Lite exempel
http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/70123757/?query=MWC6

3983,53 kr
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123757/
5 495 kr kr
------------------------------------------------------------------------------
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29857884/
4 390 kr
http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/S29857884/?query=298.578.84
2685,06 kr
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69852498/?query=698.524.98
510kr
http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/S69852498/
304,17 kr

Ta en tur dit. Maten är bättre än Sverige,Brudarna är snyggare, Spriten är billigare.
Ikea är billigare:)
 
Redigerat:
  • Gilla
drakbane och 1 till
  • Laddar…
isolde skrev:
I början av tråden påstår TS att det handlar om 30-40%, så procentuellt är skillnaden stor. Värdet att ett IKEA-kök är ganska lågt, vilket gör att besparingen brutto vid köp av ett kök för 40 000 kr, blir mellan 12 000 - 16 000 kr.
T o R biljett för en personbil med släp, eller minibuss, ligger nog runt 4000 kr. Tillkommer bränslekostnad, kostnad för att eventuellt ta tjänstledigt, eventuell övernattning och övriga uppehällekostnader.
Netto, ingen jättevinst, men betraktar man hela resan som ett äventyr, visst...

Jag följer tråden med intresse, och kan inte undgå att tänka på ordspråket - man ser inte skogen för alla träd.
Hmm, har inte kollat vilka priser TS jämför. Är det säckert att han/hon har jämfört exakt samma prylar?
Skulle gärna vilja se hur han/hon jämför.
 
  • Gilla
Albert13
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Lite exempel
[länk]
3983,53 kr
[länk]
5 495 kr kr
------------------------------------------------------------------------------
[länk]
4 390 kr
[länk]
2685,06 kr
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[länk]
510kr
[länk]
304,17 kr

Ta en tur dit. Maten är bättre än Sverige,Brudarna är snyggare, Spriten är billigare.
Ikea är billigare:)
Ska kolla nu :)

Jag kommer fram till att främst småbilar är billigare utanför Sverige. :)
 
Det ger en prisskillnad på 446 i Polen och 620 i Österrike och 795 i SWE. Skillnaden är ca 40% billigare i Polen än i SWE! Det gör ca 40 000:- på ett kök man sätter in i nya hus idag, blir bra mycket billigare att köpa i Polen. kan man ordna transport innan man åker med något av de transportfirmor som kör Polen-Swe så slipper man hyrlastbil etc. Blir både billigare och kommer ända till dörren. Smidigaste sättet och åkare finns i mängd som kör detta, har tagit hem bildelar på detta sätt, bla hela karosser och skulle aldrig fundera mer att ta kärra och hämta med. Det man får göra är ta med sig eller köpa pallar och packa som man vill ha det, några långpall är att föredra. Du packar själv och emballerar dina egna prylar med askavskydd etc som du vill ha det och speditören sköter bara transporten! tar en stund och packa det, man får köpa spännband och tejp i Polen med! Ju bättre du packar ju större är chansen att det är helt när du kommer hem. man kan få betala lite mer om man inte vill ha omlastning.Eller som inlägget nedan av mycke_nu gör! Finns mycket pengar att slippa lägga ut!
 
Redigerat:
@ lasseseger

Jo, men man ska veta vad man vill ha och jämföra exakt det man vill ha och jämföra noga.
Kanske kan det löna sig att köpa i Polen.

En del hittar man ofta bland fyndvarorna. Där brukar jag köpa en del. Helt nya prylar i kartong!

Och ja, även Pax verkar vara tydligt billigare i Polen!
 
Redigerat:
Nu var det ju ett komplett kök jag menar. Köpte senast igår nåt var det var i hyllväg för en spottstyver som kom upp i garaget och fyller sin funktion. Om jag bara skulle köpt den hyllan och åkt 12 mil så kunde jag köpt den på MIO likaväl! För att göra nån vinst så måste det vara rejält man handlar för och jämföra samma. jag tog samma skåp och räknade, kan skilja lite på de olika delarna men dock bara marginellt.
 
lasseseger skrev:
Dkan man ordna transport innan man åker med något av de transportfirmor som kör Polen-Swe så slipper man hyrlastbil etc. Blir både billigare och kommer ända till dörren. Smidigaste sättet och åkare finns i mängd som kör detta, har tagit hem bildelar på detta sätt, bla hela karosser och skulle aldrig fundera mer att ta kärra och hämta med. Det man får göra är ta med sig eller köpa pallar och packa som man vill ha det, några långpall är att föredra. Du packar själv och emballerar dina egna prylar med askavskydd etc som du vill ha det och speditören sköter bara transporten! tar en stund och packa det, man får köpa spännband och tejp i Polen med! Ju bättre du packar ju större är chansen att det är helt när du kommer hem. man kan få betala lite mer om man inte vill ha omlastning.
Kan tipsa om att använda flyttfirmor, dom kör ofta fasta rutter och godset behöver inte packas. Vi har tagit hem mycket möbler och köksprylar, bla stenskivor, väldigt billigt och enkelt med flyttfirma.
 
  • Gilla
lasseseger
  • Laddar…
lasseseger skrev:
Köper man ett kök idag för 40 000:- så får man inte ett speciellt stort kök är min bestämda uppfattning! bara skåpen till det vi har går på ca 150 000:-
Det måste vara ett gigantiskt kök du har. 150 000 kr räcker till ca 1100 kvm ekfanerade 18 mm stommar, eller 75 kvm massiva spegelluckor i ek.
 
mycke_nu skrev:
Kan tipsa om att använda flyttfirmor, dom kör ofta fasta rutter och godset behöver inte packas. Vi har tagit hem mycket möbler och köksprylar, bla stenskivor, väldigt billigt och enkelt med flyttfirma.
Har du kontakt till billiga transportfirmor/flyttfirmor etc. är även jag interesserad :)
 
Nu ville byggfirman använda Marbodal och då ökar priset! Inte säkert det blir billigare med hantverkare och använda IKEA kök. Kostar att montera ihop det med. jag har 37 stycken skåp/lådhurtsar med liggande valnöt. Nu finns inte detta på IKEA så det är lite missvisande kanske. Men stommarna finns och det är inte gratis med breda lådhurtsar där heller. När man väljer ett IKEA kök så gör man ju ett val iom att man får montera ihop det själv, då sätter man troligtvis upp det själv med. Däri ligger vinsten för oss hemmapulare.
 
Ewald skrev:
Har du kontakt till billiga transportfirmor/flyttfirmor etc. är även jag interesserad :)
Bara här på Gotland. :) Har använt båda två.
 
Okej.

Ngn som har kolat hur priserna är i andra östeuropeiska länder?

Har haft kontakt med folk från Bulgarien ang. möjliga projekt. Men det finns inga pengar. Inkomsten är mycket låg. Den ligger vanligtvis väl mellan 2000 SEK och 4000 SEK.

Bör vara ännu billigare där, annars har ju ingen råd att köpa.

I Ungern finns det 2 stk IKEA, båda två i respektive kring Budapest.
 
Grundfos Alpha 2 kan man även få till detta pris i Tyskland.

Sen finns det en del Grundfos pumpar som är gråa inte röda. Dom är billigare.

Sen finns det andra tillverkare också, dom är delvis billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.