Tvätten var blöt så den hade inte blivit centrifugerad. Detta har hänt tidigare och då var det kolen som var utslitna. Chansade på det nu också, men när jag tar loss dem för att byta är det mycket (minst 25 mm) kvar av dem. Testade lite mera. Kör man centrifugläge så pumpar den ur vatten, kör igång trumman med kraft men stannar sedan. Det går 25 sek, trumman snurrar till med kraft igen, men stannar, därefter händer inget på en lång stund, pumpen går hela tiden. Provat kall tvätt, maskinen tar in vatten, när den är klar med det drar trumman igång med kraft, men stannar nästan med en gång, efter 25 sek upprepas det igen, samma efter ytterligare 25 sek.
 
ohm mät motorn, sedan även kolla om den får spänning som den skall när den kör igång motorn.
kan ju vara kretskort som strular.
 
Det verkar som om motorn får spänning först men sedan inte. Det sitter några relän på kretskortet, kanske nåt fel där?
 
Kan även vara "obalans-sensorn" eller elektroniken på styrkortet som strular. Många moderna maskiner spinner upp lite och "väger" obalansen och varvar sedan ner för att stuva om tvätten, kör sedan samma moment ett par gånger till. Är det då fortfarande obalans så kan de hoppa över centrifugeringen.
 
Nja, den här hoppar över tvätten också...

Googlade lite på kretskortets nr och hittade nya för 263 EUR. Ifall jag inte hittar felet måste det bli en ny maskin.
 
jag skulle kolla upp reläet mer noggrant. ibland räcker det att knacka på det för att få ett utslag
 
Bytt hela kortet till ett annat begagnat. Maskinen beter sig likadant :(

Endera är det samma fel på korten, men kanske troligare att felet sitter någon annanstans? Motorn? Jag har även bytt kablaget mellan motor och kort.
 
Dra på 230v direkt på motorn så märker du om den går.
 
Motorn går om man kopplar direkt på kolen, men anslutningen från kortet till motorn är med 6 kablar, lite svårt att veta hur man ska testa utan schema.

Bytt motorn till en annan och nu ser den ut att fungera! Ska starta en tvätt nu :)
 
Inte illa att ha ett helt lager av begagnade reservdelar till sin tvättmaskin ;)
 
Precis! Kom över en skrotad nästan nästan likadan. Problemet med den verkade ha varit lucköppningen, så de andra prylarna antog jag var ok.
 
Har du tagit isär och kikat så det inte ligger något i avloppspumpen?
 
Nja, nu vet jag inte hur du menar, men renssilen kan man ta loss och då ser man också impellern. Vattnet pumpades ut ok. Nu drar den trumman runt efter motorbytet och tvättningen fungerar, men tyvärr tror jag inte att den värmer vattnet... Ngt mer är galet tror jag. Jag har mätt ingångarna till elementet och det är iallafall inte avbrott utan det finns motstånd, men hur stort ska det vara?
 
Jag får inte till detta med uppvärmningen och vet inte hur jag ska felsöka.
 
kolla lite närmare på kretskort och sensor om du har checkat av allt annat. dra på en ampere mätare när den skall värma och se hur den beter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.