bygglovsavgift.jpg

Tänkte ge ett konkret exempel på vad ett bygglov kan kosta.
180 m² platta plus 85 m² garage, huset med en mindre övervåning än nedre plan. Ligger i ett icke detaljplanelagt området.
Kostnaden för utsättning skall visserligen tas bort då vi anlitade en egen, ett misstag från kommunen.

Är kostnaderna rimliga? Vad är lokaliseringsprövning?
 
Mikael_L
Ja vi är många som har börjat irritera oss på att kommunerna har upptäckt ett nytt sätt att få ihop en kommunbudget med stora hål i.
Det är ju perfekt, det drabbar ju ingen fattig, det är banken som betalar, bara att höja lånet lite ... :x

Vad ska vi ta oss till med kommunerna?
Hur resonerar kommunerna?
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Mikael_L
Underrättelse/kommunicering 2900:-

Det var ett dyrt porto, kan man ju tycka ...
 
Mikael_L skrev:
Underrättelse/kommunicering 2900:-

Det var ett dyrt porto, kan man ju tycka ...
Vi har ju faktiskt 4 grannar...
 
Fattar jag det rätt att totalsumman alltså blir ca 45000 sek???
Riktigt j-vla svinigt i mitt tycke!
Också gnälls det att det byggs för lite, inte så märkligt med alla omotiverade kostnader, regler, byrokrati och annat allmänt djävulskap!

5000kr låter lite mer rimligt då det kanske är ett par timmars jobb att utreda. Men 45000kr är ju 90 timmars jobb a 500kr/timme!
 
Mikael_L
Nissepisse skrev:
Men 45000kr är ju 90 timmars jobb a 500kr/timme!
Det är kanske just detta som ligger bakom de långa väntetiderna för byggloven. Varje handläggare hinner inte ens med två bygglov per månad ... ;)
 
Håller själv på att bråka om kostnaden på mitt bygglov. Byggt ut en entre ca 4kvm. Är i en bostadsrättsförening om 60 lägenheter där runt hälften gjort samma utbyggnad. Sökte i april, fick det klart i oktober. Total kostnad 8900:-

Kollade sen med en granne som också sökt efter att dom höjde avgiften, 6800:- fick han betala. Nu har dom hållt på "utreda" detta i över en månad. Man undrar ju vad f-n dom håller på med hos kommunen. Hade vart skönt om man själv kunde ägna sig åt godtycklig fakturering.
 
Jag sökte om följande;

- Rivning Carport
- Rivning Altan/Balkong
- Rivning Farstukvist
- Ny Altan
- Ny Farstukvist (Utbyggnad 3kvm)
- Byte Köksfönster
- Byte Fasadfärg (Ja, detta faller under bygglov då man anser att brun/svart till grå/vitt är en radikal förändring)

Totalt ca 25,000:-
 
Fick precis fakturan för vårt bygglov;
Helt inom detaljplan (beslut kan fattas av ensam handläggare) för det ringa priset av 27000 sek. I detta ingår utsättningen.
 
Det har tydligen hänt en del de sista åren.
Kanske finns nya stora utgifter som måste finansieras...

Bygglov 2010 för hus 125 m2, garage/verkstad 45 m2, stall 55 m2
inklusive samråd
nybyggnadskarta
utsättning
infiltration provgrop besiktning kontroll
ja allt, allt allt:
14.500 kr

Jag bygger nog inget mer hus :)
 
Jo, nya PBL har ju medfört en hel del nya krav på kommunen i bygglovsprocessen, så det har blivit mycket dyrare nu. Inte blir det bättre av att vart och vartannat lov överklagas av någon (inte för att de egentligen tror att de har nån chans, men bara för att allting hejdas ett tag), och att överklaga kostar ju inte den som klagar nånting - men såväl kommunen som byggherren får ju fler kostnader iom ett överklagande.
 
Betalade precis 55 000kr för vårt bygglov i Härryda. Den mest irriterande posten är 4500kr för att vi skall få lov att riva den befintliga sommarstugan från 1965. Man kan fråga sig vilken arbetsinsats kommunen anser sig behöva göra som motiverar denna kostnad.

Till ovanstående skall också läggas drygt 6000kr för att få ut en nybyggnadskarta.
 
De flesta kommuner har väl principen att bygg/plan/sammhällsbyggnad (eller vad de nu kallar det) skall vara självfinansierande, så taxorna/intäkterna är höga, det är ju totalen som skall budgeteras med detaljplaner m.m.

Mitt bygglov 2006 för tillbyggnad (en våning till) utomplan kostade ca 7500.
 
Vi betalade totalt 29.872 kronor i augusti i år, bygglov för 1,5 plan i Örebro. Ingen utsättning inkluderad.
 
Mikael_L skrev:
Underrättelse/kommunicering 2900:-

Det var ett dyrt porto, kan man ju tycka ...
Det är väl framför allt kungörelsen, inte portot som kostar pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.