Nu har det minsann gått lite på skit trots allt.... :confused:

Jag har byggt en ny entre i vinkel ut från det befintliga huset(se bifogad bild). Status är att jag är klar utvändigt och har isolerat väggar och tak och satt dit diffusionsspärren. Under diffusionsspärren i taket har jag satt dit gles att fästa takgips i. Jag har även satt dit nästa lager 45x45 reglar invändigt och börjat dra elkablar i det lagret.
20121117_152647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag skulle jag flytta på en takgles i hörnet för att elektrikern hade borrat hål i regeln rätt igenom diffusionsspärren. Jag upptäckte till min fasa att det var alldeles blött på plasten uppe i hörnet!!
Det är alltså hörnet som vätter in mot det befintliga huset. Jag kollade sedan andra hörnet (också hörnet som vätter in mot huset, inte de två yttre hörnen) och det var samma sak där. På bifogad bild syns inte fukten, men visar det första hörnet för att ge en bild av hur det ser ut. Mostarande hörn på andra sidan som också hade fukt är alltså det hörnet som är ovanför utelampan på första bilden.

20121128_181252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan då konstatera att bägge de utsatta hörnen ligger "under" eller "innanför" den gamla takfoten eller vad man ska kalla det, och det är så vitt jag kan se den gemensamma nämnaren. Där inne i hörnen, alltså ut mot det som är "inne" i gamla takfoten är det bara en mindre öppning, som en kil under resterna av gamla taket -men där har jag inte satt vindpapp -dels för att jag inte kom åt på ett bra sätt och dels för att jag bedömde det vara skyddat från vind.

Håller jag handen uppe i respektive hörn känner jag att det drar kallt och det är de enda punkterna i hela utyggnaden där dte är påtagligt kalt. Inte vid fönstren eller dörren -men bara uppe i hörnen.


Vad har jag gjort för fel? Vad kan jag göra?? Har svår ångest nu eftersom jag trodde att det i princip bara var gipsningen kvar nu innan det skull ebörja se ut som ett rum...
Är det så att på den här typen av hus (1½ plans trähus från 1979) så är de där takfötterna som nån slags vädringskanaler som jag täppt till, eller vad ska man tro?

Just nu avstannar allt och jag är fullständigt villrådig. SNälla, hjälp om du kan!!

Tack på förhand,
-Andreas
 
Martin_B
Antingen är det kondens, vilket låter troligast om det inte är några mängder vatten.
Eller så läcker det in någonstans och då har du kanske missat att täta riktigt vid takvinkeln eller något sådant.

Har du inte tagit bilder under byggets gång? Om du har det så släng upp bilder på när du satte dit ångspärren och även när du la takpapp. Men gärna även bild på konstruktionen innan hela utbyggnaden kom dit, när du hade det som mest rivet, för där bör man kunna se hur den gamla takfoten är uppbyggd.

Om takfoten längs hela hussidan är intakt och du inte har varit där inne och gjort något, så finns det en stor möjlighet att kalluft kan vandra fram och tillbaka rätt ovanför taket vid din nya entré där den nya utbyggnaden ansluter till den gamla (dvs. vid gamla takfoten).

Försök i så fall att stoppa den luften på bägge sidor om utbyggnaden så kalluften inte kommer in där.

Det är ju extremt svårt att säga vad det kan vara exakt, men detta är ju iaf en möjlig orsak.
 
Har du plastat klart eller ser det nu ut som på bilderna. Gör det det så har du ingen bra diffspärr, det kan ju smita ut varm luft ganska lätt som kyls av och kondenserar.

Känner du att det drar har du läckage åt nått håll, att det drar kallt kan innebära att innerluft dras ut då denna kan kännas kall vid drag, primärt är då att stoppa detta, sedan kan du spärra med plast.

Men försök att ta reda på om det drar in eller ut först.

edit: fin utbyggnad, hoppas det löser sig.
 
Jag lyckas inte tolka bilderna riktigt, men är det ett hål i plasten precis vid slangen? Precis där det är fuktigt?

För i så fall är det inte så konstigt. Det är varm luft som strömmar upp och kondenserar i den allt kallare isoleringen. Du får öppna upp och försöka torka ut, och sedan tejpa ihop det igen så det blir helt tätt.
 
Tack alla för bra tips! Jag ska försöka gräva fram lite fler bilder sedan, men tänkte först kommentera era bra inlägg lite.

- Det är nog som så att jag slarvat med isolering och vindtätning i den delen av utbyggnaden som ligger i/under det gamla yttertaket. Jag trodde i min enfald att "där är det ju bara stillastående luft så det är ingen fara", men det verkar så. Jag har lpockat ned det lagret och ska tilläggsisolera och dra dit en vindspärr.

-Ja, fuktspärren ser ut som på bilden nu, så när som på hålen som är tejpade. Borde jag förstärka/komplettera den altså? Jag tänkte mig att änden på plasten nu endast liger mot innervägg i huset och därför inte behövdes tejpas fast mot den, men ni menar alltså att det också bör göras?

- Fukten är på sidan av platsen som vätter mot rummet, dvs det är inte bakom plasten så isolering och bjälklag är snustorra. Dte är inte regn/snö som trängt in utifrån utan det verka vara konstruktionsfel från min sida i de båda hörnen. Väldigt glad att jag upptäckte detta innan jag smackade dit gipsskivorna!

Tack så mycket för berömet förresten! Första gången jag gjort nåt sådant!

Jag återkommer med uppdatering när/om/hur det löst sig!
 
Goda nyheter, det har löst sig nu. Det var helt enkelt så att jag gjorde en korkad grej -jag byggde takfoten/undertaket utomhus innan jag isolerade tak och väggar inifrån. Konsekvensen blev att jag inte såg hur det såg ut tillräckligt bra inifrån och hade därför två stora kanaler som var mer eller mindre helt öppna rätt ut i utekylan. Jag rev ned det uteundertak jag satt dit och isolerade om hela den biten rejält på bägge sidor och satte på ny vindpapp. Väntade ett par dagar och det var sedan helt tort där och samma temperatur invändigt som i resten av utbyggnaden. Alles klar och nu är gipset på plats -till helgen väntar flytspackling!
 
Martin_B
Roligt att höra att det har löst sig! Det är aldrig roligt med läckage och sånt där,... brukar ge många sömnlösa nätter.

Då stämde väl mitt första alternativ hyfsat bra in på problemet va?
"Antingen är det kondens, vilket låter troligast om det inte är några mängder vatten."

Eller har jag missuppfattat?

I vilket fall som helst, skönt att det löst sig, särskilt nu vintertid! :)
 
Absolut -det var nog pang på det. Tack för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.