Hej,

Har gamla eldosor som ligger utanpå vägg och kablarna till kontakterna går även är utanpå från dosorna. Skulle vilja bygga in dosor/kablar/kontakter i väggarna och det rör sig om ca 6 rum. Kan man göra det mesta själv (hur mycket isåfall)? Är det någon som gjort det tidigare, vad kostade det då?

Tacksam för svar :)
 
Snacka med en elektriker så kommer ni fram till hur det ska dras. Kanske du behöver modernisera centralen också. Rören kan du få in själv, men kablarna kan han/hon fixa. Kostnaden för materialet beror rätt mycket på vad ni ska göra. Sedan tillkommer återställande av väggar och tak. Vilket kan dra i väg.

Vi byggde ett nytt kök, med helt ny el. 800m kabel, 12 eluttag, 6 spottar och ytterligare tre möjliga takbelysningar, 10 ljusknappar/dimmrar. Allt för runt 25 papp. Då hjälpte jag elektrikern hela tiden. Rören frästes in i väggarna och taket sänktes.
 
O
kan å kan, man kanske kan men man får inte gör mycket själv....
Det är rätt mycket jobb... och fixa till infällt...
 
Det är mycket jobb ytskiktet i alla rum kommer behövas göras om helt.

Man får egentligen inte ens dra rören utan behörighet. Men du kan ju såga ut spår till dem...

Är det betong-, gips-, träväggar eller nåt annat?
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Lite på alex86 han vet vad han snackar om.

Som sagt En Elektriker ska göra allt! ALLT! arbete. vare sig det är rör eller kabel dragning eller komplettering. Du får givetvis köpa egna "skit märken" Men Elektrikern kommer inte bli glad och Kommer Inte häller ta på sig någon garanti för dina grejor.

Det du får göra är i princip att såga och borra ut hål mm.
Tex såga ut för evt dosor när du sätter gipsen etc.
 
Det är gipsväggar i alla rum så det är hyfsat lättarbetat, kan jag tänka mig iaf :rolleyes:
Ska renovera alla rum, ska dock vänta med kök till lite senare (nästa höst).. vet inte om man ändå ska se till att få hela huset fixat på en gång eller ta ett rum i taget.. Tiden för att göra detta är en faktor som jag måste räkna på.. pratade med kollegor som har anlitat folk som kommit lite som dom vill..
Har själv aldrig anlitat ngn tidigare, har bara renoverat själv (2ggr.. 3:e gången gillt nu :p), El har jag aldrig behövt ändra på..
Huset är inte stort, en enplanare 90kvm.. borde inte hamna på mer än ~25-35´ efter rot, eller vad tror ni?
Fullmon: Du har rätt i att elektrikern får fixa sakerna, då det säkert bl.a. blir mer kvalité på dom än att jag ska "snåla" :D
 
janwide
mister555 skrev:
Du har rätt i att elektrikern får fixa sakerna, då det säkert bl.a. blir mer kvalité på dom än att jag ska "snåla" :D
Med risk att din smiley ser ut så :mad: här när du får fakturan.
Mitt tips är att ta in en tydligt specad offert innan du ens säger elektriker ;)
 
  • Gilla
mister555
  • Laddar…
Man brukar räkna på ca 30min arbete för elektrikern per kvadratmeter vi nybyggnad. Vid denna typ av arbete lär det ta längre tid.
Arbetskostnad: ca 30min*90m2 ger 45 timmar á 500:- blir minst 20-25000:-. Lär bli betydligt mer för din del. Har tex fått offert på byte elcentral, ligger mellan 7-12000:- inkl mtrl.
Jag skulle räkna med arbete på nånstans mellan 25 och 40000:- före ROT, sen tillkommer matriel. För min tillbyggnad på 50m2 ligger matrielkalkylen på ca 30000:- och då är de några spottar men inte så mycket, inget extra utan ganska "normalt" el,
Så du lär säkert hamna på mellan 50 och 100 tusen efter ROT för ditt jobb.
 
Är det existerande gipsväggar så kan det finnas ganska goda möjligheter att göra det smidigt eftersom det är en enplansvilla.

Man borrar hål för renoveringsdosor och drar kabel inne i väggen upp på vinden där man kan fortsätta till centralen eller vad det nu kan handla om.
 
Precis, om det är en enplanare och man kommer it uppifrån. Annars kör man hål med dosfräsen på varje regel och där emellan så man kommer åt att dra slang, ett nytt lager skivor på väggen och sen håltagning för rotdosor där de ska uttag. Det räcker ju att köra en sida på innerväggarna för att installera i båda rummen så att säga. Borde gå fint. Torprgrund? I sådana fall kan man borra upp genom golvet och in i väggen också, vid behov.
 
Ursäkta sen kommentering/svar.. :)
Ja, hade funderingar om man inte skulle kunna utnyttja vinden för att dra kablarna vilket säkert är det smidigaste.
Ska ta och kontakta en elektriker och kolla vad priset kan bli, men jag undrar mape17, om inte 50-100´efter ROT lät lite mycket? :eek: Hoppas inte det iallafall... :confused:
 
En metod som är både snabb och rätt enkel är att såga upp "rännor/breda" spår i gipsen, Därifrån kan man arbeta och lägga rör/slang och dosor. Konsten är att räkna ut vart man ska öppna väggen för att få bra "vägar" att gå. Man ska inte snåla på storleken på bredden för det är lika mycket jobb at sätta tillbaka en stor bit som en liten bit. Det är dessutom både enklare och bättre än krypa uppe på nån vind. Nån enstaka bit kan man bli tvungen att gå uppe på vindan eller under golvet (i kryputrymme om sådant fins). När arbetet är färdigt sätter man kottlingar av 22 mm brädor på insidan och skruvar tillbaka gipsen som man sågat ur och naturligtvis spart. Lite spackel och tapet och rummet är som nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.