Hej,
Min familj ska bygga hus, det blir ett tvåvångingshus med grund platta på mark. Även ett garage ska byggas.
Så detta är första egna inlägget av gissningsvis ganska många framöver. Dock har jag läst och sugit i mig information från byggahus-forumet och andra källor så mycket jag kunnat senaste månaderna.

Vi ska flytta till ett nytt område utanför Uppsala där ett rätt stort antal tomter bereds, vägar skapas, VA dras mm.
Tomten får vi tillträde när de är klara i slutet av mars 2013.
Vi har precis fått nybyggnadskartan och ska placera ut huset och garage på denna så att vi kan söka bygglov för detta.

Jag har själv en uppfattning om att tomten gärna ska slutta lätt mot gatan så man slipper att vatten rinner mot huset och även slipper vatten stående på tomten.

Marken består dessutom mest av sten och fin lera med mycket dåliga dräneringsegenskaper.

Nu är problemet det att gatan är planerad lite högre än stora delar av min tomt. Och jag gissar att det blir en hel del utfyllnad som ska till.

Visa bilaga 73942
Här har jag slängt ut ett par fyrkanter (utan skala eller korrekta mått eller vinklar osv) för att visa ungefär hur jag hade tänkt mig. Garaget är den till höger. Norr är till höger -->
Siffror man ser på vägen och på tomten (i grått) är höjdmätningar enligt höjdsystemet RH2000. Detta är dock från år 2007. Då var detta en skog. Nu ska alla stubbar och stenar bort och som ni ser nedan så har maskiner kört överallt och det finns knappt nåt kvar av vad som var tomten när vi skrev på kontraktet.
Visa bilaga 73943
Tomten sträcker sig från bakom stenarna snett rakt fram till höger lite bakåt, om ni förstår. En linje från brunnen på bild (som är vid vägkanten), mot pinnen går alltså rakt in mot tomten. Så då förstår ni ungefär hoppas jag.

Så hur högt bör jag sätta nivån på plattorna? någonstans mellan 36.30 - 36.50 kanske?
Vill jag komma igång med bygget i April när jag får tillträde så ska bygglovsansökningen in ganska snart har jag förstått.

Risken är att det blir mycket fyllning som kostar. Vi är inte direkt gjorda av pengar men man vill ju samtidigt inte vara dumsnål.
Sist men inte minst vet jag egentligen inte vilka höjder tomten kommer att ha när den lämnas över till mig. Det kan ju hända att de fyller upp svackor med överblivet material från andra håll.
Har ni nån fundering hur jag ska göra så får ni gärna dela med er :)
Min hussäljare (som är väldigt hjälpsam) har sagt att jag kan fråga honom, men jag antar att det finns många som har åsikter och jag vill höra hur ni forum-medlemmar tänker om detta.
Tack på förhand! :)
 
Det blir nog lättare för oss att tänka över dina funderingar om du kan ladda upp bilder i ett fungerande format.

jpg rekommenderas varmt!
 
Utan att kunna se några bilder - alla tomter kan förstås inte ligga över lokalgatans nivå, då skulle man ju enbart kunna dra vägar i dalbottnar. Det viktigaste är att det finns ett dike eller motsvarande för avvattning av vägen, och att marken lutar från huset de närmsta 2 metrarna från väggen (grovt sett. Inte ens det går ju att tillgodose överallt, ibland ligger husen nästan dikt an mot en bergvägg).
Men när man funderar på att fylla ut metervis med sprängsten bara för att få upp hela tomten över gatans nivå, då är man nog fel köpare för den tomten, skulle jag säga.
 
Jag tror inte att de kommer att fylla upp din tomt om du inte ber om det. Du kan ju höra av dig och säga att de gärna får lägga överblivna massor på din tomt. Men det är då bra om du har förberett det genom att ta bort ris, sly och ev annat biomaterial där du vill ha massorna.

Vi har byggt med liknande förutsättningar som du beskriver. Vi tjatade med kommunen och ville ha 24.60 men fick 24.55 (stor skillnad) och det visade sig när servisen var framgrävd att fallet blev lite snålt. Grrrr...
Har ni också servisen i gatan så tror jag man har tänkt sig att alla skall höja sin tomt till minst denna nivå. Kolla med kommunen eller exploateringsföretaget i vilken nivå den ligger.

Själva massorna kostar inte några större pengar men transporten gör. Så det kostar lika mycket att köra bort massor som att köra dit. Om inte företaget som anlägger området har massor över så ta kontakt med dina blivande grannar, de kan spara en slant på att lägga dem på din tomt istället.
 
Ursäkta för bilderna! Det fungerade när jag förhandsranskade. Försöker igen.
karta tomt 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-11-25 12.32.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu när vi har lite bilder att utgå ifrån. Jag funderar på att välja 36,4 för både garage och hus. Tydligen så är det inte så viktigt att det stämmer på pricken vad som står i bygglovsansökan och hur det egentligen blir.

När vi får tillgång till marken (som knappast kommer att stämma överens med de gamla kartdatat jag har fått av kommunen) och grundläggaren är på plats så kanske denna tycker det passar bättre med en annan höjd än den jag valt. Så om det då diffar ett par decimeter så ska det inte göra något har jag fått veta. Är det större variationer så måste man anmäla detta.

Vad tror ni om detta påstående, fungerar det på det viset i verkligheten?


Sedan kommer jag att placera garaget en meter från tomtgräns och hus 5,25 meter från garaget.
Det är tillsamman 23 cm överhäng på takfoten på hus + garage som överstiger 50cm, och motstående fönster på byggnaderna, därmed blir det 5,23m för brandskyddet. Så har jag lagt till 2cm marginal.
Istället för 5 m som annars borde räcka.
Och avstånd till gatan blir 6 meter. (Från husväggen blir det 7,9 meter) Det är en veranda som sticker ut 190cm mot gatan. Tydligen måste man utgå ifrån verandor (med tak som stöttas upp av stolpar och inte bara ett skärmtak) när man placerar huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.