Vi har börjat renovera vår bastu i vårt 60-talshus och har stött på problem. En av tre väggar är isolerad mot yttervägg utan spalt men det finns inget mögel. Två andra väggar har mögelangrepp på insidan av gipsen vilket är konstigt då ytterväggen borde vara problemet. nu ska jag ta väck gipsen men vad ska jag montera istället för att undvika att fukten som jag tror kommer från plattan stannar i väggen? Ska tillägga att rummet är bättre ventilerat sedan två år vilket jag tror var grundproblemet men säker är jag inte.
 
Redigerat:
Till att börja med; är det i en källare?
 
BGW skrev:
Vi har börjat renovera vår bastu i vårt 60-talshus och har stött på problem. En av tre väggar är isolerad mot yttervägg utan spalt men det finns inget mögel. Två andra väggar har mögelangrepp på insidan av gipsen vilket är konstigt då ytterväggen borde vara problemet. nu ska jag ta väck gipsen men vad ska jag montera istället för att undvika att fukten som jag tror kommer från plattan stannar i väggen? Ska tillägga att rummet är bättre ventilerat sedan två år vilket jag tror var grundproblemet men säker är jag inte.
Gips? var i konstruktionen? och var det gips mot ytterväggen också?
Om det är som jag tänker, att gipsen var monterad mot angränsande rum på "utsidan" av bastuväggens isolation, och efter svensk tradition utan bastufolie så är det inte så märkligt att det möglar.
Du kan använda vad som helst forutom gips med papper. I tillägg använd luftat spalt utanför isolation(iaf mot yttervägg) OCH bastufolie på insidan

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.