Har förberett för brandvarnare. Dragit 220v i en serie till alla platser där de ska sitta. Har även en extra tråd som signalen när de larmar ska gå i samt att när en larmar ska alla larma. Men var köper jag brandvarnare som har rätt typ av signal så jag kan ta in den i mitt blivande larm sen?

Fick tips av en modell men det kostade i runda slängar 800kr styck så de går bort.

Tanken är något liknande Powermax larm eller något annat vanligt som många här på BH köpt.
 
Brandvarnare på nätspänning låter lite udda? Har du en UPS på systemet då?
 
Hur skall du lyckas larma på en tråd? Det brukar behövas två..
 
snaggletooth skrev:
Brandvarnare på nätspänning låter lite udda? Har du en UPS på systemet då?
I Sverige är vi dåliga på att använda brandvarnare som är kopplade på 230V, det finns flera länder som ligger långt före oss gällande brandsäkerhet i hemmen, bl.a. Norge, vissa delstater i USA ligger långt före oss i både detektering och bekämpning. Vi har tyvärr ingen boendespringlingskrav i Sverige vid nybyggnation, boendesprinkler sätts ibland i vissa äldreboenden.
 
Du får nog försöka sätta ett mellanrelä(230v) som drar samtidigt som brandvarnarna som du ansluter till en ingång på larmet.(oavsett fabrikat).
 
V
Det sitter ett uppladdningsbart batteri i varje detektor!
Finns en reläsockel till dom flesta fabrikaten som du sätter mellan detektorn och taket på lämpligt ställe, kabel därifrån till larmcentralen så är saken biff!
 
puttrix skrev:
Du får nog försöka sätta ett mellanrelä(230v) som drar samtidigt som brandvarnarna som du ansluter till en ingång på larmet.(oavsett fabrikat).
Då finns det relän som ger olika spänning ut? 220v till 5v. Nästa har 220v till 12v osv. Då skaffar jag relä först när jag har larmet och vet volt den kan ta emot på denna port/ingång. Dyra relän?
 
V
Nej!
Skaffa en reläsockel!
Larmet skall ha en slutning eller brytning så du ska inte skicka spänning till larmet om det inte är någon slags fulkoppling :)
 
V
Då krävs det alltså en reläsockel till alla brandvarnare?
Vore det inte lättare att ta in signalen från alla brandvarnare till en enda centralt placerat relä istället?
Borde bli billigare samt bättre. Borde jag inte teoretiskt kunna ta ett sådant här relä och istället ha ett vid varje brandvarnare sätta det i slutet på slingan så att säga. Larmar någon varnare går signalen från alla varnare in i detta relä och jag kan välja vad jag vill göra.
Eller finns det något bättre lämpat relä att använda?

Vill ju på något sätt ha en krets som kan bete sig på ett enkelt sätt som en enhet till mitt larm. När kretsen bryts eller så ska larmet ska få en signal in på sitt larm för brandvarnare och ringa upp min mobil.
 
Redigerat:
Ovan nämnda brandvarnare kommunicerar trådlöst med andra brandvarnare inlärda med varandra. Du behöver alltså bara en reläsockel.

Varför skulle det vara säkrare med nätanslutna brandvarnare? Den batteridrivna modell jag köpte går inte att montera i taket utan att batterierna sitter i och de brukar räcka i flera år så det känns onödigt att dra tråd till dem.

Köper du ett larm är det väl enklare att köpa en rökdetektor som hör till det systemet.
 
HandySmurf skrev:
Ovan nämnda brandvarnare kommunicerar trådlöst med andra brandvarnare inlärda med varandra. Du behöver alltså bara en reläsockel.

Varför skulle det vara säkrare med nätanslutna brandvarnare? Den batteridrivna modell jag köpte går inte att montera i taket utan att batterierna sitter i och de brukar räcka i flera år så det känns onödigt att dra tråd till dem.

Köper du ett larm är det väl enklare att köpa en rökdetektor som hör till det systemet.
Jag håller på med mitt nybygge och jag drog fram 220v i en serie till alla ställen där jag ska ha brandvarnare. Tänkte så jag slipper hålla på med batterier. Men det kanske är bättre att spara detta tills jag installerar larm och så köper jag brandvarnare passande mitt larm. Kan ju dra ur 1.5kvadrat 3 ledaren och dra i något annat om jag vill. Det är förberett nu i alla fall för jag vill helst ha så mycket som möjligt trådat.
 
Redigerat:
Du lär ändå få byta de uppladdningsbara backup-batterierna med jämna mellanrum.
 
V
Det krävs bara en reläsockel per slinga!
Finns till trådlösa brandvarnare och 230v trådbundna detektorer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.