn kortis blir det inte. Däremot så skulle lampan lysa svagt beroende på vilken last som sitter i uttaget när knappen är i "av" läget. Med strömbrytaren "på" hade det inte blivit ngn spänning i utttaget.
 
TeroM skrev:
Hade det ...

Finns ju ingen nolla i brytaren eller uttaget så ngn kortis blir det inte. Däremot så skulle lampan lysa svagt beroende på vilken last som sitter i uttaget när knappen är i "av" läget. Med strömbrytaren "på" hade det inte blivit ngn spänning i utttaget.
Nja, nollan fanns ju vid brytaren. Hade man kopplat som på bilden hade man lagt tändtråden och nollan på samma utgång på brytaren vilket skulle resultera i kortis vid tillslag.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nja, nollan fanns ju vid brytaren. Hade man kopplat som på bilden hade man lagt tändtråden och nollan på samma utgång på brytaren vilket skulle resultera i kortis vid tillslag.
Pratar vi om bilden i första inlägget. Där ser jag ingen nolla vid brytaren. Blå "sladd" finns det där men någon nolla verkar det inte vara. Snarare någon misslyckad variant av "tändtråd" till uttaget... :)

Apropå "fuse blower" hade jag en rätt simpel variant i plugget för lääänge sen bestående av en vanlig stickpropp och ty tre cm FK. Funkade perfekt när fel musik spelades i uppehållsrummet... :cool:
 
Alfredo skrev:
Pratar vi om bilden i första inlägget. Där ser jag ingen nolla vid brytaren. Blå "sladd" finns det där men någon nolla verkar det inte vara. Snarare någon misslyckad variant av "tändtråd" till uttaget... :)

Apropå "fuse blower" hade jag en rätt simpel variant i plugget för lääänge sen bestående av en vanlig stickpropp och ty tre cm FK. Funkade perfekt när fel musik spelades i uppehållsrummet... :cool:
Jo, det är en nolla. Kolla nästa bild, då är den dragen till andra sidan av lampan istället, vilket är det korrekta sättet.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jo, det är en nolla. Kolla nästa bild, då är den dragen till andra sidan av lampan istället, vilket är det korrekta sättet.

//Patrik
Som Alfredo skriver, en blå sladd gör ingen nolla.
Det är ju vad ni elektriker påpekar till oss andra, lita inte på färger, kolla hur det är kopplat.

Du refererade till första bilden, då är det ingen nolla och ingen säkringstestare heller.
Patrik_Hed skrev:
Ja, med första kopplingen hade det blivit kortis så att säkringen löser när man trycker på brytaren. [bild]
Den andra bilden är alla överens om att det blir bättre så.
 
Patrik_Hed skrev:
Jo, det är en nolla. Kolla nästa bild, då är den dragen till andra sidan av lampan istället, vilket är det korrekta sättet.
I #1 kan jag inte se att det "feta blå" skulle vara en nolla. Den enda nolla jag ser är den normala på "baksidan" av lampan.

I #8 har den blivit en nolla men då är den kopplad på blindplinten.

Jag har svårt att se att någon koppling skulle främja säkringsbranchen.

I #1 kommer vägguttaget att ha fas på båda polerna när brytaren är till men sakna nolla, därmed fungera rätt dåligt... Nummer #8 ser helt OK ut med möjligen ett onödigt användande av blindplinten.

Missförstår vi varandra på något sätt?
 
Om det blå strecket med den "riktiga" nollan hade varit nollan på den första bilden, varför dög den inte på den andra bilden då också för?
Jag vidhåller min tro att TS har ritat det blå strecket som en nolla.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Om det blå strecket med den "riktiga" nollan hade varit nollan på den första bilden, varför dög den inte på den andra bilden då också för?
Jag vidhåller min tro att TS har ritat det blå strecket som en nolla.
Jag ger mig inte in på att tolka vad TS tänkte i första bilden men den feta blå är i varje fall inte förbunden med den tunna blå som är märkt med N, utan enbart förbunden med tändtråden, blindplinten och vägguttagets ena pol. Den pol där en nolla borde ha varit...
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Dags att poppa popcorn :)

TS har ritat blåa strecket som en nolla i första bilden men den går inte till den verkliga nollan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Okej, jag ger mig. Kollade in bilden ordentligt och läste nyckeltexten "koppla in uttag under enpolig strömbrytare"...
Nollan gick neråt...

//Patrik
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Okej, jag ger mig. Kollade in bilden ordentligt
Phew, jag som just trodde att jag blivit dum på riktigt och var på väg att riva bort alla mina hempul^h^h^h^h^h elektrikermonterade vägguttag... ;):p
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.