Till möbler använder jag i första hand titebond liquid hide glue, i andra hand tb3 eller vitlim. Pu, epoxi och superkul vid behov på samma sätt som Mats. Tb3 alltid när det ska vara vattenfast. Hide glue har fördelarna att vara reversibelt och en limfläck inte påverkar ytbehandlingen.
/B
 
Redigerat:
Fisklim finns som kall lösning. Härdtid ca 1 dygn. Den är mycket fördelaktig vid komplicerade limningar där man kan behöva 1 timmes öppettid.

Vill man ha vattenfast kan man köpa störens fiskblåsa (husbloss) och koka lim på den. Finns på nätet. Sökord:husbloss/hausenblase/isinglass/

Lite läsning för den som vill koka fisklim själv.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Titebond 3 är inte vanligt vitlim PVA
Plugga på nätet, det är bara att googla på Titebond III, jag orkar inte skriva om allt som rör Titebond.

Jag använder Titebond 3 till alla former av sammanfogningar förutom rena limträfogar (skivor)
Titebond 3 är också vattenfast, vilket vanligt vitlim inte är.
Polyuretanlim använder jag inte längre eftersom Titebond ersätter denna funktion.

För vanliga limträfogar (skivor) använder jag vanligt vitlim PVA

För möbelrenovering/ lagningar av t ex stolar är det benlim som gäller för min del.
Vitlim, epoxi, inget av detta är kompatibelt med det gamla benlimmet som redan finns i gamla möbler, i sådana fall måste man rensa delarna till trärent för att använda annat lim.

Cascamite är ett mellanting mellan Titebond III och benlim, Cascamite är ett pulverbaserat lim som man mixar själv och får lång öppentid med, perfekt för komplicerade sammanfognar men något jag sällan använder.
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Hej Salo

Claessons Trätjära på Ringön Hisingen har olika animaliska lim.
Vet inte om dom har just fisklim, men dom är värda ett besök bara för den underbara lukten av tjära!
 
Helioz skrev:
Enligt första säkerhetsbladet jag hittar på google så är Titebond 3 ett PVA lim:
Även om det verkar som om det finns olika åsikter om det är ett PVA-lim kan vi väl alla vara överens om att Titebond, vitlim, fisklim och epoxy alla kemiskt tillhör gruppen "fästande ämnen".

Med den detaljen utredd, är den intressantaste frågan i mina ögon dess egenskaper. Gruvbergets inlägg var intressant. Inte minst tillägget om behovet att rensa om man fixar ovanpå gamla benlim var intressant kunskap.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Vanligt vitlim är finns ju i vattenfasta varianter (sk. D3 klass) om man vill använda det. Här är från Casco och Bostik:
[länk]
[länk]
Bostiks variant har jag inte provat, men Cascol av utomhuskvalitet är inte direkt vattenfast. Den tål fukt, vilket man även skriver i produktbladet, men den tål inte stora mängder vatten. Om man limmar ihop en pinnstol av detta lim, och glömmer kvar stolen ute i ett rejält regnväder, då har man fått stol i byggsats. Gissa hur jag vet detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.