Håller på och bygger en fönsterbänk där jag vill att locket ska se slitet ut. Ni vet, den där looken som man får av hundratals rumpor som har gnidit sig mot det...:)

Hur fejkar man bäst slitna kanter, hörn som rundats av tidens tand etc?
 
Slipkuddar i olika korn borde funka. Skall du måla och slipa av färgen är det lämpligt med slipbar färg.
 
Hmm...slipkuddar, ska testa...

Jag kanske ska förtydliga att det handlar bara om trät, inte färgen. Vill få en look av nymålad gammal möbel...
 
Om du inte vill låna några sandiga barn från närmaste dagis så är det nog att slipa för hand som gäller.
 
Det handlar om att piska på med lämpliga tillhyggen tex nyckelknippa, en kedja , hammare, osv samt att gäspa och slipa lite. Googla distressing wood för tips. T.ex. http://vimeo.com/16210010
/B
 
Roterande stålborste, som man sätter på borrmaskinen. Borde kunna ge ett slitet utseende.
 
Högtryckstvätt?
 
Dra den efter bilen kanske:)
 
Kedja har jag använt, en rätt tung sak. Du kan både slå och "slipa" med den. Borra också lite små hål snett in här och var (maskhål) samt dra borren (3-4mm) i oregelbundna banor så det bildar "maskspår". Slipa sen av allting med sandpapper rejält och gå ner till riktigt finkorning mot slutet så du får en "blank" alldelse slät yta.
Behandla med järnvirol ger ju också en äldre look (om det blir rätt färg förstås).

Mvh,
Anders
 
Du skrev inte om den skall vara oljad eller målad. Men om den skall vara målad med färg kan du först dra på färg och sedan ta ett grovt slippapper och slipa på strategiska platser. Sedan betsar du med en mörk bets där du slipat. Då borde det se ut som drivved.
 
Citerar mig själv...;)
lasselu skrev:
Jag kanske ska förtydliga att det handlar bara om trät, inte färgen. Vill få en look av nymålad gammal möbel...
Ska testa lite av det ni skrivit...så fort jag kan gå igen efter en knäoperation...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.